جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 60237
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:

حوزه‌ها ظرفیت برقراری ارتباط در زمینه علوم انسانی و اسلامی با دیگر ادیان را ندارند

لزوم تعامل و ارتباط با دیگر ادیان
قم نيوز : رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه تعامل و ارتباط با دیگر ادیان و مذاهب ضرورت دارد گفت: متاسفانه طی ۴۰۰ سال گذشته با دیگران تعامل نداشتیم و نتوانستیم فلسفه، کلام، عرفان، فقه و مبانی اصولی خود را منتقل کنیم و بدون تردید اگر تعامل وجود داشت، امروز وضعیت علوم اسلامی در دانشگاه‌های غربی به این شکل نبود.
حوزه‌ها ظرفیت برقراری ارتباط در زمینه علوم انسانی و اسلامی با دیگر ادیان را ندارند/ لزوم تعامل و ارتباط با دیگر ادیان
حوزه‌ها ظرفیت برقراری ارتباط در زمینه علوم انسانی و اسلامی با دیگر ادیان را ندارند/ لزوم تعامل و ارتباط با دیگر ادیان
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب عصر امروز در نخستین نشست از سلسله‌ نشست‌های پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین که با عنوان ضرورت گفت‌وگو‌های ادیانی برگزار شد اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم در بیش از ۶۰۰ آیه از ادیان دیگر نام‌ برده است و آن‌ها را به رسمیت شناخته است.
وی افزود: حدود یک دهم از قرآن را آیاتی تشکیل می‌دهد که مربوط به دیگر ادیان است و ما نمی‌توانیم بگوییم که در قرآن تنها از ادیان آسمانی نام برده شده است بلکه خداوند دین کافران را نیز دین دانسته است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: ائمه (ع) با پیروان همه ادیان و مذاهب دیگر گفت‌وگو می‌کردند، البته امام صادق (ع) معلم و استاد مذاهب دیگر بودند و با بسیاری از غیر مسلمانان اعم از معاندان، کفار، مشرکان و ملحدان گفت‌وگو می‌کردند.
وی ادامه داد: نگاه ائمه (ع) به دیگر ادیان، نگاه حدفی نبوده است بلکه به حرف و منطق آن‌ها توجه می‌کردند و با توجه به حرف و منطق آن‌ها در مقابلشان دلایل و مستندات را بیان می‌کردند.
حجت‌الاسلام نواب گفت: شیعیان با تمام اقلیت‌های خود تنها چهار درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و ۹۶ درصد دیگر، تفکری غیز از تفکر ما دارند و حتی اگر تمام جمعیت مسلمانان را در نظر بگیریم، بیش از ۷۵ درصد از جمعیت جهان با افکار ما موافق نیستند و ما نمی‌توانیم با این ۷۵ درصد تعامل نداشته باشیم.
وی اظهار کرد: امروز جعمیت جهان و به ویژه کشورهای اسلامی در هم تنیده شده است و با مشکلاتی که در کشورهای اسلامی پیش آمده است، پناهندگی و مهاجرت به کشور‌های دیگر بر مسلمانان تحمیل شده است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: ما باید با دیگر ادیان گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم تا به اهداف خودمان برسیم و پیشرفت کنیم؛ در حال حاضر بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، افتخار ما این است که در علوم مختلف پیشرفت کرده‌ایم و تمام این پیشرفت با تعامل با دیگر کشور‌ها و ادیان حاصل شده است و اگر تعامل نداشتیم پیشرفتی نیز حاصل نمی‌شد.
وی بیان کرد: متاسفانه حوزه‌های علمیه ظرفیت برقراری ارتباط در زمینه علوم انسانی و اسلامی با دیگر کشورها و ادیان را ندارند، در غیر این صورت همان پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی و مهندسی حاصل شده است، باید در علوم دینی نیز حاصل می‌شد.
حجت‌الاسلام نواب با تأکید بر اینکه تعامل و ارتباط با دیگر ادیان و مذاهب ضرورت دارد تصریح کرد: متاسفانه طی ۴۰۰ سال گذشته با دیگران تعامل نداشتیم و نتوانستیم فلسفه، کلام، عرفان، فقه و مبانی اصولی خود را منتقل کنیم و بدون تردید اگر تعامل وجود داشت، امروز وضعیت علوم اسلامی در دانشگاه‌های غربی به این شکل نبود.
وی افزود: اگر با دیگران ادیان تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم، شیعیان از انزوا خارج می‌شوند و می‌توانند معارف فقه شیعه را به دیگر ادیان نیز منتقل کنند بنا بر این اگر معارف اسلام، به صورت صحیح و اصولی بیان شود، بدون تردید در گفت‌وگو با دیگر ادیان، فقه شیعه تاثیرگذارتر خواهد بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchqin-.23nvxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما