چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 60456
منبع : خبرگزاری فارس
به همت شهرداری قم

نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری برگزار شد

قم نيوز : نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری به همت شهرداری قم برگزار شد.
نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری برگزار شد
نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری برگزار شد
به گزارش قم نیوز نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری همزمان با روز ملی مهندسی و سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به همت معاونت فنی و عمرانی شهرداری قم و به همت مجامع علمی و دانشگاهی در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد.

ارزیابی اقتصادی در پل‌های شهری، روش‌های نوین ترمیم و بهسازی پل‌ها، مطالعه موردی پل هشتم کارون، پایش سلامت پل‌ها و تحلیل، طراحی و اجرای پل از جمله محورهای این کنفرانس بود.

متخصصان علمی، اجرایی و تخصصی حوزه مهندسی پل در این نشست تجربیات شهرهای مختلف کشور و دنیا در این حوزه را تشریح کردند.

عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم در این نشست با تاکید بر اینکه باید در حوزه‌های فنی و تخصصی و راهبردهای مرتبط با این بخش به روز بود گفت: یکی از راهکارهای به روز بودن در این زمینه برگزاری کنفرانس‌هایی برای تبادل اطلاعات و انتقال تجارب است تا از متخصصی و اهل فن برای حرکت تخصصی استفاده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم یکی از مسائل مهم در حوزه تخصصی مهندسی را ضعف محاسباتی عنوان کرد و افزود: معمولا در حوزه‌های پل‌سازی، سدسازی و... مشکلاتی در محاسبات داریم که یا دقیق نیست و یا در سطح پایینی است که تهدیدکننده پروژه‌ای است که انجام می‌دهیم یا آنقدر دست بالا است که منابع را هدر می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رسالت‌های جامعه مهندسی در هر حوزه‌ای محاسبه دقیق است خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های دیگر مشهود در حوزه اجرا است؛ معمولا ابزار و امکانات استاندارد نیست لذا در اجرا نیز مشکلاتی به وجود می‌آید.

علیرضا قاری قرآن نیز با اشاره به انواع سازه‌های ویژه و خاص در حوزه مهندسی بیان کرد: در حوزه مهندسی پل نیازمند این هستیم که مثل باقی کشورها که دارای مجموعه‌های تخصصی هستند و آئین‌نامه‌های ویژه دارند چنین مجموعه‌ای را راه‌اندازی کنیم و علی رغم تمام اقدامات مجموعه‌ای منسجم در حوزه مهندسی پل در بخش طراحی و اجرا راه‌اندازی نکردیم و شاید متولی اصلی وزارت‌خانه‌ها باشند.

معاون شهردار قم با بیان اینکه در کشور و کلان‌شهرها طی سال‌های اخیر پل‌سازی رشد زیادی داشته است افزود: احداث پروژه‌های پل‌سازی در کشور توسعه زیادی داشته اما مجموعه هماهنگی که بتواند انسجام طراحی و اجرایی را ایجاد کند راه‌اندازی نشده است.

وی با بیان اینکه در چندسال گذشته مجموعه دانشگاهی پیگیر راه‌اندازی انجمن مهندسی پل بودند گفت: مصوبه راه‌اندازی این انجمن گرفته شد و دوره دوم هیات مدیره انجمن شکل گرفته و سعی شده در خلال این مجموعه نشست‌های تخصصی برگزار شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی مهندسی پل ایران چشم‌انداز و اهداف انجمن مهندسی پل را گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی مهندسی پل و پل‌سازی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های تحلیل، طراحی، ساخت و... دانست و افزود: وظایفی برای انجمن در نظر گرفته شد که عمده آنها انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی، همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با این بخش، ترغیب و تشویق پژوهشگران در این بخش، ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی و برگزاری گردهمایی و کارگاه‌ها و انتشار کتب و نشریات علمی است.

حمیدرضا احمدی با تاکید بر افزایش همکاری با شرکت‌ها، ارگان‌ها و صنایع فعال در مهندسی پل خاطرنشان کرد: انجمن‌های فعالی در حوزه مهندسی پل در خارج از کشور شناسایی شده که سعی داریم وارد فاز همکاری با این انجمن‌ها شویم.

وی به روزرسانی آئین‌نامه پل در کشور را امری ضروری دانست و افزود: سعی داریم در این زمینه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همکاری کرده و به روزرسانی این آئین نامه را در دستور کار قرار دهیم.

نایب رئیس هیات مدیره و مدیر واحد طراحی مهندسین مشاور هگزا هم در این کنفرانس تخصصی، با اشاره به دهانه‌های اقتصادی اجرای پل‌های ترکه‌ای در دنیا گفت: در دنیا پل‌های 200 تا 500 متر به صورت ترکه‌ای ساخته می‌شود و امروز مشخص شده که تا دهانه‌های حدود هزار متر و یا بالاتر پل‌های ترکه‌ای نسبت‌ به پل‌های معلق اقتصادی‌تر هستند.

عباس طحانی بیان کرد: در کشور ما شرایط توپوگرافی طبیعت به گونه‌ای نیست که ما نیازمند پل‌هایی با دهانه‌های بالاتر از 500 متر باشیم و بهتر است که رویکرد خود را در حوزه حدود زیر 300 متر محدود کنیم و در دهانه‌های بالای 150 متر بهتر است که از پل‌های ترکه‌ای استفاده کنیم.

طحانی با تاکید بر اینکه برای زیبایی بیشتر نباید اجرای پل‌های ترکه‌ای را نسبت به روش‌های تخصصی‌تر ترجیح داد افزود: روش های مختلفی برای اجرای پل‌های ترکه‌ای وجود دارد که از آن جمله اجرا بر روی پایه‌های موقت، اجرا به صورت طره‌ای، اجرا به صورت تلفیقی است.

نایب رئیس هیات مدیره و مدیر واحد طراحی مهندسین مشاور هگزا در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به دهانه‌های اقتصادی اجرای پل‌های ترکه‌ای در دنیا گفت: در دنیا پل‌های 200 تا 500 متر به صورت ترکه‌ای ساخته می‌شود و امروز مشخص شده که تا دهانه‌های حدود هزار متر و یا بالاتر پل‌های ترکه‌ای نسبت‌ به پل‌های معلق اقتصادی‌تر هستند.

عباس طحانی بیان کرد: در کشور ما شرایط توپوگرافی طبیعت به گونه‌ای نیست که ما نیازمند پل‌هایی با دهانه‌های بالاتر از 500 متر باشیم و بهتر است که رویکرد خود را در حوزه حدود زیر 300 متر محدود کنیم و در دهانه‌های بالای 150 متر بهتر است که از پل‌های ترکه‌ای استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaiyni.49nwm15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما