يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب : 61734
منبع : جهان نیوز
راز مشایی:

پایانی بر سرکشی های مشایی / آیا حاشیه‌سازی مشایی پایان می‌یابد؟

قم نيوز : اسفندیار رحیم مشایی عصر روز شنبه دستگیر شد تا در مقابل دستگاه عدلیه به اتهاماتش پاسخگو و دربرابر ادعاهایی که دارد، ادله قانونی ارائه کند و این دقیقا همان نکته ای است که ماهها از آن با جنجال سازی فراری بودند ولی این فرار در نهایت به بن بست رسید.
پایانی بر سرکشی های مشایی / آیا حاشیه‌سازی مشایی پایان می‌یابد؟
پایانی بر سرکشی های مشایی / آیا حاشیه‌سازی مشایی پایان می‌یابد؟
به گزارش قم نیوز یک مرور ساده نشان می دهد که سابقه مشایی پر است از اظهارات شاذ علیه مقدسات، خیال بافی های رندانه، حضور در مجالس حاشیه دار و اقدامات پرهزینه برای نظام که به دست وی انجام شده است. هرچند در آن زمان مورد انتقاد بسیاری از شخصیت ها و رسانه ها قرار می گرفت ولی پرونده اتهامات مالی و سیاسی موضوعی نیست که انتظار آن باشد که دستگاه های قضایی و نظارتی از کنار آن به راحتی عبور کنند.
تا پایان رسیدگی به اتهامات رحیم مشایی در دستگاه قضاییه نمی توان قضاوت خاصی داشت ولی اندراحوالات این جماعت پیداست که با ادعاها و تحرکاتی که در چندسال اخیر داشتند، کمر به نابودی وحدت و انسجام ملی به هر قیمتی داشتند.

قوه قضاییه که چند سال است در زمینه رسیدگی به پرونده تخلفات حلقه انحرافی درحال تحقیق و دادرسی است، در نهایت حکم به بازداشت مشایی، سر حلقه این جریان داد. شاید در این بین انتقاداتی به قوه قضاییه وارد است که زمان زیادی را صرف این پرونده ها کرده و در این مدت حلقه انحرافی با توجه به قطعی بودن بازداشت خود، فرصت مناسبی جهت حاشیه سازی و تشویش اذهان عمومی با ادعاهای کذب علیه مقامات عالی رتبه نظام داشتند.
مشایی کیست؟
مشایی نامي كه اين روزها بار دیگر در رسانه ها و میان مردم خبرساز شده است. مشایی 55 ساله كه پس از آشنايی با محمود احمدی نژاد همراه با او وارد شهرداری تهران و سپس بعد از پيروزی احمدی  نژاد در انتخابات رياست جمهوری سال 84 وارد دولت شد. رئيس گروه مشاوران جوان رياست جمهوری، رئيس شورای عالي ايرانيان، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، رئيس مركز ملی جهانی شدن، رئيس شورای اطلاع رسانی دولت، رئيس شورای هماهنگی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی، رئيس كارگروه زيارت و فرهنگ رضوی، رئيس دفتر رئيس جمهور و رئيس دبيرخانه جنبش عدم تعهد بخشی از مسئوليتهای رحيم مشايی در دولت نهم و دهم محمود احمدی نژاد بوده است.

وی سعی کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری 92 ثبت نام کند ولی شورای نگهبان او را رد صلاحیت کرد. در آن زمان پرونده های متعدد قضایی و حقوقی علیه مطرح شده بود و کمیسون اصل 90 مجلس نهم نیز از وی شکایت کرده بود. حجت الاسلام حسن نوروزی یکی از نمايندگان سابق مجلس از شاکیان وی بود. نوروزی دلیل شکایت خود را درسال 92 اینگونه اعلام کرد:« افراد ی مانند رحيم مشايی و بقايی در رياست جمهوری خزيده اند و كشور را به تعطيلی كشانده اند و من از قوه قضائيه و مجلس به دليل اقدامات اين آقايان شكايت دارم.» البته  تنها شكايت اين نماينده براي مشايی رقم نخورد چرا كه نام اسفنديار رحيم مشايی در پرونده سوء استفاده و اختلاس در منطقه آزاد كيش هم به چشم می خورد.

علاوه بر این سفرهای مشکوک و بیش از حد مشایی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز محل تردید قرار گرفت. وی 300 سفر خارجی در پرونده خود در آن زمان دارد که مشخص نبود با توجه به پست های مشایی آیا این سفرها با بودجه دولتی لازم بوده است. علیرضا سلیمی یکی از نمایندگان دور نهم مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این نکته که: «در دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی بیش از ۳۰۰ سفر خارجی داشته‌است. مأموریت آقای مشائی چه بوده و دستاورد سفرها چه بوده‌است.» از علی اکبر صالحی، وزیر وقت امور خارجه کشور توضیح خواست که در جواب سیدعباس عراقچی سخنگوی آن زمان  وزارت امور خارجه اظهار داشت:« رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری باید اطلاعات لازم را در اینباره ارائه کند.»

یک مرور ساده نشان می دهد که سابقه مشایی پر است از اظهارات شاذ علیه مقدسات، خیال بافی های رندانه، حضور در مجالس حاشیه دار و اقدامات پرهزینه برای نظام که به دست وی انجام شده است. هرچند در آن زمان مورد انتقاد بسیاری از شخصیت ها و رسانه ها قرار می گرفت ولی پرونده اتهامات مالی و سیاسی موضوعی نیست که انتظار آن باشد که دستگاه های قضایی و نظارتی از کنار آن به راحتی عبور کنند.

در آبان ماه سال جاری نیز مشایی به دادسرا احضار شده بود تا درباره اتهاماتش در زمینه  توهین به مقامات نظام، تبلیغ علیه نظام، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، توهین به مسئولان نظام و نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی پاسخگو باشد.

به هر حال پرونده رحیم مشایی داری نقاط پنهان و آشکار فراوانی است که می بایست به آن رسیدگی شود و انتشار تصاویر صمیمانه وی با پریوش سطوتی، همسر دکتر فاطمی، وزیر خارجه زمان پهلوی، در روز گذشته نشان از ابهامات دیگری در زمینه پرونده های امنیتی و اطلاعاتی وی دارد. در اردیبهشت 1390 بود که خانم سطوتی به همراه چند مقام دولتی و مرتبط با محمود احمدی نژاد دستگیر شده بود. پریوش سطوتی٬ به داشتن ارتباط با سرویس جاسوسی بریتانیا اعتراف کرده بود.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcay0ni.49n6e15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما