چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : 61532
منبع : خبرگزاری فارس
در درس خارج فقه مطرح شد

توصيه‌هاي آيت‌الله مكارم شيرازي درباره آسيب‌ها و فرصت‌هاي عيد نوروز

قم نيوز : يكي از مراجع تقليد گفت: همه بايد آسيب‌ها و فرصت‌هاي عيد را بشناسند و از فرصت‌ها استفاده و از آسيب‌ها پرهيز كنند.
توصيه‌هاي آيت‌الله مكارم شيرازي درباره آسيب‌ها و فرصت‌هاي عيد نوروز
توصيه‌هاي آيت‌الله مكارم شيرازي درباره آسيب‌ها و فرصت‌هاي عيد نوروز
به گزارش قم نیوز آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: کسی که سخت‌گیر نباشد و با مردم نزدیک باشد و کارها را به سهولت انجام دهد و در برابر برادران مسلمان سازش کار باشد، رستگار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات در جامعه برای سخت‌گیری‌ها است برکت در کار این است که سخت گرفته نشود و این امر از راه و رسم اسلام به دور است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آتش قیامت بر کسانی که آسان‌گیر هستند حرام است گفت: ‌بسیاری از مشکلات اجتماعی با این مسئله حل می‌شود زمانی که فرد گرفتار شد و خطا و اشتباه کرد نباید بر او سخت گرفت.

وی عنوان کرد: از برخی اطبا شنیده شده که بیشتر بیماری‌ها بر اثر استرس‌ها است اگر سخت بگیرید استرس دارید و اگر استرس و فشار روحی نباشد بسیاری از بیماری‌ها بروز نمی‌کند. باید در نظر داشت سلامت جامعه، جسم و روح از کاهش استرس ناشی می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه عید دارای فرصت‌ها و آسیب‌هایی است گفت: باید از فرصت‌ها استفاده کرد و از آسیب‌ها برکنار باشیم. فرصت خانه تکانی، دید و بازدیدها در قالب خانه تکانی قلبی، کمک به نیازمندان، آزادی زندانیان و عیادت از بیماران بیمارستان‌ها در عید وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مردم در تحویل سال به بقاع امامزادگان و مراکز مذهبی می‌روند و دست به دعا برمی‌دارند که این از فرصت‌های دیگر عید نوروز است.

این مرجع تقلید تفریح سالم را از دیگر فرصت‌ها ذکر کرد و افزود: اکنون کارگران را به اجبار به مرخصی می‌فرستند زیرا می‌گویند با مرخصی راندمان و بازدهی کار آنها افزایش پیدا می‌کند باید در این فرصت به تفریحات سالم و شایسته پرداخت تا کارها در طول سال پیشرفت کند.

وی با اشاره به آسیب‌های عید گفت: آسیب‌ تصادفات رانندگی از جمله مواردی است که راننده در اغلب آنها مقصر است و در ایام عید خانواده‌های زیادی داغدار شده و عزیزان خود را از دست می‌دهند و بخش مهمی از آسیب‌ها برای جوانان است که جان خود را از دست می‌دهند در صورتی که با احتیاط این آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: چشم و هم‌چشمی از آسیب‌های دیگر عید است که سبب عقده برای افراد می‌شود. برخی افراد از دید و بازدید فرار می‌کنند و می‌گویند به مسافرت برویم و از صله رحم و دوستان دوری می‌کنند که آسیب دیگر عید محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی اوقات تفریحات عید آلوده به خلاف شرع می‌شود گفت: اختلاط‌ها، بدحجابی‌ها و بی‌حجابی‌های ناجور و مصرف مواد حرام از جمله آسیب‌های تفریحات ناسالم عید است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: عده زیادی به جنگل‌ها و مراتع آسیب وارد می‌کنند که در این زمینه باید ملاحظه شود که محیط زیست آلوده نشده و درختان شکسته نشود.

وی خاطرنشان کرد: شهادت امام هادی(ع) در عید نوروز است و در ایام شهادت شادی‌هایی که با مسئله شهادت منافات دارد انجام نشود تا سالی پربرکت باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی یادآور شد: همه درباره این مسائل باید بیندیشند و از فرصت‌ها استفاده و از آسیب‌ها پرهیز کنید.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcgxn93.ak9qw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما