چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 59859
منبع : خبرگزاری فارس
قدیری ابیانه:

ایران یکی از مستقل‌ترین کشورهای دنیا است

امنیت در اقتصاد و قیمت ارز در کشور اثر دارد
قم نيوز : عضو انجمن علمی علوم راهبردی گفت: در گذشته سفارت‌های آمریکا و انگلیس در مجامع بین‌المللی به‌جای ایران تصمیم می‌گرفتند، اما امروزه خودمان تصمیم گیرنده هستیم که در چه مسیری حرکت کنیم. این حد از استقلال حتی در برخی کشورهای غربی و ژاپن نیز دیده نمی‌شود.
ایران یکی از مستقل‌ترین کشورهای دنیا است
به گزارش قم نیوز محمدحسن قدیری ابیانه، سه شنبه شب در مناظره سیاسی که با موضوع دستاوردهای سیاست خارجه پس از انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به وجه تمایز سیاست‌های خارجی ایران در قبل و بعد از انقلاب اظهار کرد: من در اوایل انقلاب رایزن مطبوعاتی بودم و در نشستی که میان سفرای ایران در غرب برگزار شد، از کاظم رجوی برادر مسعود رجوی که نماینده وقت ایران در دفتر سازمان ملل متحد بود پرسیدم که فرق قبل و بعد از انقلاب را در چه می‌دانید؟ او گفت قبل از انقلاب اسلامی، نظر ایران در مجامع بین‌المللی همان نظر آمریکا بود و دیدگاه ایران برای کسی مهم نبود.

وی ادامه داد: در گذشته سفارت‌های آمریکا و انگلیس در مجامع بین‌المللی به‌جای ایران تصمیم می‌گرفتند، اما امروزه خودمان تصمیم گیرنده هستیم که در چه مسیری حرکت کنیم؛ این حد از استقلال در برخی کشورهای غربی و حتی ژاپن نیز دیده نمی‌شود.

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه ایران یکی از مستقل‌ترین کشورهای دنیا است، گفت: فرق اساسی سیاست‌ خارجه ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی در این است که ما زیر سلطه دیگران نبوده و بر اساس منافع خودمان سیاست‌های خارجه کشور را تعیین می‌کنیم، نه منافع انگلیس و آمریکا.

قدیری ‌ابیانه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بحث نفوذ، مسئله‌ای بین‌المللی است، چه جایگاهی برای مقوله نفوذ منطقه‌ای در جمهوری اسلامی ایران قائل هستید بیان کرد:‌ بسیاری از کشورها به دنبال تامین منافع و گسترش نفوذ خود در مناطق مختلف هستند و بسیاری از کشورها حتی اگر بتوانند بر وسعت کشور خود بیفزایند این کار را انجام می‌دهند؛ البته  اعتقاد دارم که رژیم گذشته علاوه بر وابستگی شدید به غرب، به‌دنبال منافع ملی نبود و آن‌ها را در نظر نمی‌گرفت.

عضو انجمن علمی علوم راهبردی ادامه داد: ما در تعامل با سایر کشورها، ایدئولوژی اسلام را مدنظر قرار می‌دهیم و قصد سلطه به کشورهای دیگر نداریم؛ تمایل انقلاب اسلامی ایران این است که حکومت‌های مردمی و اسلامی حاکم شوند و از این سیاست نیز حمایت می‌کنیم چراکه در استراتژی اسلامی، فتح قلوب برای ما موضوعیت دارد.

سفیر سابق ایران در مکزیک با بیان اینکه ما همواره به دنبال این بوده و هستیم که دشمنی‌ها و خطرات ناشی از آن را از مرزهای کشور دور کنیم، گفت: ما در کشورهایی مانند سوریه به دنبال سلطه نیستیم بلکه به خاطر حکم اسلام از تمامیت ارضی، استقلال و اسلامیت عراق و سوریه و لبنان حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در هر صورت این حمایت‌ها به نفع منافع ملی است گفت: اوباما پیرامون جنگ با ایران گفته بود که در صورت حمله به ایران، حزب‌الله اسرائیل را نابود می‌کند بنا بر این این حمایت‌ها یک نوع بازدارندگی دارد، همچنین دولت‌های همسایه سوریه به دنبال سقوط حکومت سوریه بودند اما ما از دولت سوریه حمایت کردیم و در این زمینه نیز موفق شدیم‌.

قدیری ‌ابیانه با بیان اینکه نگاه مسؤولان در تعیین سیاست خارجی بسیار مهم است‌، بیان کرد: یک زمانی بازرگان اعتقاد داشت که ما نمی‌توانیم در مبارزات انقلابی در مقابل شاه پیروز شویم و تنها امتیاز گرفتن از شاه کفایت می‌کند اما با نظر و همت امام خمینی(ره) این انقلاب شکل گرفت و  پیروز شد؛ اما این ذهنیت در وجود بازرگان نهادینه بود چراکه همین دیدگاه را در مقابل آمریکا نیز داشت که نمی‌توانیم در مقابل ابرقدرت‌ها بایستیم.

وی با بیان اینکه خداوند قادر مطلق است ادامه داد: اینکه ما به قدرتی بالاتر از ابرقدرت‌ها، اعتقاد داشته باشیم به ما این باور را می‌دهد که می‌توانیم از سلطه استکبار خارج شده و در مقابل آن‌ها بایستیم؛ حکومت جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای شعار نه شرقی و نه غربی حرکت کرده و سلطه هیچکدام از بلوک شرق و غرب را نپذیرفته است.

سفیر سابق ایران در مکزیک در پاسخ به این سؤال که شاخصه‌های اقتدار در عرصه بین‌المللی چیست بیان کرد: سیاست خارجی با چگونگی وضعیت داخلی رابطه نزدیکی دارد، اگر وضعیت ما به‌‌گونه‌ای باشد که در مذاکرت در موضع وام‌خواهی باشیم، نشان‌دهنده ضعیف بودن است.

وی بیان کرد: پس از انقلاب در ابعاد نظامی پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم، اما در مسئله اقتصاد با مشکلاتی مواجه هستیم و دشمن نیز روی همین مشکلات حساب باز کرده تا به اتحاد مردم ضربه بزند.

کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار کرد:‌ اعتقاد من این است که در بسیاری از مسائل اقتصادی، مردم نقشی تاثیرگذاری دارند، البته این سخن به معنی این نیست که دولت وظیفه‌ای ندارد اما اگر مردم همراهی نکنند، دولت نیز نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در زمنیه اقتصادی عملکرد ضعیفی داشته‌ایم، اما می‌توانیم قوی‌تر و قدرتمندتر شویم، گفت: آمار مردم ایران در میانگین ساعات کاری مفید، از کمترین‌ ساعت‌ها در جهان است؛ از نظر اسراف نیز مردم ایران در رده بالاترین کشور‌ها هستند، به‌گونه‌ای که در کشور ۱۵ میلیون دور ریز غذا داریم و اگر به این مسائل در راستای اقتصاد مقاومتی توجه شود، تحریم‌ها نیز نمی‌‌تواند مشکل ساز شود.

عضو انجمن علمی علوم راهبردی با اشاره به اینکه امنیت در اقتصاد و قیمت ارز در کشور اثر دارد، بیان کرد:  اغتشاشات اخیر در بالارفتن قیمت ارز تاثیر داشته است و در سال ۸۸ نیز اگر از راه قانونی و مدنی اعتراضات پیش گرفته می‌شد، مشکلات اقتصادی به این صورت در کشور پیش‌ نمی‌آمد.

وی بیان کرد: متاسفانه در همه امور ما اسراف صورت می‌گیرد و در رتبه‌های برتر اسراف هستیم و برخی تنها وقتی مسئله حمایت از سوریه و لبنان مطرح می‌شود می‌گویند که اتلاف سرمایه است؛ در حالی که اگر این حمایت‌ها صورت نمی‌گرفت، داعش بلایی به مراتب بدتر بر سر ایران می‌آورد.

قدیری بیان کرد: اگر مسئله نرمش قهرمانانه مطرح شد، به دلیل این بود که ملت به حرف‌های برخی از نامزدها دل بسته بودند؛ بزرگترین دستاورد نرمش قهرمانانه نیز این بود که ملت ایران مطمئن شد که آمریکا خیرخواه ایران نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد‌.

وی بیان کرد: آمریکا در سراشیبی سقوط است و تنها چاره او برای جلوگیری از سقوط تک ابر‌قدرتی در دنیا این است که مالک نفت مناطق خاورمیانه شود چراکه در غیر این صورت دنیا به سمت چند قطبی بودن می‌رود و این مسئله همین الان نیز در حال شکل‌گیری است.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به شناخت وضعیت ایران و کشورهای جهان برای ارزیابی صحیح مسائل سیاست خارجی، اظهار کرد: به اعتقاد من انتخاب ترامپ توسط دانشمندان و اندیشمندان آمریکا نبوده است؛ ترامپ یک «شو من» است که توانست پایه‌های حزب جمهوری خواه را با خود همراه کند و در نهایت حتی برخلاف نظر برخی رهبران این حزب، انتخاب شد.

وی ادامه داد: ترامپ بر نقطه ضعف مردم آمریکا دست گذاشته بود و با سخنان ساختارشکنانه اقتصادی روی کار آمد؛ چراکه چندین میلیون نفر در آمریکا مشکل اقتصادی و وضع معیشتی بسیار نامناسبی دارند؛ سالیانه نیز 2.5 میلیون نفر در این کشور از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط می‌کنند، بنا بر این آن‌هایی که فکر می‌کنند با تکیه بر آمریکا و غرب می‌توان اقتصاد را بهبود بخشید، اشتباه می‌کنند.

قدیری بیان کرد: نظام سلطه به بن‌بست رسیده و تنها راه رهایی خود از مشکلات اقتصادی را در تصاحب منابع نفتی می‌بیند و برای این کار به دنبال تجزیه ایران است؛ ما اگر مرگ بر آمریکا نگوییم و حتی دست از اسلام نیز برداریم، آن‌ها دست از دشمنانی با ما بر نمی‌دارند و به دنبال تصاحب منابع ما خواهند بود.

عضو انجمن علمی علوم راهبردی در پاسخ به این سؤال که عملکرد سیاست خارجه دولت یازدهم و دوازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: من در وزارت خارجه این دولت مشغول به فعالیت هستم و به ما اجازه نقد داده نشده است؛ حق نقد ائمه و معصومین(ع) را صادر کرده‌اند، اما بعنوان شخصیت حقوقی و حتی شخصیت حقیقی، اجازه نقد دولت، وزارت امور خارجه و برجام را نداریم.

انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdcf1cdt.w6d1tagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما