کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هنرمند سینما و تلوزیون خبر داد

اجرای نمایش «حنانه» با رویکرد حقانیت اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س)

انتقاد از افزایش تئاترهای گیشه‌محور در کشور

خبرگزاری فارس , 23 بهمن 1396 ساعت 22:01

هنرمند سینما و تلوزیون گفت: نمایش «حنانه» با رویکرد حقانیت اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) با استفاده از بیش از 20 هنرمند و بازیگر قمی در تالار مرکزی شهر اجرا خواهد شد.


به گزارش قم نیوز سید محمدجواد طاهری ظهر امروز در نشست خبری نمایش «حنانه» که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به جزئیات اجرای این نمایش گفت: نمایش حنانه به نویسندگی بنده و آقای میلاد اکبرنژاد چهار سال قبل برای نخستین بار در قم در محیطی که تئاتری نبود در فضای نمایشگاه دائمی استان اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما به این نمایش نگاه استدلالی و تئاتریکال است گفت: یعنی سعی کردیم به مقوله تئاتر نزدیک شویم تا صرف اجرای یک نمایش احساسی؛ در نمایش حنانه بحث، بحث حقانیت است که وقتی ادعای حقانیت می‌شود باید استدلال خود را داشته باشد چه مساله برای شیعیان باشد چه برای مخالفان بحث.

این هنرمند سینما و تلوزیون با بیان اینکه این نمایش فرازمانی اتفاق می‌افتد و در محیطی اتفاق می‌افتد که مخاطب فضای نمایش را سیال می‌بیند تصریح کرد: شخصیت‌هایی چون زمان و مرگ را در نمایش داریم که فضا را از رئالیستی و متفاوت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شیوه اجرایی این نمایش بسیار متفاوت است اذعان کرد: در نمایش تلاش داریم که مخاطب درگیر مسائل عقلانی و خرد شود تا مسائل احساسی، با اینکه از لحظات احساسی غافل نشدیم اما تاکید بر بحث استدلال و خرد است.

طاهری اضافه کرد: طراحی صحنه متفاوتی داریم که تشکیل شده از سه دایره بزرگی که با شیب‌هایی به هم متصل هستند؛ به این جهت که گذر زمان را داریم و فضای ناتورالیستی در کار وجود ندارد و گردش زمان در دکور نمایش شاهد هستیم، سعی شده از ویدیو هم استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف نمایش‌های قبلی تلاش کردیم از مداحی استفاده نکرده و به تئاتر و عناصر آن بیشتر وفادار بمانیم اظهار کرد: این نمایش با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم تولید و اجرا می‌شود که تالار مرکزی شهر توسط اداره کل در اختیار قرار گرفته و حمایت مالی نیز از سوی سازمان فرهنگی بوده است.

این هنرمند قمی با تاکید بر اینکه اگر حمایت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نبود قطعا این نمایش تولید نمی‌شد تصریح کرد: حتی اگر تالار مرکزی را هم رایگان در اختیار قرار می‌دادند امکان اجرا بدون حمایت مالی را نداشتیم.

وی با بیان اینکه انجمن نمایش استان نیز حمایت‌کننده این مجموعه است اذعان کرد: در لحظات احساسی نمایش از موسیقی استفاده شده و برای اینکه کنش احساسی اتفاق بیفتد بیشتر روی بحث حقانیت تاکید بسیار داشته‌ایم.

طاهری افزود: نمایشنامه کشمکش‌های کوچکی دارد که کشمکش اصلی و بار دراماتیک اصلی نمایش روی این بخش است که زمان در مرحله‌ای قرار می‌گیرد که ما که می‌گوییم خلقت آفرینش به واسطه این خاندان بوده چطور می‌شود که افرادی با این خاندان اینگونه برخورد کنند. موضوع ما بحث در و ظلمی که روا رفته نیست و تاکید ما بر حقانیتی است که در قبال اهل بیت پیامبر مورد ظلم و چشم‌پوشی واقع شد.

وی با تاکید بر اینکه تئاتر امروز ما باید با تئاتر دنیا همسو شود و از شیوه‌هایی که در دنیا استفاده می‌شود با محتواهای مورد نظر خود استفاده کنیم گفت: به نظر می‌رسد تئاتر کشور باید تعمیقش از تئاتر قم آغاز شود؛ امروز اگر دچار تئاترهایی هستیم که دچار مشکلات در محتوا و اجرا است به دلیل کم‌کاری است که در تئاتر قم اتفاق افتاده است.

این هنرمند تئاتر افزود: باید دست به دست هم دهیم تا تحولی ایجاد کنیم تا موضوعاتی که در تئاتر مطرح می‌شود دغدغه مردم ما باشد و 80 درصد کاری که امروز انجام می‌شود دغدغه مردم ما نیست؛ امروز عمده تئاترهای کشور به دنبال این هستند که تماشاگر را متقاعد کنند که بلیط بخرد نه اینکه دغدغه و محتوای مورد نظر آنها را مطرح کنند.

وی همچنین با اشاره به بازیگران نمایش حنانه گفت: علی فرحناک، سیدمحمد حسینی، مهدی رکنی، علی مقدم، زهرا محمدباقری، احمد شریفی به همراه 20 نفر از هنرجویان که به تازگی به عرصه هنر نمایش استان وارد شده‌اند در این نمایش ایفای نقش خواهند کرد.

طاهری در خصوص جزئیات بلیط فروشی این نمایش هم گفت: این مساله در سال‌های اخیر مطرح شده که مردم نمایش‌های مذهبی را باید به صورت دعوتی و بدون هزینه ببینند اما ما تاکید داریم که این نمایش‌ها هم زحمت خود را دارد و باید مخاطب ارزش‌گذاری کند و تا چه زمانی باید تکیه ما بر این باشد که بار اجرای نمایش‌ها بر روی سازمان‌ها و ارگان‌ها باشد بلکه تئاتر باید در سبد هزینه‌های خانوار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به روند احداث خانه نمایش استان قم اظهار کرد: این سالن با استانداردی در حال احداث است که حتی در تهران نیز وجود ندارد اما این تالار با ظرفیت 170 تا 180 نفر تماشاگر به راحتی می‌تواند نمایش را دیده و عمق و عرض صحنه 12 متر است و تجهیزات حرفه‌ای در آن به کار گرفته شده است.

طاهری گفت: پلاتو تمرین و آموزش و گالری از جمله امکانات این مجموعه و نخستین سالن خصوصی تئاتر استان است.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 60096

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/60096/اجرای-نمایش-حنانه-رویکرد-حقانیت-اهل-بیت-ع-حضرت-زهرا-س

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir