کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه مطرح کرد:

لزوم توجه به آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری در حوزه

خبرگزاری حوزه نیوز , 6 اسفند 1396 ساعت 16:01

از جمله مأموریت‌هایی که برای مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی تعریف شده است بحث نظام‌مند کردن این موضوع است که آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری در حوزه‌ها پیش رود و به مبانی نظری کمک کند.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام کشوری در دوازدهمین همایش معاونین امور طلاب و دانش‌آموختگان استان‌ها در سالن جلسات مرکز خدمات با بیان این که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید این بوده است که آموزش‌های مهارتی و کاربردی در حوزه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد گفت: برای عمل به منویات رهبری مقرر شده است سه مرکز تخصصی آموزش‌های مهارتی در قم، اصفهان و مشهد دایر شود.

وی بیان کرد: از جمله مأموریت‌هایی که برای مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی تعریف شده است بحث نظام‌مند کردن این موضوع است به این معنا که آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری در حوزه‌ها پیش رود و به مبانی نظری کمک کند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه گفت: برای اینکه بحث نظام‌مندی را اجرایی کنیم 16 کار گروه تخصصی در مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی ایجاد شده است و مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: شناسایی طلاب مستعد جهت حضور در دوره‌های تخصصی، کاربردی و مهارتی، برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از فناوری‌های نو در امر آموزش، ایجاد زمینه و توسعه همکاری‌های آموزشی با نهادها و مراکز آموزشی مرتبط حوزوی و دانشگاهی و ساماندهی امور آموزش‌های مهارتی در نظام‏های آموزشی حوزه‌های علمیه به عنوان آموزش‌های الزامی و اختیاری از مهم‌ترین وظایف و مأموریت‌های مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه است.

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه طرح الزامی شدن دوره‌های مهارتی در حوزه‌های علمیه در حال آماده‌سازی است گفت: در این طرح برای طلاب سطح یک 320 ساعت، طلاب سطح دو 210 ساعت و طلاب سطح سه 100 ساعت دوره آموزشی تدوین شده است.

وی ابراز داشت: مهارت‌های قرآنی، فردی، اجتماعی، مطالعه و نویسندگی، بیان امور معارفی، تدریس، مدیریتی و عمومی رایانه، عناوین کلی دوره‌های مهارتی سطح یک هستند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه گفت: روش‌های سخنرانی تکمیلی(قرآن محور)، مخاطب شناسی، تحقیق میدانی و تجربی تکمیلی، مخاطب شناسی تبلیغ، بیان احکام و استفاده از نرم‌افزارهای علوم انسانی دوره‌های مهارت‌های عمومی و بسته‌های تخصصی مهارت‌های پژوهشگری، سبک زندگی اسلامی، تبلیغی، کمک مشاوره، علوم تربیتی، مدیریتی، قرآن کریم(مفاهیم ترجمه)، هنر و رسانه، فهم و برداشت از نهج‌البلاغه و تدریس و طب اسلامی، عناوین کلی دوره‌های مهارتی سطح دو هستند.

وی با اشاره به دوره‌های الزامی سطح سه گفت: کرسی‌های آزاداندیشی، پایان‌نامه نویسی و نظریه‌پردازی و تولید علم بسته عمومی و مربی احکام، سخنرانی قرآن(مبلغ)، مربی قرآن(مفاهیم و ترجمه)، مربی نهج‌البلاغه، مربی پژوهشگر علوم اسلامی، مربی طب اسلامی، امامت و مدیریت مساجد، مدیر فرهنگی، دستیار مشاور، مربی کودک و نوجوان و مدرس علوم حوزوی بسته‌های تخصصی تربیت مربی هستند.

حجت الاسلام کشوری بیان کرد: درصدد هستیم که اگر این دوره‌های مصوب شد طلبه‌ها با گذران این دوره‌ها موفق به دریافت مدرک هر سطح شوند.

وی افزود: راه‌اندازی کارتابل مهارتی طلاب در سامانه نجاح، راه‌اندازی سامانه آموزش غیر حضوری (سیما)، ضبط ویدیو 7 دوره مهارتی و بارگذاری در سامانه آموزش‌های غیر حضوری، تولید 3 دوره مهارتی به صورت مکتوب، راه‌اندازی سایت خبری مرکز آموزش‌های مهارتیwww.mkm.ismc.ir و راه‌اندازی گروه‌های مهارتی در شبکه اجتماعی سروش و تلگرام از دیگر برنامه‌های این مرکز هستند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه گفت: برگزاری جلسات همکاری با مؤسسات آموزشی استان قم، بازدید از 5 استان جهت گسترش آموزش‌های کاربردی و مهارتی، آماده‌سازی پیش‌نویس برنامه‌ها و طرح‌های سال 97 و آماده‌سازی پیش‌نویس برنامه‌های چشم‌انداز 5 ساله مرکز ازجمله برنامه‌های در حال انجام این مرکز است.

وی با اشاره به عناوین درخواستی توسط استان‌ها تصریح کرد: تبلیغی، پژوهشی، مدیریتی، تهذیبی، هنر و رسانه، آموزش، بهداشت و سلامت و سیاسی به ترتیب عناوین درخواستی توسط استان‌ها هستند.

حجت الاسلام کشوری گفت: پی گیری تصویب نظام جامع مهارتی، راه‌اندازی مراکز آموزشی در استان‌ها، راه‌اندازی شورای مهارتی در مدارس، تعریف رابطین مهارتی با ساختار ویژه (کارشناس مسئول) در استان‌ها و مدارس سطح کشور، تدوین طرح ارتقای سطح مهارتی مدیران، اساتید همکاران ستادی  و صفی، ساماندهی و وحدت رویه بخشیدن به مراکز مهارتی حوزوی، ایجاد هماهنگی بین مراکز همسوی حوزوی و غیر حوزوی، برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی خانواده و فرزندان، روحانیون و دانش‌آموختگان حوزوی بر اساس کارکردهای حوزوی و همکاری در ارتقای سطح مهارتی دانش‌آموختگان حوزوی شاغل در سازمان‌ها و نهادها سایر فعالیت‌های این مرکز هستند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 60629

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/60629/لزوم-توجه-آموزش-های-مهارتی-کنار-نظری-حوزه

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir