چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : 61832
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره):

نگاه و رویکرد لیبرالیستی هنوز در اقتصاد ایران وجود دارد

نیازمند یک انقلاب اقتصادی در کشور هستیم
قم نيوز : عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با ابراز تاسف از این که هنوز نگاه و رویکرد لیبرالیستی در اقتصاد ایران وجود دارد، تصریح کرد: برای حل معضلات اقتصادی کنونی ما به شدت نیازمند یک انقلاب اقتصادی در کشور هستیم.
نگاه و رویکرد لیبرالیستی هنوز در اقتصاد ایران وجود دارد/ نیازمند یک انقلاب اقتصادی در کشور هستیم
نگاه و رویکرد لیبرالیستی هنوز در اقتصاد ایران وجود دارد/ نیازمند یک انقلاب اقتصادی در کشور هستیم
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین مجید حبیبیان در تحلیل خود از وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: بی شک بحث از مسایل اساسی اقتصادی جامعه بدون توجه به ریشه های آن، تمرکز بر معلول و غفلت از علل می باشد و لذا تلاش‌ها ابتر مانده و به نتیجه قابل قبولی منجر نخواهد شد.

وی افزود: مفاهیمی همچون معضل بیکاری، توزیع نامناسب درآمدها و خصوصاً توزیع نامناسب ثروت و فرصت ها، رشد نقدینگی، رکود و تورکود، از مصادیق موضوعات اساسی اقتصادی جامعه است که به سادگی و بدون در نظر گرفتن همه عوامل و زمینه ها، نمی توان به راحتی نسبت به آنها اظهار نظر کرد.

این اقتصاددان حوزوی همچنین بیان داشت: تغییرات اساسی در اقتصاد، با اتخاذ سیاست‌های مالی و پولی محقق نمی‌شود؛ ممکن است برخی فکر کنند با سیاست های مالی و سیاست های پولی می‌توان معضلات مزمن اقتصاد ایران را حل کرد  و به این دلیل انتظار دارند با اظهارنظرهای فوری نسبت مسائل مهم، تغییرات اساسی ایجاد شود و حال آن که این طور نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بودجه سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برای کاهش بدهکاری دولت به  بخش خصوصی، انتشار صکوک مورد توجه قرار گرفت که در واقع انتقال تقویت شده مشکل به سالهای آتی و دولت آینده می باشد؛ جالب است که بدانیم روش بسیار خطرناکی مورد توجه و عمل قرار گرفت که دولت آینده را به شدت به چالش خواهد کشید.

حجت الاسلام حبیبیان خاطرنشان کرد: نقطه اساسی و قابل تامل آن است که در سال ۱۳۵۷، انقلاب اسلامی تحقق پیدا کرد که در زمینه سیاسی، عقیدتی و تا حدی فرهنگی توفیقات قابل قبولی داشته است، اما واقعیت آن است که در زمینه اقتصادی هیچ تغییری ایجاد نشد و همان روند قبل از پیروزی انقلاب همچنان در اقتصاد ایران پس از انقلاب سیطره داشته و دارد.

وی گفت: به بیان روشن تر اقتصاد لیبرالیستی همچنان بر اقتصاد و جامعه ایرانی سیطره دارد، هر چند نباید تلاش های ارزشمند اندیشمندان و سیاست گذاران جامعه، برای ورود مباحث اسلامی در اقتصاد ایران و جلوگیری از مواردی مانند ربا در تعاملات اقتصادی را نادیده گرفت، اما اگر قرار باشد کار ارزشمندی صورت پذیرد چاره ای جز انقلاب در اقتصاد و در واقع انقلاب اقتصادی نداریم که البته این انقلاب به مراتب از انقلاب اول، مشکل تر است.

این کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی همچنین با بیان این که ایجاد انقلاب، مستلزم افراد و لوازم انقلابی با ویژگی های خاص خود است، افزود: از این حیث هر کس نمی تواند انقلاب اقتصادی را در کشور ایجاد کند، چه آن که در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از بزرگان همچون آیت الله شهید بهشتی تلاش های ارزشمندی در ایجاد انقلاب اقتصادی انجام دادند، ولی در عمل توفیقات قابل توجهی نداشتند.

وی ابراز داشت: شاید مشکل اساسی آنها وجود موانع بسیار قوی ساختاری در جامعه بود که در حال حاضر نیز برطرف نشده اند؛ واقعیت آن است که انقلاب نیازمند افرادی است که از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار باشند و بتوانند وضعیت موجود و حاکم را از اساس برکنند و نظامی نو و جدید برخاسته از اسلام ناب را جایگزین نمایند که کار ساده‌ای نیست و هرفرد به سادگی نمی تواند عهده‌دار آن شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بنابراین آن چه که می تواند معضلات اساسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برطرف کند و زمینه نیل به اهداف عالی اقتصادی اسلام را فراهم آورد، انقلاب اقتصادی می باشد و لذا پرداختن به موضوعاتی مانند افزایش بیکاری، وجود فساد بالای اقتصادی و مانند آن و انتساب این مسائل به دولت یا افراد خاص، مشکل اساسی جامعه را حل نخواهد کرد و در واقع راه اصلی رفع مشکلات، انقلاب اقتصادی برای تکمیل انقلاب سیاسی و عقیدتی در جامعه است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcj8oem.uqevtzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما