کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل تشریح شد

روش‌های تحلیل، طراحی و اجرای پل‌های ترکه‌ای

خبرگزاری فارس , 2 اسفند 1396 ساعت 14:45

نایب رئیس هیات مدیره و مدیر واحد طراحی مهندسین مشاور هگزا روش‌های تحلیل، طراحی و اجرای پل‌های ترکه‌ای را در نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری تشریح کرد.


به گزارش قم نیوز عباس طحانی صبح امروز در نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری که در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به تاریخچه‌ای از پل‌سازی در کشور اظهار کرد: پل‌های ترکه‌ای متفاوتی در کشور ما با دهانه‌های مختلف در شهرهای مختلف اجرا شده است.

وی با بیان اینکه عمده پل‌های ترکه‌ای در کشور ما تا دهانه 200 متر هستند افزود: پل‌های ترکه‌ای بیش از 200 متر تا 300 متر تعداد کمی در کشور اجرا شده است.

نایب رئیس هیات مدیره و مدیر واحد طراحی مهندسین مشاور هگزا با اشاره به دهانه‌های اقتصادی اجرای پل‌های ترکه‌ای در دنیا گفت: در دنیا پل‌های 200 تا 500 متر به صورت ترکه‌ای ساخته می‌شود و امروز مشخص شده که تا دهانه‌های حدود هزار متر و یا بالاتر پل‌های ترکه‌ای نسبت‌ به پل‌های معلق اقتصادی‌تر هستند.

وی بیان کرد: در کشور ما شرایط توپوگرافی طبیعت به گونه‌ای نیست که ما نیازمند پل‌هایی با دهانه‌های بالاتر از 500 متر باشیم و بهتر است که رویکرد خود را در حوزه حدود زیر 300 متر محدود کنیم و در دهانه‌های بالای 150 متر بهتر است که از پل‌های ترکه‌ای استفاده کنیم.

طحانی با تاکید بر اینکه برای زیبایی بیشتر نباید اجرای پل‌های ترکه‌ای را نسبت به روش‌های تخصصی‌تر ترجیح داد افزود: روش های مختلفی برای اجرای پل‌های ترکه‌ای وجود دارد که از آن جمله اجرا بر روی پایه‌های موقت، اجرا به صورت طره‌ای، اجرا به صورت تلفیقی است.

وی فلسفه پل‌های ترکه‌ای را ایجاد تکیه‌گاه‌های انعطاف‌پذیر برای عرصه به گونه‌ای که دهانه موثر عرشه برای بار مرده پل به جای فاصله دو پایلون که عدد بزرگی است، برابر با فاصله کابل‌ها باشد دانست و افزود: به طور کلی فلسفه این پل‌ها این است که دهانه موثر عرشه را کاهش دهد.

نایب رئیس هیات مدیره و مدیر واحد طراحی مهندسین مشاور هگزا تصریح کرد: رفتار پل‌های ترکه‌ای بیشتر رفتار کششی کابل‌ها و پایلون‌ها است به همین خاطر در مصالح ساخت عرشه صرفه‌جویی می‌شود.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 60447

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/60447/روش-های-تحلیل-طراحی-اجرای-پل-های-ترکه-ای

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir