شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : 60575
منبع : خبرگزاری فارس

ضرورت گسترش دوره های کوتاه مدت و آزاد برای بانوان طلبه

قم نيوز : با توجه به تغییر مدیریت در حوزه‌های علمیه خواهران کشور می توان امیدوار بود که سیاست گسترش دوره‌های غیرحضوری و آزاد و همچنین دوره‌های کوتاه مدت کاربردی، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت گسترش دوره های کوتاه مدت و آزاد برای بانوان طلبه
ضرورت گسترش دوره های کوتاه مدت و آزاد برای بانوان طلبه
به گزارش قم نیوز مدیر جدید حوزه‌های علمیه خواهران طی روزهای گذشته کار خود را آغاز کرد و حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور جایگزین حجت الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی شد، تغییری که با نظر شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران انجام شد تا فردی با سوابقی مانند معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مدیریت مدارس حوزه علمیه قم و همچنین معاونت آموزش حوزه علمیه قم، به عنوان مدیر جدید این مجموعه حوزوی انتخاب شود.

بهجت پور که از سال 1360 وارد حوزه علمیه قم شد تحصیلات خود را تا سال 1380 ادامه داد و پس از گذراندن دوره‌های مقدمات و سطح، در درس خارج فقه و اصول مراجع و بزرگانی مانند آیات بهجت، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی هم حاضر بود. وی سال‌هاست که به عنوان فارغ التحصیل سطح چهار حوزه علمیه قم، تجربه‌های متعددی در تبلیغ، تدریس و مدیریت در حوزه‌های علمیه داشته است.

ناگفته پیداست که حوزه‌های علمیه خواهران کشور، نهادی بسیار مهم است که می‌تواند نقش‌های متفاوت و البته متنوّعی در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی ایفا کند، آنجا که جمعیت قابل توجه بانوان طلبه فارغ التحصیل و همچنین بانوان طلبه مشغول به تحصیل، ظرفیت عظیمی است که می‌توان از آنها در راستای برنامه‌های پیشرفت و توسعه کشور استفاده کرد.

تاریخ نشان می‌دهد که با توجه و عنایت ویژه حضرت امام راحل عظیم الشأن (ره) به تربیت بانوان طلبه، امر آموزش و تربیت طلاب خواهر پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان یک سیاست و اولویت مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس و با حُکم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، شخصیت‌هایی مانند آیات محمد فاضل لنکرانی، علی مشکینی، محمدعلی شرعی، محمدرضا توسلی و حسن صانعی به عنوان اعضای تصمیم گیرنده در راستای برنامه ریزی تحصیل حوزوی بانوان منصوب شدند و کار خود را آغاز کردند.

این مهم البته پس از ارتحال حضرت امام (ره) هم، با درایت و تدبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان جانشین شایسته حضرت روح الله، تداوم یافت تا با تزریق افراد و ایده‌های جدید به این مجموعه، خون تازه ای به رگ‌های آن تزریق شده و حرکت رو به جلو حفظ شود.
حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور اما امروز با شروع به کار مدیریت جدید خود، در آستانه شروع گام تازه ای در طرح ریزی و برنامه ریزی است تا برنامه‌‌های علمی و آموزشی، همچنان به دو صورت "حضوری" و "غیر حضوری" و همچنین در دو سطح "عمومی" و "تکمیلی" ادامه یابد و بانوان طلبه بتوانند با شرکت در دوره‌های حضوری تکمیلی، دروس مختلفی را در دو سطح "عالی" و "خارج" بگذرانند و برای تبلیغ و تدریس و تداوم این مسیر آماده شوند.

آمارها نشان می‌دهد هم اکنون بیش از 70 هزار بانوی طلبه در حدود 500 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور و با حضور فعال بیش از 7 هزار استاد، به تحصیل در سطوح چهارگانه حوزه یعنی سطح‌های یک تا چهار – که معادل مدارک دانشگاهی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر شناخته می‌شود – مشغول هستند و همچنین تاکنون حدود 90 هزار نفر، از حوزه‌های علمیه خواهران فارغ التحصیل شده‌اند.

در عین حال و در چند سال اخیر، حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور نسبت به سازماندهی حداقل 10 هزار بانوی مبلغ اقدام کرده که اگرچه اقدام مبارکی است اما با توجه به آمار ارائه شده از بانوان فارغ التحصیل حوزوی یا بانوان مشغول به تحصیل حوزوی، به هیچ وجه راضی کننده نیست و باید افزایش چشمگیری داشته باشد.

به نظر می‌رسد که در دوره جدید مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور، علاوه بر این نکته اخیر اشاره شده در راستای سازماندهی حداکثری بانوان طلبه در راستای گسترش فرهنگ تبلیغ در سراسر کشور، توجه به چند نکته دیگر هم ضروری است:

1 . شایسته است تا تجربیات مدیریت‌های گذشته، به شکل مکتوب و یا حتی شفاهی در اختیار مدیر جدید قرار گیرد تا وی بتواند در یک برنامه ریزی حداقل پنج ساله، مسیر رو به جلو حوزه‌های علمیه خواهران را ادامه دهد و حتی به فتح قله‌های جدید بیندیشد.

2 . "ضرورت حضور عملیاتی محصّلان و فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران در امور اجرایی و برنامه ریزی‌ها"، نکته بسیار مهمی است که توجه به آن باید بیش از پیش باشد. در این راستا لازم است تا مدیریت جدید با شناسایی نقاط ضعف و قوت این رویه آغاز شده، آن را با قدرت بیشتری تداوم بخشد تا ان شاء الله به فراگیری نسبی برسد و نمودی از حضور فعال بانوان طلبه در تصمیم گیریهای شهری، استانی، منطقه ای و ملی دیده شود.

3 . ضرورت گسترش روزافزون تحصیلات حوزوی برای بانوان، ایجاب می‌کند تا تحصیلات عمومی غیرحضوری و به‌ویژه تحصیلات آزاد در حوزه‌های علمیه سراسر کشور، به عنوان یک برنامه مهم و حیاتی پیگیری شود و در عین حال نسبت به برنامه ریزی برای دوره‌های کوتاه مدت کاربردی سه ماهه برای علاقه مندان و همچنین دوره‌های سه ماهه تابستانی برای فرهنگیان بانو، اقدام شود.

4 . بر اساس حضور تعداد نه چندان کمی از بانوان غیر ایرانی مقیم در ایران، به‌ویژه همسران طلاب غیر ایرانی، شایسته است تا با توجه به ضرورت تبلیغ در عرصه بین الملل، به امر تحصیلات حوزوی آنان و تشویق آنان به تحصیل در حوزه و به‌ویژه حضور در دوره‌های کوتاه مدت کاربردی، اهتمام بیشتری صورت گیرد.

5 . انبوه فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور، ظرفیت بسیار عظیمی است تا بتوان حداکثر استفاده را از توانایی‌های آنان بُرد. در عین حال این ظرفیت عظیم، فرصت بسیار مطلوبی است تا از طریق آنان، تبلیغ حداکثری ضرورت تحصیلات حوزوی بانوان در بین عموم بانوان سراسر کشور انجام شود تا عملا، هم صندلی خالی در حوزه‌های علمیه بانوان سراسر کشور مشاهده نشود و هم زمینه برای تأسیس مراکز جدید حوزوی بانوان مهیا شود.

6 . یکی از مهمترین وظایف تعریف شده برای حوزه‌های علمیه و از جمله حوزه‌های علمیه خواهران، بازتولید علوم رایج حوزه‌های علمیه و همچنین تولید علوم کاربردی میان رشته ای است.

این وظیفه بدون تردید و بر اساس شرایط جامعه و نظام بین الملل، یکی از مهمترین مسؤولیت‌هایی است که حوزه‌های علمیه باید درباره تحقق عینی آن، حداکثر تلاش خود را به کار گیرند چراکه در این باره، تنها شعار دادن و حرف زدن کافی نیست؛ بلکه بر همه دلسوزان است تا این وظیفه استراتژیک همواره دنبال و با تعامل با سایر اندیشمندان و پژوهشگران، راه‌های گوناگون را برای رسیدن به آن تجربه کنند.

کوتاه سخن آنکه با توجه به سابقه و ظرفیت قابل توجه حوزه‌های علمیه خواهران کشور و مدارس تابعه آنها، به نظر می‌رسد این ظرفیت وجود دارد تا از توانمندی‌های آنان، استفاده بهتری صورت گیرد؛ به شرط آنکه تجربیات مدیریت‌های گذشته، مورد توجه مدیران جدید قرار گیرد و البته فارغ التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور هم برای تحقق الگوی کارآمد و روزآمد، وارد صحنه شوند.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdccppqe.2bqxm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما