دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۱
کد مطلب : 60057
منبع : خبرگزاری فارس
مديرعامل صندوق پژوهش و فناوري كريمه مطرح كرد

توجه به مفهوم بهره‌وري راه گريز از ركود سيستم صنعتي

شناخت صندوق كريمه نسبت به شركت‌هاي دانش بنيان و صنعتي
قم نيوز : مديرعامل صندوق پژوهش و فناوري كريمه گفت: براي اينكه بتوانيم از حلقه بسته ركود صنعتي راه گريزي پيدا كنيم چاره‌اي نداريم كه به مفهوم بهره‌وري توجه داشته باشيم.
توجه به مفهوم بهره‌وري راه گريز از ركود سيستم صنعتي/شناخت صندوق كريمه نسبت به شركت‌هاي دانش بنيان و صنعتي
توجه به مفهوم بهره‌وري راه گريز از ركود سيستم صنعتي/شناخت صندوق كريمه نسبت به شركت‌هاي دانش بنيان و صنعتي
به گزارش قم نیوز علیرضا باباخان امروز با اشاره به ضرورت و چگونگی تشویق بنگاه‌های صنعتی استان قم به ارتقاء ظرفیت‌های فنی اظهار کرد: اکثر شرکت‌های صنعتی در استان دارای رویکرد مونتاژکاری هستند و نگاهشان توسعه دانش و فناوری نیست. به عبارت دیگر بسیاری از صنایع، مواد اولیه را خریداری کرده و طی فرآیندهای ساده‌ای محصول نهایی را تولید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس برداشتی که از صنعت و فناوری بین صنعتگران رایج می‌شود این است که تجهیزات خریداری شود و بر اساس تجهیزات تولید صورت گیرد در حالی که این نگاه ساده‌انگارانه از تولید است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه با اشاره به وجود اتفاق دیگر در زمینه تشدید این نگاه ساده‌انگارانه گفت: برخی از صنعتگران تصور می‏‌کنند هر اندازه وام دریافت و ماشین‌آلات خریداری شود، این امکان وجود دارد که محصولات بهتر تولید کنیم بنابراین راهکار ارتقاء صنعت را در ساز و کار نادرست تأمین مالی در قالب وام جستجو می ‏کنند.

وی ادامه داد: برداشت نادرست از مفهوم تولید این است که تولید را تنها به منزله ورود مواد اولیه و سپس پردازش ساده و دستیابی به محصول نهایی تلقی می‌کنند.

باباخان با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا مردم به خصوص در شهر قم، استقبال زیادی از تأمین مالی به روش وام به عمل می‏‌آورند؟ گفت: یکی از علل اصلی این است که تنوع قومی در شهر قم بالاست و این امر سبب شده که اعتماد بین مردم به دلیل کمبود شناخت از هم کاهش پیدا کند. در چنین شرایطی مشارکت و همکاری کردن ضعیف می‌شود و در نتیجه تمایل به این سمت می‌رود که کسب و کار خود را با وام بانکی آغاز و تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مجموع این امور سبب شده که سیستم صنعتی استان دچار رکودی شود که تنها راهکار خود را دریافت وام‌های بانکی بداند که این پدیده به افزایش رکود شتاب می‌دهد و برای اینکه بتوانیم از این حلقه بسته راه گریزی پیدا کنیم چاره‌ای نداریم که به مفهوم بهره‌وری توجه داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه عنوان کرد:  اگر بخواهیم تحول و تغییری ایجاد شود سنگ بنای اولیه آن بحث بهره‌وری است که در این زمینه کارهایی می‌توان انجام داد که نوع نگرش و فرهنگ صنعتی نهادینه شده به سمت بهبود و تعالی برود.

وی اختصاص بودجه‌هایی برای تولید را از جمله راهکارها ذکر کرد و افزود: اعطای وام به شرکت‌های متعهد به بهبود بهره‌وری، سبب شکسته شدن این قفل می‌شود. تناسب بین شرکت‌های بهره‌ور و میزان تسهیلات بانکی اعطا شده به آنها، سبب ترغیب و تشویق شرکت‏ها برای ارتقاء بهره‏ وری می‌شود.

باباخان خاطرنشان کرد: راهکار دوم این است که مجموعه‌ای مانند شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت مسئله‌های تکنولوژیک ساده و پیش افتاده شرکت‌های صنعتی را پیدا کرده و برای حل آنها با استفاده از توان شرکت‏های دانش‏بنیان و فناور داخلی، اقدام کنند.

وی یادآورشد: زمانی که شرکت‌های صنعتی مشاهده کنند این مسائل در داخل ایران قابل حل هستند؛ تحرکی در داخل شرکت‌های صنعتی ایجاد می‌شود که به سمت دانش و فناوری بروند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه با بیان اینکه نخبگان ملی در استان قم حضور دارند گفت: به شرطی که در استان فضایی ایجاد شود می‌توانیم کمک کنیم این افراد به قم برگردند و داخل شرکت‌های صنعتی مشغول فعالیت شوند و بخشی از حقوق آنها را بنیاد یا استانداری و بخشی از حقوق آنها را صنعتگران تقبل کنند؛ این امر سبب می‌شود دانش و فناوری جدید به مجموعه صنعتی نفوذ پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: راهکار دیگر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان که مؤسس و مدیران آنها جوانان قمی هستند؛ ترغیب شوند تا یک شعبه شرکت دانش‌بنیان را در استان قم تأسیس و تعاملات دانشی بین شهرهای مختلف برقرار کنند. تشکیل و تقویت این شبکه به بهبود سیستم صنعتی قم کمک زیادی می‌کند.

باباخان عنوان کرد: برگزاری سمینارهای مشترک از دیگر موارد مهم است. برخی از سمینارها علمی و برخی کاربردی هستند اما سمیناری وجود ندارد که نشست مشترک بین شرکت صنعتی، دانشگاه، شرکت دانش‌بنیان و نخبگان باشد. برگزاری نشست‌های مشترک کمک می‌کند افراد در نتیجه‏ کنار هم قرار گرفتن، به راهکارهای حل مسائل صنعتی استان برسند.

وی با بیان اینکه در تمام این موارد صندوق کریمه آماده کمک است گفت: صندوق کریمه شرکت‌های دانش بنیان و صنعتی را به خوبی می‌شناسد و در راهکارهای ارائه شده نقش فعال دارد.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdchqvn-.23nvmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما