يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 60629
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه مطرح کرد:

لزوم توجه به آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری در حوزه

قم نيوز : از جمله مأموریت‌هایی که برای مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی تعریف شده است بحث نظام‌مند کردن این موضوع است که آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری در حوزه‌ها پیش رود و به مبانی نظری کمک کند.
لزوم توجه به آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری در حوزه
لزوم توجه به آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری در حوزه
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام کشوری در دوازدهمین همایش معاونین امور طلاب و دانش‌آموختگان استان‌ها در سالن جلسات مرکز خدمات با بیان این که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید این بوده است که آموزش‌های مهارتی و کاربردی در حوزه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد گفت: برای عمل به منویات رهبری مقرر شده است سه مرکز تخصصی آموزش‌های مهارتی در قم، اصفهان و مشهد دایر شود.

وی بیان کرد: از جمله مأموریت‌هایی که برای مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی تعریف شده است بحث نظام‌مند کردن این موضوع است به این معنا که آموزش‌های مهارتی در کنار آموزش‌های نظری در حوزه‌ها پیش رود و به مبانی نظری کمک کند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه گفت: برای اینکه بحث نظام‌مندی را اجرایی کنیم 16 کار گروه تخصصی در مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی ایجاد شده است و مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: شناسایی طلاب مستعد جهت حضور در دوره‌های تخصصی، کاربردی و مهارتی، برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از فناوری‌های نو در امر آموزش، ایجاد زمینه و توسعه همکاری‌های آموزشی با نهادها و مراکز آموزشی مرتبط حوزوی و دانشگاهی و ساماندهی امور آموزش‌های مهارتی در نظام‏های آموزشی حوزه‌های علمیه به عنوان آموزش‌های الزامی و اختیاری از مهم‌ترین وظایف و مأموریت‌های مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه است.

حجت الاسلام کشوری با بیان اینکه طرح الزامی شدن دوره‌های مهارتی در حوزه‌های علمیه در حال آماده‌سازی است گفت: در این طرح برای طلاب سطح یک 320 ساعت، طلاب سطح دو 210 ساعت و طلاب سطح سه 100 ساعت دوره آموزشی تدوین شده است.

وی ابراز داشت: مهارت‌های قرآنی، فردی، اجتماعی، مطالعه و نویسندگی، بیان امور معارفی، تدریس، مدیریتی و عمومی رایانه، عناوین کلی دوره‌های مهارتی سطح یک هستند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه گفت: روش‌های سخنرانی تکمیلی(قرآن محور)، مخاطب شناسی، تحقیق میدانی و تجربی تکمیلی، مخاطب شناسی تبلیغ، بیان احکام و استفاده از نرم‌افزارهای علوم انسانی دوره‌های مهارت‌های عمومی و بسته‌های تخصصی مهارت‌های پژوهشگری، سبک زندگی اسلامی، تبلیغی، کمک مشاوره، علوم تربیتی، مدیریتی، قرآن کریم(مفاهیم ترجمه)، هنر و رسانه، فهم و برداشت از نهج‌البلاغه و تدریس و طب اسلامی، عناوین کلی دوره‌های مهارتی سطح دو هستند.

وی با اشاره به دوره‌های الزامی سطح سه گفت: کرسی‌های آزاداندیشی، پایان‌نامه نویسی و نظریه‌پردازی و تولید علم بسته عمومی و مربی احکام، سخنرانی قرآن(مبلغ)، مربی قرآن(مفاهیم و ترجمه)، مربی نهج‌البلاغه، مربی پژوهشگر علوم اسلامی، مربی طب اسلامی، امامت و مدیریت مساجد، مدیر فرهنگی، دستیار مشاور، مربی کودک و نوجوان و مدرس علوم حوزوی بسته‌های تخصصی تربیت مربی هستند.

حجت الاسلام کشوری بیان کرد: درصدد هستیم که اگر این دوره‌های مصوب شد طلبه‌ها با گذران این دوره‌ها موفق به دریافت مدرک هر سطح شوند.

وی افزود: راه‌اندازی کارتابل مهارتی طلاب در سامانه نجاح، راه‌اندازی سامانه آموزش غیر حضوری (سیما)، ضبط ویدیو 7 دوره مهارتی و بارگذاری در سامانه آموزش‌های غیر حضوری، تولید 3 دوره مهارتی به صورت مکتوب، راه‌اندازی سایت خبری مرکز آموزش‌های مهارتیwww.mkm.ismc.ir و راه‌اندازی گروه‌های مهارتی در شبکه اجتماعی سروش و تلگرام از دیگر برنامه‌های این مرکز هستند.

مسئول مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه گفت: برگزاری جلسات همکاری با مؤسسات آموزشی استان قم، بازدید از 5 استان جهت گسترش آموزش‌های کاربردی و مهارتی، آماده‌سازی پیش‌نویس برنامه‌ها و طرح‌های سال 97 و آماده‌سازی پیش‌نویس برنامه‌های چشم‌انداز 5 ساله مرکز ازجمله برنامه‌های در حال انجام این مرکز است.

وی با اشاره به عناوین درخواستی توسط استان‌ها تصریح کرد: تبلیغی، پژوهشی، مدیریتی، تهذیبی، هنر و رسانه، آموزش، بهداشت و سلامت و سیاسی به ترتیب عناوین درخواستی توسط استان‌ها هستند.

حجت الاسلام کشوری گفت: پی گیری تصویب نظام جامع مهارتی، راه‌اندازی مراکز آموزشی در استان‌ها، راه‌اندازی شورای مهارتی در مدارس، تعریف رابطین مهارتی با ساختار ویژه (کارشناس مسئول) در استان‌ها و مدارس سطح کشور، تدوین طرح ارتقای سطح مهارتی مدیران، اساتید همکاران ستادی  و صفی، ساماندهی و وحدت رویه بخشیدن به مراکز مهارتی حوزوی، ایجاد هماهنگی بین مراکز همسوی حوزوی و غیر حوزوی، برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی خانواده و فرزندان، روحانیون و دانش‌آموختگان حوزوی بر اساس کارکردهای حوزوی و همکاری در ارتقای سطح مهارتی دانش‌آموختگان حوزوی شاغل در سازمان‌ها و نهادها سایر فعالیت‌های این مرکز هستند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccoeqe.2bqxi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما