کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس شورای اسلامی شهر قم:

ضعف نظارتی حوزه مهندسی در کشور را رنج می‌دهد

لزوم تدوین پیوست فرهنگی برای پروژه‌های عمرانی

خبرگزاری فارس , 2 اسفند 1396 ساعت 10:01

رئیس شورای اسلامی شهر قم یکی از ضعف‌های مشهود در حوزه مهندسی را ضعف نظارتی عنوان کرد و گفت: واقعا در این بخش باید تلاش زیادی انجام دهیم تا جامعه مهندسی بیش از امروز حساس شود.


به گزارش قم نیوز عبدالله جلالی صبح امروز در نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری که در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و جان باختن تعدادی از هموطنان در سانحه هوایی اظهار کرد: این کنفرانس در زمانی برگزار می‌شود که به نوعی همزمان و در آستانه بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز ملی مهندسی است که این روز بزرگ را به جامعه مهندسی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه‌های فنی و تخصصی و راهبردهای مرتبط با این بخش به روز بود گفت: یکی از راهکارهای به روز بودن در این زمینه برگزاری کنفرانس‌هایی برای تبادل اطلاعات و انتقال تجارب است تا از متخصصی و اهل فن برای حرکت تخصصی استفاده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم یکی از مسائل مهم در حوزه تخصصی مهندسی را ضعف محاسباتی عنوان کرد و افزود: معمولا در حوزه‌های پل‌سازی، سدسازی و... مشکلاتی در محاسبات داریم که یا دقیق نیست و یا در سطح پایینی است که تهدیدکننده پروژه‌ای است که انجام می‌دهیم یا آنقدر دست بالا است که منابع را هدر می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رسالت‌های جامعه مهندسی در هر حوزه‌ای محاسبه دقیق است خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های دیگر مشهود در حوزه اجرا است؛ معمولا ابزار و امکانات استاندارد نیست لذا در اجرا نیز مشکلاتی به وجود می‌آید.

جلالی یکی از ضعف‌های مشهود در حوزه مهندسی را ضعف نظارتی عنوان کرد و گفت: واقعا در این بخش باید تلاش زیادی انجام دهیم تا جامعه مهندسی بیش از امروز حساس شود.

وی با بیان اینکه شایعه سازی در حوزه پروژه‌های بزرگ عمرانی بسیار زیاد است اذعان کرد: پروژه‌های بزرگ همیشه درگیر شایعاتی است و یکی از موضوعاتی که باید در حوزه عمرانی و مهندسی مورد توجه قرار گیرد ارزش‌های فرهنگی است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر لزوم تدوین پیوست فرهنگی برای پروژه‌های عمرانی افزود: در حوزه تحقیق و پژوهش معمولا در کشور کم کار هستیم و کمتر به مسائل پژوهشی و ارتقاء دانش فنی و مهندسی توجه می‌کنیم؛ ما نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا فاصله زیادی نداریم ولی به نسبت آنها باور کمتری به توانمندی‌های خود داریم.

وی زیباسازی در پروژه‌های عمرانی و مهندسی را ضروری عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد در حوزه پروژه‌های عمرانی و مهندسی باید به ظاهر بیش از پیش توجه کرد.

جلالی با ذکر این سوال که آیا می‌توان برای پل‌های سه سطحه رایج در کشور جایگزینی معرفی کرد و راهکاری ارائه داد تا از سنگینی این پروژه‌ها کاسته شود افزود: نیاز است به این حوزه دقتی جدی شود تا شاهد تحولی در حوزه پل‌سازی در کشور و شهر قم باشیم.

وی اذعان کرد: این نشست یکی از ضرورت‌های کشور است و امیدواریم نتایج این نشست در حوزه اجرایی نیز به کار گرفته شده و شاهد تحولی در حوزه پل‌سازی باشیم.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 60436

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/60436/ضعف-نظارتی-حوزه-مهندسی-کشور-رنج-می-دهد

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir