دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : 61406
منبع : خبرگزاری ايرنا
رئیس اداره معماری اداره کل راه و شهرسازی:

نمای رومی با اقلیم استان قم سازگار نیست

قم نيوز : رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: نمای رومی با هویت ایرانی اسلامی و اقلیم این استان سازگار نیست.
نمای رومی با اقلیم استان قم سازگار نیست
نمای رومی با اقلیم استان قم سازگار نیست
به گزارش قم نیوز محمدرضایی ندوشن روز دوشنبه با بیان این که نمای ساختمان، هویتی برای ساکنان آن است، افزود: نمای رومی به لحاظ دید کارشناسی رد شده است، استفاده از سنگ در اقلیم قم به صورت یکپارچه و به میزان زیاد، مشکلاتی ایجاد می کند و هزینه های مصرف انرژی را بالا می برد، به طوری که در تابستان برای خنک کردن و در زمستان برای گرم کردن خانه باید انرژی زیادی مصرف شود.

وی با اشاره به این که استفاده از سنگ زیاد هزینه ساخت نمای رومی را افزایش می دهد، اضافه کرد: این نما از لحاظ سازه ای مشکل دارد، چراکه به دلیل حجم زیاد سنگی که در آن به کار می رود، وزن زیادی را روی سازه ساختمان تحمیل و در هنگام وقوع زلزله، سنگ های به کار رفته ایمنی ساکنان ساختمان را تهدید می کند.

ندوشن گفت: سال گذشته کار پژوهشی در سطح شهر قم انجام و مشخص شد در سال های 94 و 95، با رشد روز افزون نمای رومی به ویژه در منطقه های یک و چهار روبرو هستیم و تقریبا همه ساخت و سازهای جدید با نمای رومی طراحی می شود.

وی با بیان این که ممنوعیت ساخت نمای رومی مصوبه جلسه 28 آبان سال گذشته در کمیسیون ماده پنج استان است، افزود: این ممنوعیت 29 آبان ماه پارسال برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد و افرادی که اقدام به ساخت نمای رومی نمایند با مشکلاتی از جمله صادر نشدن پایان کار مواجه می شوند.

وی با اشاره به نقدهای جامعه دانشگاهی و مدیران شهری به نمای رومی، اضافه کرد: با توجه به این که قم پایتخت مذهبی ایران است و هویت اسلامی و شیعی محکمی دارد، نمای رومی به عنوان الگوی غربی با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

ندوشن ادامه داد: درحال حاضر سبک های معماری داریم که با اقلیم و هویت مذهبی قم سازگار است و می تواند جایگزین خوبی برای نمای رومی باشد.

وی با اشاره به برخی آشفتگی ها در نمای ساختمان ها، گفت: در 10 سال گذشته به دلیل حجم زیاد مهاجرت و نبود سبک های متناسب با فضای دینی قم، ساخت و سازهای غیراصولی، آشفتگی هایی در نماهای ساختمان ها به وجود آمده است.

رئیس اداره معماری و طراحی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم اضافه کرد: در سال 93، ضوابط بومی سیما و منظر شهری به تصویب رسید و کمیته نما در شهرداری های مناطق ایجاد شد تا نظارت بر ساخت نماها صورت گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با فعالیت مستمر این کمیته تا سال 98، کنترل کاملی بر ساخت نمای ساختمان ها اعمال شود و بتوان هویت دینی و انسجام بصری را در نمای ساختمان ها حفظ کرد.

انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcg3t93.ak9qz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما