شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 61668
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس شورای اسلامی شهر قم:

شورا جای سیاست بازی و سیاست‌زدگی نیست/رسیدگی به 230 لایحه در دوره 7 ماهه شورای پنجم

قم نيوز : رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه شورای شهر جایگاه سیاست بازی و سیاست‌زدگی نیست گفت: شورا جایگاه خدمت است و نمی‌گذاریم مسائل حاشیه‌ای روی وظایف اصلی حاشیه بیندازد.
شورا جای سیاست بازی و سیاست‌زدگی نیست/رسیدگی به 230 لایحه در دوره 7 ماهه شورای پنجم
شورا جای سیاست بازی و سیاست‌زدگی نیست/رسیدگی به 230 لایحه در دوره 7 ماهه شورای پنجم
به گزارش قم نیوز عبدالله جلالی ظهر امروز در نشست خبری تشریح عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به عملکرد هفت ماهه شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: 210 لایحه در طی این مدت به شورای شهر واصل شده اما مجموع لوایح، طرح‌ها و نامه‌های مردمی رسیدگی شده 230 لایحه بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت 40 جلسه رسمی و علنی و یا فوق‌العاده برگزار شده است تصریح کرد: هیات رئیسه شورا 28 جلسه داشته و به نوعی هر هفته یک جلسه برگزار شده است؛ کمیسیون تلفیق با حضور کلیه اعضا 37 جلسه بوده و مجموع جلسات کمیسیون‌های تخصصی 6گانه 203 جلسه بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم به صورت 450 فقره نامه به شورا اشاره کرد و گفت: مصوبات رد شده در کمیته تطبیق 22 لایحه بوده که آن‌ها پس از رد شدن در شورا اصرار شده و به هیات حل اختلاف رفته که 18 مورد آن در هیات مطرح شده که 17 مورد آن با نظر شورا تأیید شده است، یعنی در این مدت تنها یک لایحه رد شده است.

وی گفت: این لایحه هم موضوع عوارض ساختمانی سال 97 بوده که شورا اعلام کرده بود که افزایش عوارض نخواهیم داشت.

جلالی با بیان اینکه تمام اعضای شورا در روز خاصی در شورا دیدار مردمی دارند افزود: در تمام جلسات هیات مدیره و شورای سازمان‌های وابسته به شهرداری به عنوان ناظر شرکت کرده و در تمام کمیسیون‌های تخصصی نیز حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه در بستر آرامش و فضای مناسب است که می‌توان به مردم خدمت کرد اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این بود که فضایی آرام و بدون تنش داشته باشیم چراکه این فضا بوده که تصمیمات شورا را تاکنون تسهیل کرده است.

رئیس شورای شهر قم اذعان کرد: ما بر این اعتقاد بودیم که رسیدگی به لوایح با حساسیت، دقت و لحاظ وظایف شورا صورت بگیرد.

وی امانتداری را از شعارهای شاخص شورا عنوان کرد و افزود: ما در شورا رویکردی مردمی داشتیم به همین خاطر تصمیم به جلوگیری از افزایش قیمت‌های عوارض گرفتیم.

 

*شورا جای سیاست بازی و سیاست زدگی نیست

جلالی با تاکید بر اینکه شورای شهر جایگاه سیاست بازی و سیاست‌زدگی نیست گفت: شورا جایگاه خدمت است و نمی‌گذاریم مسائل حاشیه‌ای روی وظایف اصلی حاشیه بیندازد.

وی با بیان اینکه در حوزه شهری سه مؤلفه مهم و اساسی داریم خاطرنشان کرد: یکی از این مولفه‌ها کالبد، دوم مدیریت شهری و سوم شهروندان هستند.

رئیس شورای شهر قم با تاکید بر اینکه نمادهای شهری در قم و کالبد شهری از هر نظر باید درشان و جایگاه این شهر باشد خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت شهری که مجموعه شهرداری و شورا را شامل می‌شود که اداره شهر را بر عهده دارند در چارچوب وظایف قانونی سیاست‌گذاری در حوزه اختیارات و متناسب با امکاناتی که دارند باید تصمیم‌گیری در راستای توسعه شهری و رفاه شهروندان صورت گیرد.

وی اذعان کرد: البته نقش سایر شهروندان در بحث توسعه و اداره شهر می‌تواند بسیار مؤثر باشد اما با این حال مدیریت شهری باید تلاشگر در راستای رفاه نسبی شهروندان باشد.

جلالی نقش شهروندان در اداره شهر و ایجاد محیطی امن و آرام کلیدی و اساسی دانست و گفت: مردم هستند که با همکاری و نقد و پیشنهادها می‌توانند به پویایی شهر کمک کنند و هرچه مردم مشارکت بیشتری داشته باشند شهر توسعه بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت همکاری مردم در امر اداره شهر تصریح کرد: مردم در تأمین منابع مالی، نظافت شهر و حفظ و توسعه فضای سبز بسیار می‌توانند مؤثر باشند و این امر پیشرفت و توسعه را سرعت می‌بخشد.

 
*کاهش بودجه شهرداری برای جلوگیری از افزایش قیمت ها

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه بودجه سال 97 شهرداری قم اظهار کرد: مجموع بودجه سال 97 شهرداری و 15 سازمان وابسته بالغ بر 2 هزار و 138 میلیون تومان است که سهم سازمان‌ها 285 میلیارد تومان و سهم شهرداری هزار 803 میلیارد تومان.

وی با اشاره به کاهش بودجه شهرداری در سال آینده گفت: ما برای این کاهش اعمال شده دلایلی داشتیم که یکی از آن‌ها به دلیل کاهش ساخت و ساز بوده است.

جلالی اذعان کرد: به لحاظ شرایط تورمی و کاهش درآمد، شورا بر این باور بود که نسبت به افزایش تعرفه عوارض اقدام نکند تا فشار مضاعفی بر مردم نباشد و به همین خاطر بودجه را کاهش دادیم.

وی بیان کرد: همچنین تاکید داشتیم که بودجه برشی از برنامه پنجم باشد که بر همین اساس سعی شد نزدیک برنامه پنج ساله حرکت کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تعیین تکلیف بخشی از طلب شهرداری از ارگان‌های دولتی و حوزه‌ها در سال 96 بیان کرد: نسبت هزینه‌های جاری به عمرانی 21 به 79 درصد است؛ این 21 درصد که 395 میلیارد تومان است حدود 150 میلیارد آن صرف نگهداری شهر می‌شود و فقط حدود 150 میلیارد تومان از مجموع بودجه 97 صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شناختی که از شهرداری‌های کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها داریم این رقم کمترین نسبت است.

 
*اختصاص 330 میلیارد تومان برای تملک پروژه های شهری

جلالی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه به تملکات برای گره‌گشایی ترافیکی توجه شده است افزود: بیش از 330 میلیارد تومان برای تملکات اختصاص یافته است که یکی از پروژه‌ها فاز پنجم عماریاسر است.

وی با بیان اینکه تهیه امکانات برای توسعه ناوگان حمل و نقل، توسعه فضای سبز، اجرای پروژه‌های ترافیکی و... در بودجه سال 97 مورد توجه بوده است افزود: اگر می‌خواهیم شهر توسعه یابد باید به ناچار به سمت تسهیل سرمایه‌گذاری برویم که در بودجه به این امر توجه شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه تمام اختیارات در حوزه بافت فرسوده در اختیار مدیریت شهری نیست اظهار کرد: در حال حاضر راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، بانک‌ها و... نقش‌هایی در زمینه بافت فرسوده دارند و اگر همه این ارگان‌ها مدیریت درستی نداشته باشند مشکل بافت فرسوده حل نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای تکمیل بلوار آیت‌الله بروجردی موانعی در ابتدا و انتهای مسیر به وجود آمده بود گفت: در آخرین جلسه‌ای که با حضور نمایندگان مجلس و برخی مسوولان مرتبط برگزار شد هر دو مشکل حل شد و این پروژه مسیر خود را ادامه خواهد داد و امیدواریم به سرعت شاهد تسریع در تکمیل پروژه باشیم هرچند با این مشکلات پروژه با تأخیر جدی روبه رو شد.

جلالی گفت: در ادامه بلوار زائر نیز مسائلی داشتیم که حل شد و امروز شاهدیم که بخشی از آن بازگشایی شده و باقی آن نیز به زودی بازگشایی می‌شود.

 
*شورا قانونا حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارد

وی با بیان اینکه انتخاب مدیران و معاونین شهری در اختیار شهردار است گفت: شورا قانونا در این مساله نمی‌تواند دخالت کند و مبنای ما هم همین است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها نمی‌توانند در حوزه ورزش‌ قهرمانی ورود کنند تصریح کرد: حمایت از ورزش همگانی جزو سیاست‌های شورا و شهرداری است و اگر قرار است در هر منطقه شهر یک سالن از سوی شهرداری احداث شود خود این مساله نگاه حمایتی از ورزش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به برخی شائبه‌ها در خصوص اختلافات بین مدیران شهری و اعضای شورای شهر تصریح کرد: این مساله یک برداشت شخصی است و ما در شورا با شهرداری کاملاً تعامل داریم و این نیست که تنها نظرات شهرداری اعمال شود بلکه مصوبات شورا نشان می‌دهد که اعضا نظرات خود را اعمال می‌کنند.

جلالی با اشاره به طرح تفضیلی شهر قم گفت: این طرح تبدیل به یک زخم شده و برای مدیریت شهری مشکل ایجاد کرده است؛ دلایل زیادی برای این مورد داریم چراکه قبلاً در برخی فضاها اجازه 6 طبقه ساخت داده می‌شد اما الان مثلاً به چهار طبقه کاهش یافته است و این یک بی عدالتی اجتماعی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری طرح تفضیلی شهر قم گفت: ما از شورای عالی معماری و شهرسازی این مساله را خواستاریم.

رئیس شورای شهر با تاکید بر اینکه ارگان‌های مالیاتی بحث عوارض نوسازی و... را شفاف‌سازی کنند گفت: از سازمان مالیاتی انتظار داریم شفاف سازی انجام دهد چرا که پشتوانه‌ای برای مدیریت شهری برای پیشبرد اهداف شهر است.

وی با اشاره به گستره خدمات شهرداری قم گفت: با این حجم خدمات شاید تخلفاتی رخ دهد و شورا راسا پیگیر بحث نظارت است و از هرکسی که اطلاعاتی در زمینه تخلفات دارد انتظار داریم که این اطلاعات را در اختیار بگذارند.

انتهای پیام/ 139
https://qomnews.ir/vdcg7393.ak9q34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما