پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : 61229
منبع : خبرگزاری فارس
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

هوای قم در طول سال 105 روز گرد و غباری است

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه روزهای گرد و خاکی استان قم از 5 روز در سال به 105 روز افزایش یافته است، گفت: استفاده از ظرفیت مردم یکی از اقداماتی است که اداره‌کل منابع طبیعی در این راستا اهتمام لازم را دارد.
هوای قم در طول سال 105 روز گرد و غباری است
هوای قم در طول سال 105 روز گرد و غباری است
به گزارش قم نیوز سید محمدتقی سجادی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی ائمه جمعه و روحانیون مستقر در بخش‌های استان قم که در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان اداره‌کل منابع طبیعی و اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم اظهار کرد: از تاریخ 15 تا 21 اسفندماه هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده است و هر ساله این هفته با غرس نهال توسط مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

وی از دیدار مدیران منابع طبیعی با مراجع تقلید به مناسبت هفته منابع طبیعی یاد کرد و گفت: شهر قم در مقابل سیلاب بسیار آسیب‌پذیر است و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم رسالت سنگینی در راستای توجه به نقاط آسیب‌پذیر این استان در مقابل سیلاب بر عهده دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه در روز قیامت به عنوان حافظان منابع مردمی از عملکرد ما سؤال خواهد شد، عنوان کرد: در سطح استان قم نزدیک به یک میلیون هکتار از اراضی خارج از شهر وجود دارد که حفاظت از آن بر عهده منابع طبیعی است.

وی با اشاره به اهمیت حرکت در راستای حفظ و احیای منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: در منطقه‌ای مانند استان قم که دارای آب و هوای خشک است و 600 تا 800 سال زمان لازم است تا یک متر خاک تشکیل شود ضرورت حفظ منابع طبیعی بیشتر از دیگر استان‌ها احساس می‌شود.

سجادی با بیان اینکه نخستین وظیفه ما تثبیت حاکمیت دولت در مراتع و منابع طبیعی است، تصریح کرد: تاکنون سند تک برگ برای بیش از 40 درصد از اراضی استان قم دریافت شده است و پروژه کمربند حفاظتی نیز با کدبندی‌هایی که انجام می‌شود حدود و مرزهای اراضی دولتی و مردمی تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از روی نا‌آگاهی به حریم اراضی دولت ورود پیدا می‌کنند، یادآور شد: در استان‌های مرکزی کشور مانند قم، تهران، البرز و غیره انگیزه‌های بیشتری برای تصرف عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد چراکه زمین‌های این استان‌ها دارای ارزش افزوده قابل توجه است؛ در استان قم بیش از 400 پرونده تخلف وجود دارد که این آمار در دیگر استان‌ها نزدیک به 150 مورد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه باید اقدامات مطلوب برای مقابله با تهدیدهای در کمین استان دنبال شود، ابراز کرد: نزدیک به 400 هزار هکتار از عرصه های استان قم به سوی بیابانی شدن در حال حرکت است که اکنون نیازمند انجام اقدامات جدی در راستای احیای این مساحت قابل توجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در قم در سنوات گذشته فعالیت‌های مطلوبی برای مقابله با ریزگردها انجام نشده است، بیان کرد: برخی از عرصه‌ها ظرفیت لازم برای تقویت پوشش گیاهی را دارند و اگر تدبیرات هوشمندانه‌ای در این حوزه‌ها انجام شود می‌توانیم به کاهش گرد و خاک برسیم.

سجادی با بیان اینکه روزهای گرد و خاکی استان قم از 5 روز در سال به 105 روز در سال افزایش یافته است، ادامه داد: استفاده از ظرفیت مردم یکی از اقداماتی است که اداره‌کل منابع طبیعی در این راستا اهتمام لازم را دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjh8em.uqev8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما