کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی:

سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایدئولوژیک و یکجانبه‌گراست

نباید همه مشکلات را به دشمنان ربط دهیم

خبرگزاری فارس , 18 بهمن 1396 ساعت 8:45

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ایدئولوژیک و یکجانبه‌گراست، گفت: در مجموع باید بگوییم سیاست یکجانبه گرا سیاستی است که در آن بازیگر، نقش کنش‌گری را ایفا می‌کند که به طور مستقل در صحنه به فعالیت می‌پردازد.


به گزارش قم نیوز مهدی مطهرنیا سه شنبه شب در مناظره سیاسی که با موضوع «دستاوردهای سیاست خارجه پس از انقلاب» در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، گفت: سیاست خارجه پلی است که کشورها را با نظام بین‌الملل مرتبط می‌کند، سیاست خارجی در رژیم پهلوی به منافعی که در نگرش محمدرضاشاه بود باز‌می‌گشت و او بود که منافع ملی را تعریف می‌کرد.
وی با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، ایدئولوژیک و یکجانبه‌گراست، افزود: در مجموع باید بگوییم سیاست یکجانبه گرا سیاستی است که در آن بازیگر، نقش کنش‌گری را ایفا می‌کند که به طور مستقل در صحنه به فعالیت می‌پردازد.
کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی خاطرنشان کرد: در این نوع از سیاست بر این نکته تاکید داریم که جهان باید به سمتی برود که ما بر اساس ایدئولوژی برتر اسلامی، آن را ترسیم می‌کنیم، اینگونه ایدئولوژی کمتر حاضر است وارد سیاست خارجی جمعی و اتحادیه‌ها شود.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران گفتمان‌های متعددی را در خود شکل داده است، ادامه داد: باید مشخص شود که مرجع تصمیم‌گیرنده در مسائل امور خارجی در ایران کیست؛ امروز نهادهای متفاوتی در این عرصه وجود دارند و دولت با لغزش معنایی و مفهومی در این عرصه روبه روست، به عنوان مثال ساختار سیاست خارجی قبل از انقلاب در رژیم پهلوی منوط به دیدگاه محمدرضا پهلوی بود، باید زاویه نگرش و نقطه صفر نگاهمان در هر موضوعی مشخص باشد‌.
مطهرنیا با بیان اینکه استراتژی به معنی هنر بهتر رقابت کردن است، اظهار کرد: نیاز شدیدی به استراتژی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داریم و اگر این‌ استراتژی‌ها را نداشته باشیم، نتیجه مطلوب را نخواهیم دید.
استاد دانشگاه بیان کرد: امروزه ما  ۸۰ درصد ظرفیت زیست محیطی خود را مصرف کرده‌ایم، اما اقتصاد کشور هنوز به‌نحوی است که مجبوریم نرمش قهرمانانه داشته باشیم؛ استراتژی ما باید منجر به ایجاد فضایی مقتدارته در تمام نقاط زندگی مردم شود و از درون به سمت خارج از کشور صادر شود.
وی ادامه داد: گاهی اوقات ما فکر می‌کنیم که استراتژی داریم، درحالی که در بازی کشورهای دیگر قرار گرفته‌ایم؛ استراتژی آن‌ها در همه جا نه‌تنها حضور، بلکه ظهور پیدا کرده است.
کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی در پاسخ به این سوال که شاخصه‌های اقتدار در عرصه بین‌المللی چیست گفت: کارآمدی نظام سیاسی در پاسخگویی به نیازهای مردم است و باید این معنا مورد توجه قرار بگیرد که معیار اقتدار به این مسئله برمی‌گردد که چه اندازه نسبت به ملت، خدمت شده است؛ اگر کشوری به این نحو اقتدار داشته باشد، نه تنها داعش، بلکه ابر‌قدرت‌هایی همچون آمریکا نیز نمی‌توانند به آن ضربه‌ای وارد کنند.
وی بیان کرد: امروز اقتصاد آمریکا دیگر مربوط به کشور آمریکا نیست؛ آمریکا اقتصاد خود را در همه دنیا پخش کرده و به این ترتیب بدهکاری‌های خود را از کشور خود دور می‌کند.
کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی اظهار کرد:‌ ما با یک محتوای اقتصادی روبه رو هستیم که نقطه اصلی آن را نیز چین تشکیل می‌دهد؛ ما حتی تخم مرغ را از چین وارد می کنیم پس چرا این دیدگاه وابستگی به چین مورد اشکال واقع نمی‌شود.
مطهرنیا گفت: برخی می‌گفتند که تحریم‌ها کاغذپاره است و موجب اتحاد ملی می‌شود؛ پس بر این اساس باید به طرف مذاکره‌کننده می‌گفتیم که ما به مسائل هسته‌ای خود می‌پردازیم و شما نیز ما را تحریم کنید تا بیشتر به خود متکی شده و قوی‌تر شویم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران گفت: ما نباید همه مشکلات را به دشمنان ربط دهیم؛ این مسئله در همه حکومت‌ها وجود دارد و حکومت پهلوی نیز کمونیست‌ها را دشمن خود می‌دانست؛ کارشکنی دشمن دلیلی برای توجیه مشکلات نیست.
وی بیان کرد: بر اساس آمار ما از مسرف‌ترین و کم‌کارترین مردم جهان هستیم و در عین حال خود را از قدرتمندترین‌ کشور ها می‌دانیم.
مطهرنیا با بیان اینکه قدرت در سیاست خارجی تنها به حضور در کشورهای دیگر نیست، اظهار کرد: دشمن‌شناسی تنها به این نیست که بگوییم مرگ بر آمریکا، ما باید استراتژی‌های آن‌ها را به‌خوبی مطالعه کنیم و بشناسیم.

وی در ارتباط با روابط ایران با آمریکا و چگونگی مقابله با خوی سلطه‌گری آن‌ها بیان کرد: این خوی استکباری مفهومی است که مصادیق متفاوتی دارد و کشورهایی مانند چین، روسیه و فرانسه نیز دارای این خلق و خو هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران با بیان اینکه ما نیز وابستگی به دشمن را نمی‌پذیریم اظهار کرد: مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که چگونه با دشمنان مقابله کنیم که هزینه‌ کمتری برای مردم داشته باشد‌.
وی ادامه داد: مردم از این جبهه‌گرایی‌ها خسته‌اند و باید یک کار علمی و درست در این زمینه انجام داد. به اعتقاد بنده یا مجبوریم که یک نه بزرگ بگوییم و حرکت و نبردی عاشورایی آغاز کنیم و یا یک آری جدی بگوییم و مسائل را علمی و صحیح حل کنیم.
مطهرنیا بیان کرد: در بسیاری از اوقات مشکلات را مربوط به دشمنان و آمریکا می‌دانند؛‌ آیا وجود مدیران نایلاق کار آمریکا و دشمنان است؟ یا طلاق و فحشا و دزدی‌ها و حقوق‌های نجومی را آمریکا در این کشور رواج داده است؟
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران بیان کرد: در بین کشورهای جهان نه دوست دائمی وجود دارد و نه دشمن دائم؛ بلکه همگی منافع خود را دنبال می‌کنند. چین که ما گاها به آن می‌بالیم برای اینکه برای آمریکا مشکلی ایجاد نشود، از منافع مشترک با ایران می‌گذرد.
مطهرنیا با اشاره به سیاست‌های خارجی که دولت یازدهم در پیش گرفته است، گفت: مقام معظم رهبری بنا به مصالحی با این سیاست‌ها مقابله نکردند و حال اگر کسی تابع ولایت است باید این مصالح را نیز بپذیرد.
وی به بیان نقاط مثبت سیاست خارجی دولت یازدهم پرداخت و گفت: یک موضوع مثبت در سیاست خارجه این دولت، فعالیت بخشیدن به دکترین موجود در چشم انداز ایران ۱۴۰۴ است چراکه در بندی از این چشم‌انداز ذکر شده که ما باید تا سال ۱۴۰۴ در سیاست خارجی تعامل سازنده‌ای با همه دنیا داشته باشیم.
کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین‌المللی ادامه داد: در این راستا محمدجواد ظریف که نماینده ایران در سازمان ملل متحد بود و دکترای روابط بین‌الملل را دارد وظیفه مذاکرات را برعهده گرفت و تیمی را تشکیل داد که معیار انتخاب آن‌ها تنها تخصص بود.
مطهرنیا با بیان اینکه انتقاداتی نیز به این دولت مطرح است، گفت: دولت آقای روحانی باید تکلیف خود را در ساختار حکومت مشخص کند که تصمیم گیرنده است یا تصمیم ساز.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران ادامه داد: اگر آقای روحانی می‌گوید که آغاز کننده برجام است، باید مسئولیت آن را نیز بپذیرد. صرف نظر از خوب یا بد بودن برجام، هیچ کس مسئولیت‌نهایی آن را نپذیرفته است، مثلا در قطع‌نامه جنگ تحمیلی، امام خمینی(ره)، حتی اگر آقای هاشمی بر ایشان تاثیر گذاشت، خودشان مسئولیت را پذیرفتند و گفتند که من جام زهر را نوشیدم.
وی با بیان اینکه دولت زیر مجموعه‌ای از حکومت است و تضعیف آن تضعیف حکومت است، خاطرنشان کرد: باید جایگاه دولت در ارتباطات خارجی مشخص شود.

انتهای پیام/ 138


کد مطلب: 59834

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/59834/سیاست-خارجه-جمهوری-اسلامی-ایدئولوژیک-یکجانبه-گراست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir