يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : 60619
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
با نظر مدیر حوزه های علمیه ؛

فعالیت دبیرخانه ستاد همکاری ها زیر نظر مدیر حوزه های علمیه ادامه می یابد

قم نيوز : در ساختار تشکیلاتی جدید و با دستور مدیر حوزه های علمیه، دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، هم چنان به صورت مستقل و تحت نظر مدیر حوزه های علمیه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
فعالیت دبیرخانه ستاد همکاری ها زیر نظر مدیر حوزه های علمیه ادامه می یابد
فعالیت دبیرخانه ستاد همکاری ها زیر نظر مدیر حوزه های علمیه ادامه می یابد
با نظر مدیر حوزه های علمیه ؛
فعالیت دبیرخانه ستاد همکاری ها زیر نظر مدیر حوزه های علمیه ادامه می یابد
در ساختار تشکیلاتی جدید و با دستور مدیر حوزه های علمیه، دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، هم چنان به صورت مستقل و تحت نظر مدیر حوزه های علمیه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش قم نیوز در پی تغییر و تحولات سازمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه که از سال گذشته آغاز شده است ، مقرر گردید دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش کماکان به صورت مستقل و زیر نظر مدیر حوزه های علمیه فعالیت نماید.

در پی نامه مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی مرکز مدیریت حوزه های علمیه به آیت الله اعرافی و کسب تکلیف در خصوص جایگاه سازمانی دبیر خانه ستاد همکاری ها در تشکیلات جدید مرکز مدیریت حوزه، مقرر گردید این دبیرخانه هم چون گذشته، به صورت مستقل و زیر نظر مدیر حوزه های علمیه فعالیت نماید.

پیشتر سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش نیز با ارتقاء حکم حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی ملکی به عنوان مشاور عالی وزیر در امور همکاری های حوزه و آموزش و پرورش بر استمرار و تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش تاکید کرده بود.

*ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در یک نگاه

 *آغازی مجاهدانه

 همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، با مجاهدت و ابتکار بزرگانی چون شهید آیت الله بهشتی، شهید باهنر و شهید آیت الله مطهری در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد .

*همکاری های پس از انقلاب

پس از استقرارنظام مقدس جمهوری اسلامی ، موضوع تعامل دو نهاد بزرگ فرهنگی کشور به صورت جدی تر، اما پراکنده پیگیری شد و به اجرای طرح ها و برنامه هایی انجامید.

*اولین تفاهم نامه همکاری ها

در سال 1379  اولین تفاهم نامه همکاری ها آموزش و پرورش و حوزه علمیه، به امضای آیت الله سید هاشمحسینی بوشهری مدیر وقت حوزه علمیه قم و آقای حسین مظفر وزیر وقت آموزش و پرورش رسیدهرچند این تفاهم نامه در اجرا  گستره چندانی نیافت و به چند طرح و برنامه در حوزه ستادی محدود شد.

توافق نامه بعدی باز هم به امضای آیت الله حسینی بوشهری و آقای حاجی وزیر وقت آموزش و پرورش رسید.

*نقطه عطف ستاد

در سال 1385 توافق نامه ای جامع تر از گذشته به امضای آقای فرشیدی وزیر وقت و آیت الله حسینی بوشهری، مدیریت وقت حوزه علمیه قم رسید، مهم ترین دستاورد این توافق نامه، تشکیل ستاد همکاری ها و دبیرخانه آن با دو دفتر در تهران و قم  بود.

چندی بعد، آیین نامه کمیته های همکاری استان ها به توافق نامه ملحق، و به حوزه های علمیه و ادارات کل آموزش وپرورش استان ها ابلاغ شد.

*کمیته هایی در تراز مسئولان دغدغه مند

به موجب این آیین نامه که البته در تاریخ 11/12/1393 اصلاح گردید، در مرکز هر استان، کمیته ای با ترکیب زیر تشکیل و مدیریت همکاری دو دستگاه را بر عهده خواهد داشت:

امام جمعه مرکز استان (رئیس کمیته)، مدیر کل آموزش و پرورش استان (نایب رئیس)، معاون پرورشی و فرهنگی (دبیر کمیته)، مدیر حوزه علمیه برادران، مدیر حوزه علمیه خواهران، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه اداره کل، مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان (همگی عضو)

* خیز ستاد به برکات سفرمقام معظم  رهبری به قم

پس از سفر مقام معظم رهبری در سال 1389 به قم و تاکید ایشان بر لزوم توجه بیش از پیش به آموزش و پرورش از سوی حوزه های علمیه، مقوله همکاری ها وارد فاز جدیدی شد.

دوره جدید فعالیت ستاد بر اساس توافقنامه جدید، از اردیبهشت 1391 شروع شد.

بر اساس توافق نامه جدید، دامنه همکاری دو دستگاه توسعه یافت، برنامه ها و فعالیت های مشخص تعریف شد، اعضای ستاد افزایش یافتند وعلاوه بر وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه، معاونیین ستادی وزراتخانه ومعاونین ارشد  حوزه علمیه برادران و خواهران به اعضای ستاد ملحق ، وظیفه نظارت کلان، ارزیابی از فعالیت ها و تلاش به منظور شناسایی و رفع موانع و مشکلات بر عهده دبیر ستاد که با رای اکثریت اعضا انتخاب می شود نهاده شد.

*بازوی تحقق سند تحول بنیادین

هم زمانی تقریبی تصویب و رونمایی از سند تحول بنیادینآموزش و پرورش در آذرماه 1390 و اجرای توافق نامه جدید همکاری ها، اتفاق مبارکی بود که سبب شد برنامه های جدید ستاد با محوریت دستیابی به اهداف این سند دنبال شود.

با توجه به تجربه چندین ساله حیات ستاد، یکی از اقداماتی که در دوره جدید همکاری ها باید مورد توجه قرار می گرفت نهادینه کردن جایگاه و اهمیت بخشی به امر همکاری دو نهاد در ساختار و بدنه حوزه های علمیه و آموزش وپرورش بود که این امر با ابلاغ شماره 47518 مورخ 1392/03/13 وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل استان ها و انتصاب معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل  به دبیری کمیته همکاری استان به مرحله اجرا در آمد.

مدیر وقت حوزه های علمیه نیز در نامه ای مشابه، تفاهم نامه و آیین نامه کمیته همکاری را به حوزه های علمیه استان ها ابلاغ نمود. این اقدامات، کمیته های همکاری استانی را جانی تازه بخشید.

*تشکیل هفتصد کمیته در مناطق مختلف کشور

ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش وپرورش در دوره جدید، با تشکیل هفتصد کمیته در مناطق مختلف کشور با محوریت ائمه جمعه و مدیران آموزش و پرورش استناها ،شهرستانها و ناطق برنامه های گسترده ای جهت تربیت نسلی پاک و انقلابی به اجرا در آورده که از مهمترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

* برنامه ها ،همایشها و نشست های ملی

*برگزاری هشت نشست علمی با موضوعات مهم آموزشی و تربیتی در سطح ملی

*برگزاری یازده هم اندیشی سالانه دبیران کمیته های ستادی و استانی همکاری ها .

*عهده داری و برگزاری یکی از کار گروه های اجلاس روسای آموزش و پرورش از سال 1391 با عنوان همکاری حوزه و آموزش و پرورش.

*تلاش برای راه اندازی مرکز تخصصی تبلیغ دانش آموزی با هدف *تامین مبلغان مورد نیاز مدارس و واحدهای آموزشی .

*تلاش برای گنجاندن رشته فلسفه تعلیم وتربیت در رشته های حوزوی.

*تصویب ماده واحده تشکیل دفتر همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در شورای حوزوی و کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی.

*کمک به طرح روشنا (استقرار روحانی در مدارس استعدادهای درخشان)

*کمک به توسعه کمی و کیفی طرح امین.

*تصویب قانون طرح امین در کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی شورای عالی آموزش و پرورش.

*برگزاری کارگاه های علم و دین.

*تشکیل دبیرخانه بصیرت و ولایت در مرکز برنامه ریزی و آموزش منابع انسانی و دبیرخانه مناسبت های ولایی در معاونت پرورشی و فرهنگی.

*تدوین برنامه های سالانه و تصویب و ابلاغ آن از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش.

*تدوین و تصویب آیین نامه سفر های استانی.

*تدوین آیین نامه اجرایی برنامه های مصوب ستاد.

*بازنگری و تدوین آیین نامه کمیته همکاری استان و شهرستان، بر اساس ساختار جدید ادارات کل آموزش و پرورش استان.

*تشکیل قطب های پنج گانه کشوری همکاری ها.

*انجام سفرهای استانی با هدف کمک به برگزاری جلسات کمیته همکاری در سه سطح استان، شهرستان و منطقه و نظارت و ارزیابی فعالیت های صورت گرفته.

*دبیرخانه ستاد و تشکیلات  اداری آن

دبیر خانه ستاد همکاری ها که مسئولیت آن بر عهده مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری ها می باشد به منظور سرعت در پیگیری امور برنامه ریزی د اجرایی ستاد دارای سه معاونت و دومدیریت و نیز یک دفتر در ستاد مرکزی وزارت آموزش و پرورش  به شرح ذیل می باشد.

*دبیر ستاد همکاری ها

*معاونت برنامه ریزی و پژوهش

*معاونت امور استانها

*معاونت پشتیبانی

* مدیریت نظارت و ارزیابی عملکرد

* دفتر تهران

*مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی

دبیر خانه ستاد همکاریها به منظور تسهیل در امر اطلاع رسانی و مستند سازی فعالیت های خود دارای پایگاه اطلاع رسانی به نشانی؛ http:// hamkariha.nat  و فصلنامه حلقه وصل زیر نظر دبیر ستاد همکاری ها می باشد

انتهای پیام / 138
https://qomnews.ir/vdcb90b0.rhbg8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما