پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۸
کد مطلب : 62595
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني مطرح كرد

تحريم اقتصادي عليه علويان و ارادتمندان اهل بيت(ع) در دوران امام موسي كاظم(ع)

قم نيوز : عضو هيأت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني گفت: عباسيان تحريم اقتصادي خاصي عليه علويان و ارادتمندان اهل بيت(ع) در دوران امام موسي كاظم(ع) اعمال مي‌كردند و اين امر فقر عمومي نسبت به علويان و شيعيان را به همراه داشت.
تحريم اقتصادي عليه علويان و ارادتمندان اهل بيت(ع) در دوران امام موسي كاظم(ع)
تحريم اقتصادي عليه علويان و ارادتمندان اهل بيت(ع) در دوران امام موسي كاظم(ع)
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام محمد مهدی نادری امروز ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) با بیان اینکه دوران پیشوای هفتم شیعیان را می‌توان زمان رونق اقتصادی جامعه اسلامی معرفی کرد اظهار کرد: در اثر فتوحات مختلف خلفا در زمان‌های مختلف قلمرو سرزمین اسلام گسترش پیدا کرده بود البته در آن زمان محور اقتصاد کشاورزی بود.

وی خاطرنشان کرد: زمین‌های حاصلخیزی در کشورهای اسلامی پیدا شده بود که در اختیار مسلمانان بود که مطلوب شدن وضعیت اقتصادی در اثر محصولات کشاورزی را به همراه داشت.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه خزانه اسلامی به دلیل درآمدها خزانه سرشاری بود گفت: مسلمانان با کشاورزی ثروت زیادی به دست می‌آوردند ولی به این معنا نبود که در سطح عمومی وضعیت اقتصادی مردم خوب شد بلکه ثروت عظیم و انبوه در اختیار خلفای عباسی بود.

 وی ادامه داد: خلفا با مالیات‌ها، ثروت عموم جامعه را دریافت می‌کردند و به خوش‌گذرانی می‌پرداختند و عده معدودی که تجار نزدیک به دربار بودند از وضعیت اقتصادی بهره می‌بردند ولی عموم مردم وضعیت اقتصادی چندان مطلوبی نداشتند و بر اساس گزارش‌ها توده مردم در فقر و تهیدستی بودند.

نادری عنوان کرد: عباسیان تحریم اقتصادی خاصی علیه علویان و ارادتمندان اهل بیت(ع) اعمال می‌کردند و فقر عمومی نسبت به علویان و شیعیان در این دوران بارزتر و شدیدتر بود.

وی فاصله طبقاتی شدید در جامعه را از دستاوردهای این مسئله ذکر کرد و افزود: به گونه‌ای که طبقه محدود تجار و خلفای عباسی از ثروت‌های بسیار هنگفت و بی‌حساب و کتاب برخوردار بودند ولی مردم عادی و معمولی در فقر و تنگدستی بودند و این فاصله طبقاتی به تدریج در جامعه اسلامی نهادینه شد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: امام کاظم(ع) منابع مالی که در اختیار داشتند به طور عمده خمس و زکات و مالیات‌های واجبی بود که مسلمانان باید پرداخت می‌کردند.

وی با اشاره به وضعیت جامعه از نظر انفال گفت: امام صاحب انفال است ولی امام کاظم(ع) در منصب خلافت و ریاست جامعه نبودند بنابراین نمی‌توانستند از انفال به عنوان بهره اقتصادی برخوردار باشند و علاوه بر خمس و زکات، موقوفات، هدایا و نذورات عمده‌ترین منابع اقتصادی بود که در اختیار حضرت بود.

نادری یادآور شد: امام موسی کاظم(ع) با استفاده از این منابع برخی از فعالیت‌های اقتصادی را در زمینه کمک به محرومان و مستمندان علوی و ارادتمندان اهل بیت(ع) انجام می‌دادند و بخشی از درآمدها را صرف خرید بردگان و کنیزان و آزادکردن آنها می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌ها حضرت اشتغال به کشاورزی داشتند و از این راه درآمد کسب می‌کردند تا به اداره زندگی خود بپردازند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgnn93.ak9xy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما