چهارشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : 61849
منبع : خبرگزاری فارس
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی:

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور: استقبال از کالای ایرانی در گرو کاهش قیمت تمام شده است

تولیدکنندگان مورد استعمار بانک‌ها قرار می‌گیرند
قم نيوز : نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تلاش شود کیفیت کالاهای داخلی افزایش و قیمت تمام شده آن‌ها کاهش یابد با روحیه ملی‌گرایی که در مردم ایران وجود دارد کالاهای داخلی مورد حمایت آنان قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور: استقبال از کالای ایرانی در گرو کاهش قیمت تمام شده است
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور: استقبال از کالای ایرانی در گرو کاهش قیمت تمام شده است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی در شعار محوری سال جدید ابراز کرد: کالاهای ایرانی که کیفیت لازم را نداشته باشند اصراری برای حمایت از آن‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر کالاهای ایرانی در چند بعد تغییر و بهبود یابند می‌توانند با کالاهای خارجی رقابت کرده و بازارها را نیز در دست بگیرند افزود: یکی از موارد اصلی بحث «کیفیت» کالاها و یکی دیگر از موارد بحث «قیمت» کالاها است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ناکامی برخی از تولیدات داخلی در راستای جذب بازارهای داخلی و حمایت‌های لازم را ناشی از عوامل مختلفی دانست و گفت: نبودن اهتمام لازم در مسؤولان مربوطه در راستای حمایت از تولیدات داخلی در مسیر رشد آنان از مهم‌ترین عوامل ناکامی تولیدات داخلی در مسیر پیشرفت و توسعه است.

 

*مبارزه جدی و گسترده با قاچاق

ذوالنور قاچاق را عامل اصلی به زمین خوردن تولیدات داخلی در ایران دانست و افزود: با وجود قاچاق کالاهای داخلی نمی‌توانند به خوبی خودنمایی کنند و قدرت رقابت از آنان سلب می‌شود؛ راستی و درستی عملکرد مسؤولان در زمینه حمایت از تولیدات داخلی زمانی اثبات می‌شود که به صورت جدی با عوامل آسیب‌زننده به تولیدات و کالاهای داخلی مبارزه کنند.

وی ادامه داد: دولت مدعی است که میزان قاچاق را از 25 میلیون دلار در سال به 11 میلیون دلار در سال رسانده است، در خصوص این مسئله حرف وجود دارد و با استناد به استدلالات اعتقاد بر این است که چنین اتفاقی رخ نداده است چرا که امروزه از درگاه‌های رسمی و گمرک‌ها، با پوشش بازارچه‌های مرزی و با پوشش کوله‌بری قاچاق اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه در مناطق آزاد تجاری متعدد موجود در کشور قاچاق در حال صورت گرفتن است. مسؤولان در صورتی که با عزم جزم با قاچاق برخورد کنند می‌توانند ادعای حمایت از تولیدات داخلی را داشته باشند. یکی از سؤولات مجلس از رئیس جمهور مسئله «نبود اهتمام لازم و ناموفق بودن اقدامات دولت در زمینه مبارزه با قاچاق است» که اگر به وصول برسد از وی پرسیده می‌شود.

 

*خروج بانک‌ها از مسیر بنگاه‌داری

ذوالنور اذعان کرد: خارج شدن بانک‌ها از بنگاه‌داری از دیگر لازمه‌های رشد تولیدات داخلی است چرا که هیچ تولید کننده‌ای نمی‌تواند در سال 15 درصد سود از تولیدات خود داشته باشد تا پاسخگوی سود 18 درصدی وام‌های بانکی و پرداخت اقساط این وام‌ها بوده و برای خود نیز اندوخته‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان مورد استعمار بانک‌ها قرار می‌گیرند چرا که بانک‌ها نقش واسطه‌گری خود را به خوبی انجام نمی‌دهند که پول مردم را به مردم برسانند و به تولیدات رونق بخشند و کارمزد دریافت کنند بلکه سعی دارند که خود کاسبی راه بیندازند و چون سیستمی دولتی هستند کاسب خوبی هم نیستند و زمین می‌خورند.

 

*کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دادن قدرت رقابت به کالاهای ایرانی از دیگر لازمه‌های پیشرفت تولیدات داخلی است که برای تحقق این مسئله باید قیمت تمام شده کالاها کاهش پیدا کند چرا که امروزه قیمت تمام شده کالاها خیلی بالا است. مالیات‌ها و بیمه‌های متعدد، نرخ بالای سود وام‌های بانکی، تأمین نشدن سرمایه در گردش به میزان کافی، هزینه‌های بالای تولید مانند انشعابات و انرژی و ... قیمت تمام شده کالاها را بالا می‌برد و به این صورت قدرت رقابت با کالاهای خارجی را از آن‌ها سلب می‌کند.

ذوالنور اصلاح و محدود کردن بروکراسی تولید را در راستای رشد تولیدات داخلی ضروری دانست و عنوان کرد: گاهی نفس تولید کننده در طی مراحل اداری گرفته می‌شود.

وی ثبات در سیستم مالی و اقتصادی را راه تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور برشمرد و اضافه کرد: برداشتن موانع تولید، اصلاح قوانین دست و پا گیر و وضع قوانین مورد نیاز عرصه تولید از دیگر لازمه‌های بهبود روند تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است. اگر دولت نقصی را در بخش قوانین عرصه تولید احساس می‌کند که نیاز به تغییر یا تصویب قانونی جدید دارد باید از مجلس کمک بخواهد و اگر هم دولت خود به فکر اصلاح این مسئله نبود مجلس باید خود وارد شود و اگر دولت در این زمینه دچار انحراف بود دستگاه قضایی باید وارد شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر تلاش شود کیفیت کالاها افزایش و قیمت تمام شده کالاهای بخش خصوصی و تولیدات کاهش یابد با روحیه ملی‌گرایی که در مردم ایران وجود دارد کالاهای داخلی مورد حمایت آنان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchw6n-.23nzkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما