دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 60382
منبع : خبرگزاری فارس
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خبر داد

آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه از 12 اسفند ماه

قم نيوز : معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: پذیرش حوزه‌های علمیه از ۱۲ اسفند ماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت
آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه از 12 اسفند ماه
آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه از 12 اسفند ماه
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری پذیرش سال تحصیلی97-98 که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: ایام پذیرش حوزه‌های علمیه امسال همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا شده است که امید است موجب خیر و برکت باشد.

وی ادامه داد: روحانیت امروز در برهه حساس و خطیری قرار گرفته است؛ امروزه در جامعه جهانی به دلیل وضعیتی که در نسل بشر مشاهده می‌شود، مردم به معارف دینی، فطرت، و معنویت تشنگی زیادی دارند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: در جهان بی‌عدالتی‌های زیادی دیده می‌شود و انتظار مردم جهان از دین این است که پاسخ‌های مناسبی برای این مسائل داشته باشد؛ امور و مسائل مستحدثه نیز از اموری است که روحانیت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه کسانی که وارد عرصه روحانیت می‌شوند باید با  وضعیت حوزه آشنایی داشته باشند ادامه داد: علاقمندان به ورود در حوزه‌های علمیه باید اطلاعات خود را درباره این مرکز تا حد قابل قبولی ارتقاء دهند چراکه حوزه‌های علمیه با مراکز علمی دیگر متفاوت است؛ حوزه علمیه به دنبال خدمت به دین و مردم بوده و مدرک گرایی در آن معنایی ندارد.

رستم‌نژاد با اشاره به اینکه تمام طلاب باید به دنبال خدمت به حوزه‌های علمیه باشند، گفت: متقاضیان حوزوی وارد یک عرصه برای خدمتگزاری محض می‌شوند، بنابراین طلاب حوزه‌های علمیه باید دیدگاهی صادقانه و مخلصانه داشته و با همین دیدگاه به خدمت گذاری دینی بپردازند.

وی با بیان اینکه با فضیلت‌ترین هجرت‌ها از دیدگاه اسلام هجرت علمی است اظهار کرد: این نوع از هجرت، هجرتی به سوی پیامبر اکرم(ص) و خداوند متعال است، امروز این نوع از هجرت‌ها در حوزه‌های علمیه رخ می‌دهد که موجب یاری دین خدا می‌شود؛ همه طلاب باید به این نکته توجه داشته باشند که در حال حاضر نصرت دین الهی از هر زمان دیگری ضروری‌تر است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه سیاست کیفی گزینی سرلوحه کارهای حوزه های علمیه قرار گرفته است گفت: کیفی گزینی تمام ابعاد و حیطه‌های شخصیتی و مسائل پیرامونی را در بر می‌گیرد و باید توجه داشته باشیم که مسائل اخلاقی، اخلاص و... حتی از وضعیت علمی طلاب نیز ارزشمندتر است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تنها یک چهارم ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در بخش ثبت نام پر شده است چراکه کیفی‌گزینی در درجه نخست اولویت‌های جذب در حوزه‌های علمیه بوده است؛ همچنین بومی گزینی نیز از دیگر اولویت‌های معاونت آموزش حوزه‌های علمیه است.

رستم‌نژاد با بیان اینکه پذیرش در حوزه‌های علمیه به دو بخش دوره‌های بلند مدت و سفیران هدایت تقسیم می‌شود، بیان کرد: در دوره بلند متقاضی باید قبولی پایه هشتم آموزش پرورش را با سن حداقل ۱۸ سال طی کرده باشد و برای متقاضی کاردانی نیز نباید بیش از یک سال از تاریخ تحصیل گذشته باشد؛ همچنین  تعهد خدمت به حوزه‌های علمیه و پایان تحصیل در سطح یک، از تعهد‌ات مهم طلاب در دوره‌های بلند مدت است.

وی اظهار کرد: داشتن مدرک دیپلم برای متولدین سال ۱۳۷۷، تعهد خدمت ۵ ساله به حوزه‌های علمیه و تحصیل تمام وقت از شرایط پذیرش در طرح سفیران هدایت حوزه های علمیه است.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پذیرش حوزه های علمیه از ۱۲ اسفند ماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ادامه خواهد داشت، گفت: داوطلبین برای نام‌نویسی می‌توانند به سایت حوزه‌های علمیه مراجعه کنند. همچنین آزمون پذیرش حوزه‌های علمیه نیز ۹ صبح روز ۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ در ۴۹ مرکز مختلف در سراسر کشور برگزار می‌شود و نتایج نتایج آزمون نیز در نوزدهم خرداد ۱۳۹۷ اعلام خواهد شد.

وی تأکید کرد: در سال جاری تعداد ۴۵۶ مدرسه در سطح کشور اقدام به جذب طلاب کردند و تا به امروز ۲ هزار و ۲۴۷ کد برای طلاب در سال ۱۳۹۶ صادر شده است و حدود ۴ کد نیز در دست صدور است.

وی عنوان کرد: به صورت متوسط هر سال ۲۲ هزار نفر برای ثبت نام در حوزه‌های علمیه اقدام می کنند که از این میزان تقریبا هر سال ۷هزار نفر پذیرش نهایی می‌شوند.

معاون آموزش حوزه های علمیه سراسر کشور اظهار کرد: راهکارهای دیگری نیز برای کسانی که شرایط سنی آن ها برای ورود به حوزه های علمیه از طرق رسمی وجود ندارد، در نظر گرفته شده است که علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت حوزه‌های علمیه از شرایط در نظر گرفته شده آگاه شوند.
وی با اشاره به اهمیت مسئله عدالت اقتصادی در بین حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: مبالغ اندکی در سطح یک حوزه‌های علمیه به استادان پرداخت می‌شود و استادان سطوح بالاتر حوزه به هیچ عنوان حقوقی دریافت نمی‌کنند.

رستم نژاد اظهار کرد: سیاست بومی گزینی و واسپاری اختیارت به مراکز استانی از سیاست‌های اصلی حوزه برای مقابله با پدیده مهاجرت به قم بوده است و در همین راستا در سال گذشته ۱۲ درس خارج فقه در شهرهای مختلف کشور دایر شد؛ همچنین  ۱۲۸ ساعت که به میزان ۸ واحد درسی است، به صلاحدید مدیریت‌های استانی واسپاری شده است تا بر مبنای شرایط موجود دروسی را معین کرده و تدریس کنند.

وی با بیان اینکه حدود حدود ۸۰ درس در شهرهای مختلف در حال رسمی شدن و راه‌اندازی هستند گفت: تا کنون حدود هزار استاد از قم به شهرستان‌های کشور اعزام شدند و حدود ۳هزار استاد نیز در این شهرستان‌ها دارای مجوز تدریس هستند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcirpaq.t1auv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما