چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : 60426
منبع : خبرگزاری مهر

خطبه فدکیه آئینه تمام نمای نهج‌البلاغه است

قم نيوز : یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: خطبه فدکیه لوح فشرده تمامی معارف الهی، انسانی، رسالتی، امامی و اخلاقی و آئینه تمام نمای نهج البلاغه است.
خطبه فدکیه آئینه تمام نمای نهج‌البلاغه است
خطبه فدکیه آئینه تمام نمای نهج‌البلاغه است
به گزارش قم نیوز در و دیوار شهر بوی دود می‌دهد، تو گویی خانه تک تک مردم رنگ و بوی این روزهای خانه علی(ع) را گرفته است. خیمه‌های عزا در پیاده‌روها برپاست. لباس‌ها و شال‌های سیاه بر تن مردم گواه از داغی بزرگ دارد که همه را اینگونه به تکاپو انداخته است.
زمانی که تقویم ورق می‌خورد و به رحلت خاتم رسولان(ص) می‌رسد، آسمان ایران و قلب مردم عزاداری می‌کنند و به تلاطم می‌افتند، رسولی که بارها تأکید کرد که «فاطمه پاره تن من است»، حال چگونه می‌توان برای شهادت زهرا(س) آرام نشست؟
غربت و مظلومیت همسر و کودکان علی(ع) در این روزها تاریخ را شرمنده می‌کند. مرور قصه کوچه بنی هاشم، تکرار ماجرای میخ در، پهلوی شکسته جوانی ۱۸ ساله و آتشی که از خانه امیرالمومنین(ع) زبانه می‌کشید را چگونه می‌توان در محضر رسول الله(ص) توجیه کرد؟
شرمندگان تاریخ چه دارند که بگویند؟ بگویند چه شد که دستان علی(ع) بسته شد؟ چرا زهرا(س) غریبانه به دنبالش دوید؟ چگونه زخم زبان‌ها، تندگویی‌ها و تشرها کودکان را می‌ترساند و دل/ های کوچکشان را می‌لرزاند؟
عهدشکنان تاریخ اسلام در پیشگاه پیامبر(ص) چه دارند بگویند از هیزم و درب خانه؟ از حملات گاه و بیگاه؟ از حق خوری و دشنام به خانواده نبی اکرم(ص)؟ چگونه می‌توان جوابگوی دردی بود که میخ در بر زهرا(ص) تحمیل کرد؟ چگونه می‌توان بی‌تابی زینب(س) از دیدن مادرش در بستر و دلهره بی مادر شدن را فراموش کرد؟
این روزها نمی‌دانیم درد و ناامیدی کودکان زهرا(س) را با خود مرور کنیم یا غربتی که علی(ع) داشت و بعد از فاطمه(س) بر آن اضافه گشت؟
اگر تاریخ نمی‌تواند این همه غم را فراموش کند، بد نیست تلاش‌های زهرای مرضیه(س) در بنیانگذاری و قوت تشیع، الگوی رفتاری او در خانواده و بسط و توسعه تفکرات رسول الله(ص) را به یاد بیاورد.

حضرت زهرا(س) به زن بودن خودشان افتخار می‌کردند
یکی از اساتید دانشگاه و دانش آموختگان حوزه ضمن بیان تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در شأن حضرت زهرا(س) مطالب زیادی از ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) نقل شده است، از نزول سوره کوثر تا تعبیر پیامبر(ص) مبنی بر اینکه ایشان ام ابیها و سیدالنساء العالمین هستند می‌توان در این زمینه یاد کرد.
قاسم جعفری ادامه داد: حضرت زهرا(س) ورای شرافت نسبی که داشتند، با تلاش خود مراتب عبودیت را طی کردند، در عین حال از جمله مهمترین خصوصیات ایشان این بود که از کارکردن ابایی نداشتند، نقل شده است که آنقدر در خانه کار می‌کردند که دستانشان زخم می‌شد و کارهای خانه را بین خود و خادمه شان تقسیم می‌کردند.
فاطمه(س) اهتمام ویژه‌ای به امور مردم داشتند
وی با بیان اینکه فاطمه(س) در مدرسه نبی اکرم(ص) آموزش دیدند، گفت: از این روی حتی ذکر شده که یک‌بار اصحاب پیامبر(ص) ایشان را در حال بردن بار سنگینی دیدند و خواستند کمک کنند که البته زهرا(س) اجازه ندادند.
این استاد دانشگاه افزود: همچنین ایشان به زن بودن خودشان افتخار می‌کردند، همانطور که می‌دانیم مبنای قرآن این بود که به زن احترام باید گذاشت و حتی خداوند از آسیه همسر فرعون به عنوان اسوه مؤمنان، اعم از زن و مرد یاد می‌کند، حضرت زهرا(س) نیز این نگاه را داشت و برای شان و منزلت زن جایگاه و اهمیت زیادی قائل بود.
حضرت فاطمه(س) در خطبه فدکیه احکام الهی را به خوبی و به همراه حکمت هر کدام تبیین می‌کنند
جعفری تأکید کرد: همچنین از دیگر شاخصه‌های مهم دختر نبی اکرم(ص) فعالیت‌های اجتماعی ایشان بود، خطبه فدکیه که ایشان قرائت کردند نشان می‌دهد که تا چه اندازه جایگاه مسلمین و مسائل مربوط به جامعه اسلامی برای ایشان اهمیت داشت، حضرت زهرا(س) در واقع اهتمام زیادی به زندگی مردم داشتند و با نیازمندان همدردی کرده و به مستمندان کمک می‌کردند.
وی در این باره گفت: مثلا نقلی است که ایشان در شب عروسی خود پیراهن مخصوص به عروسی را به نیازمندی هدیه می‌کنند که این در هیچ کجا همانندی ندارد، این موضوع هم محبت و بخشندگی ایشان را نشان می‌دهد و هم بیان کننده این موضوع است که نیازمندان نیز می‌دانستند در زمان احتیاج به چه کریمه‌ای می‌توانند مراجعه کنند.
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به فعالیت‌های حضرت زهرا(س) در زمینه‌های سیاسی افزود: به نظر بنده ایشان بنیانگذار نهضت دفاع از امامت هستند، ایشان در خطبه فدکیه حمد و ستایش خداوند را به درستی انجام می‌دهند و سپس به بیان شخصیت پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) می‌پردازند و پس از آن احکام الهی را به خوبی و به همراه حکمت هر کدام تبیین می‌کنند.
خطبه فدکیه لوح فشرده تمامی معارف الهی، انسانی، رسالتی، امامی و اخلاقی است
وی با بیان اینکه در واقع می‌توان خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) را آئینه تمام نمای نهج البلاغه دانست، گفت: خطبه فدکیه لوح فشرده تمامی معارف الهی، انسانی، رسالتی، امامی و اخلاقی است، ایشان در این خطبه زیبا به بحث امامت پرداختند و در زمان قرائت آن از نوعی آرامش و سکینه الهی برخوردار بودند، در ابتدای این خطبه می‌فرمایند «که ای مردم بدانید من فاطمه ام و پدرم رسول الله(ص) است و آنچه الان می‌گویم در پایان هم همین است»، خب این مطلب نشان دهنده میزان آرامش ایشان در هنگام قرائت خطبه است.

مبلغان فاطمیه را زنده بدارند
یکی از مراجع تقلید شیعیان نیز در پیامی خطاب به مبلغان ایام فاطمیه با تأکید بر اینکه همه باید فاطمیه را زنده بدارند، گفت: خطبه‌های حضرت فاطمه(س) به عنوان مهمترین و عالیترین یادگار ایشان توسط مبلغان بازگو شود.
آیت الله العظمی حسین نوری همدانی اظهار داشت: لازم است همه مبلغان و فضلای محترم که امکان تبلیغ دارند در تعزیت این مصیبت بکوشند و فاطمیه را زنده بدارند و مسلمانان را به این موضوع توجه دهند و عظمت این شخصیت را بازگو کنند.
خطبه‌های حضرت فاطمه(س) به عنوان مهمترین و عالیترین یادگار ایشان بازگو شود
این مرجع تقلید شیعیان افزود: انسانی که خداوند عالم او را خیر کثیر می‌داند، بانویی که پدرش عصاره عالم وجود و اشرف مخلوقات عالم است او را بضعه خود معرفی می‌کند. زنی که سیده نساء عالمیان است و مادر سیدان جوانان اهل بهشت است، امروز لازم است هم زندگی فردی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در باب همسرداری و تربیت فرزند و اداره خانه و هم از بعد سیاسی و توجه به نگهداری حاکمیت نبوی و علوی توجه شود.
وی در این پیام ادامه داد: خطبه‌های حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان مهمترین و عالیترین یادگار ایشان بازگو شود تفکر در حرکت آن حضرت بعد رحلت پیغمبر خاتم تا لحظه شهادت که پیام‌های مهمی دارد ضروری است، بارها گفته‌ایم قبر بی‌نشان این بانو خود نشانی بلند از مظلومیت است که تا به امروز احدی نتوانست پاسخ این مظلومیت را بدهد.
این مرجع تقلید تأکید کرد: همه باید فاطمیه را زنده بدارند و این سنتی که نسل بعد از نسل از اهلبیت علیهم السلام تا علماء بزرگ به ما رسید و به برکت نظام اسلامی و شهدای ما که در عملیات‌های دفاع مقدس با رمز یا زهرا(س) آن را زنده نگه داشتند و احیاگر حقیقی بوده‌اند زنده نگه داریم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdch-kn-.23nvidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما