جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : 60535
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تأکید کرد

ضرورت زمینه سازی برای طرح مسئله آزاداندیشی

قم نيوز : عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با بیان اینکه وجود محیطی که مسئله آزاداندیشی در آن مطرح شود بسیار مهم است گفت: بالاترین رکن نظام جمهوری اسلامی مقام معظم رهبری است و ایشان بارها از مسئله آزاداندیشی استقبال کرده‌اند.
ضرورت زمینه سازی برای طرح مسئله آزاداندیشی
ضرورت زمینه سازی برای طرح مسئله آزاداندیشی
به گزارس قم نیوز حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نشست آزاداندیشی در حوزه پژوهش‌های دینی از سلسله‌ نشست‌های پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین اظهار کرد: متاسفانه تاکنون مسئله آزاداندیشی تنها به عنوان یک بحث تجملاتی و فلسفی مطرح شده است و در مقام عمل موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: تاکنون فعالیت‌هایی در زمینه آزاداندیشی انجام شده و کرسی‌هایی نیز برگزار شد اما آنچه که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند، بسیار فراتر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با اشاره به آیه شریفه فبشر عبادی‌الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه خاطرنشان کرد: مبنای آزاداندیشی دینی در این آیه شریفه تبیین شده است؛ این آیه بر فرآیند آزاداندیشانه‌ای که منجر به هدایت می‌شود تاکید دارد؛ آیه مذکور فرآیند زیبا و واقع‌گرایانه‌ای از مسئله آزاداندیشی مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس این آیه شریفه باید فضای طرح اقوال به‌وجود بیاید تا بتوانیم از میان آن‌ها دیدگاه بهتر را انتخاب کنیم.

مهاجرنیا گفت: در آیه فوق نکته زیبایی وجود دارد و آن تاکید بر توجه به اقوال و نادیده گرفتن قائلین است؛ یعنی مخاطب باید بدون توجه به قائل یک دیدگاه، آن را بررسی کرده و بر حق و باطل بودن آن حکم کند و حق را بپذیرد.

وی بیان کرد: نکته دیگر مطرح شده در آیه شریفه این است که باید همه اقوال، اعم از صحیح و ناصحیح مطرح شود و فضای طرح اقوال به وجود بیاید؛ همچنین در این آیه از لفظ استماع استفاده شده است و این یعنی مخاطب علاوه بر شنیدن، باید با فهم و شعور خود به اقوال و دیدگاه‌ها توجه کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه عنوان کرد: نکته دیگری که باید مطرح کرد این است که تحقق استماع نیاز به یک سعه صدر و آستانه تحمل دارد، یعنی لازمه این استماع و تحقق آیه شریفه، وجود زمینه فضای آزاد برای مطرح کردن بحث‌ است.

وی با بیان اینکه وجود محیطی که مسئله آزاداندیشی در آن مطرح شود بسیار مهم است اظهار کرد: بالاترین رکن نظام جمهوری اسلامی مقام معظم رهبری است و ایشان بارها از مسئله آزاداندیشی استقبال کرده‌اند.

مهاجرنیا خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برخی افراد برای خودشان ترس‌های امنیتی و یا دینی ایجاد می‌کنند و دچار خود سانسوری می‌شوند و این امر کیفیت آثار پژوهشی را پایین می‌آورد؛ بنابر این باید ترس‌های توهمی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، حقوقی و سیاسی را در عرصه آزاداندیشی کنار گذاشت.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdciwwaq.t1aup2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما