يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 59433
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
معاون پژوهش حوزه خبر داد:

فراخوان موضوع‌ ویژه ناظر به نیازهای جامعه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه

نظام آموزشی حوزه را از حافظه‌محور به پژوهش‌محور تغییر می‌دهیم
قم نيوز : معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به حرکت نظام آموزشی حوزه در مسیر نظام آموزشی پژوهش‌محور اشاره کرد و گفت: ما درصدد این هستیم که نظام آموزشی را از حافظه‌محور به پژوهش‌محور هدایت کنیم.
فراخوان موضوع‌ ویژه ناظر به نیازهای جامعه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه/ نظام آموزشی حوزه را از حافظه‌محور به پژوهش‌محور تغییر می‌دهیم
فراخوان موضوع‌ ویژه ناظر به نیازهای جامعه در بیستمین همایش کتاب سال حوزه/ نظام آموزشی حوزه را از حافظه‌محور به پژوهش‌محور تغییر می‌دهیم
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمعزی با اشاره به برگزاری نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه، اظهار کرد: این همایش در نوزده دوره‌ای که تاکنون برگزار شده، جایگاه ویژه‌ای در حوزه پیدا کرده و در کانون توجه مراجع عظام تقلید، علما و حوزویان قرار دارد.

وی با بیان اینکه آثار ارسال شده به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، نشان دهنده این است که هرساله دارای رشد کمّی و کیفی بوده اند، ابراز کرد: البته صرف آثار یک ‌سال نمی تواند ملاک قضاوت باشد، یعنی اینکه قیاس آثار یک ‌سال نسبت به سال قبل آن، نباید مورد قضاوت باشد چراکه پژوهش و عرضه آثار عمیق و ممتاز، معمولاً دو تا سه ‌سال و گاهی تا ده ‌سال طول می کشد.

*برای قضاوت سطح کتاب سال حوزه باید آثار یک دهه حوزویان را بررسی کرد

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: ما باید روند همایش کتاب سال حوزه و آثار حوزویان را در یک دهه بررسی کنیم تا قضاوت روشنی درباره کمیت و کیفیت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمعزی افزود: به عنوان مثال، در بعضی از سال ها، گروه فقه که رشته اصلی حوزه است، کتاب برگزیده‌ای نداشته یا کم داشته است در حالی که در بعضی سال‌ها آثار این گروه بیشتر است؛ این مسئله نشان می دهد برگزیده نشدن کتب یک گروه در دوره‌هایی به معنای رکود آن رشته در حوزه نیست بلکه گاهی در همان سال، پژوهش های شایسته به اتمام نرسیده که چاپ و به دبیرخانه ارسال شود.

وی تصریح کرد: در مجموع ما شاهد رشد حوزویان از جهت کیفیت و کمیت در مقوله تحقیق، کتاب، پایان‌نامه‌نویسی و مقاله‌نویسی هستیم و در پانزده گروه هم این آثار تولید می شود.

*بسیاری از آثار حوزویان ناظر به نیاز روز است اما کافی نیست

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: بسیاری از آثار ارسالی به دبیرخانه و برگزیده در همایش، ناظر به نیازهای جامعه و نظام است و البته این امر کافی نیست و سیاست‌گذاری و هدایت دبیرخانه به سمت تولید آثار در جهت نیازهای جامعه و نظام است.

*در بیستمین همایش کتاب سال حوزه، موضوع ویژه مورد نیاز جامعه فراخوان می شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمعزی در خصوص تفاوتی که همایش بیستم با دوره های قبلی خواهد داشت، گفت: ما برای سال آینده، این رویکرد را در نظر گرفتیم که موضوع ویژه برای همایش کتاب سال حوزه اعلام کنیم تا اگر کسانی در آن موضوع کتاب و مقاله بنویسند، به صورت ویژه تقدیر شوند؛ آن موضوع ویژه قطعاً از موضوعات مورد نیاز جامعه خواهد بود.

*دستورالعملی برای محدودیت در آزادی قلم نویسندگان حوزوی نداریم

وی در خصوص اینکه بعضی مدعی هستند نویسندگان حوزوی از آزادی لازم برای تألیف آثار برخوردار نیستند، گفت: این چنین نیست؛ هر آزادی که سایر نویسندگان دارند، نویسندگان حوزوی هم دارند و ما غیر از دستورالعمل‌هایی که در کل کشور برای نویسندگان وجود دارد، محدودیت یا قانونی نداریم.

*نظام آموزشی را از حافظه محور به پژوهش محور تغییر می دهیم

معاون پژوهش حوزه های علمیه همچنین به حرکت نظام آموزشی حوزه در مسیر نظام آموزشیِ پژوهش‌محور اشاره کرد و گفت: ما در بحث نظام آموزشِ پژوهش‌محور کار می کنیم و درصدد این هستیم که نظام آموزشی را از حافظه‌محور و نقل انتقال مفاهیم به پژوهش‌محور هدایت کنیم.

*اگر نظام آموزشی حوزه اصلاح شود، شاهد رشد چشمگیر پژوهش می شویم

وی در پایان با بیان اینکه اجرای نظام آموزشی پژوهش‌محور در دستورکار مسئولان حوزه قرار دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً اگر نظام آموزشی ما اصلاح شود، شاهد رشد جهشی و چشمگیر پژوهش‌ها در حوزه خواهیم بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdso0k.yt0ns6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما