کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس دانشگاه قم:

راه ارتقاء ایران خرید کالای داخلی است/ بزرگ بودن دولت مانع تقویت بخش تولید است

خبرگزاری فارس , 26 فروردين 1397 ساعت 8:37

رئیس دانشگاه قم گفت: کسانی که می‌خواهند به ارتقاء ایران کمک کند، باید با تولید و خرید کالاهای داخلی نقش ایفا کنند.


به گزارش قم نیوز رهبر معظم انقلاب امسال را به عنوان سال حمایت از کالای داخلی نامگذاری و عنوان کردند که هم دولت و هم مردم در خصوص حمایت از کالاهای ایرانی وظیفه دارند.

دستگاه‌های مختلف حاکمیتی نقش زیادی را می‌توانند در زمینه حمایت از کالای داخلی ایفا کنند، آن‌ها می‌توانند علاوه بر خرید کالاهای داخلی مردم را به سمت خرید از این کالاها هدایت کنند.

برای اطلاع از نقش دستگاه‌های حاکمیتی در زمینه حمایت از کالای داخلی به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز رئیس دانشگاه قم و نماینده مردم استان آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری پرداختیم.


* دستگاه‌های حاکمیتی چه نقش‌هایی می‌توانند در حمایت از کالای داخلی ایفا کنند؟

یکی از این نقش‌ها جهت دهی به خریدهای دولتی است، دولت می‌تواند با بخشنامه‌های تمام بخش‌های خود را ملزم به خرید از کالاهای داخلی کند، با توجه به حجم عظیم دولت چنین رویکردی کمک زیادی به بخش تولید در کشورمان خواهد کرد.

همچنین دولت برای ارتقای بخش تولید باید به دنبال کاهش مالیات این بخش و  افزایش اخذ مالیات از بخش‌های غیرتولیدی در کشورمان باشد، حمایت دولت از کسب‌وکارهای نوظهور نیز ضروری است، با گسترش فناوری در جامعه، کسب‌وکارهای جدیدی ظهور کردند که نیاز به ارتقاء دارند.

دستگاه سیاست خارجی کشور نیز در قبال حمایت از کالای داخلی وظیفه دارد، این دستگاه باید برای بازاریابی برای کالاهای ایرانی در کشورهای مختلف جهان تلاش کند.

 

 * راه جایگزین کردن کالاهای خارجی با کالاهای داخلی در کشورمان چیست؟

یکی از اهداف انقلاب اسلامی استقلال بود که در اقتصاد می‌توان به خودکفایی از آن عنوان کرد، مقام معظم رهبری در این راستا بر اقتصاد دانش بنیان تاکید زیادی داشتند. دانشگاهیان با استفاده از ابتکارات خود می‌توانند که کالاهای مشابه کالاهای خارجی را در کشورمان تولید کنند و همچنین هزینه تولید کالاهای ایرانی را کاهش بدهند.

تبلیغات در کشور نباید تنها منحصر به کالاهای خارجی باشد، بلکه باید کالاهای با کیفیت داخلی نیز در کشورمان تبلیغ شوند تا کم کم هموطنان را با برندهای با کیفیت داخلی در ایران آشنا کنیم و بتوانیم که کالاهای داخلی با کیفیت را جایگزین کالاهای خارجی کنیم.

رسانه‌ها می‌توانند که در زمینه خرید کالای ایرانی فرهنگ سازی کنند، رهبر معظم انقلاب بر تولید و خرید کالای ایرانی تاکید دارند، کسانی که می‌خواهند به ارتقاء ایران کمک کند، باید با تولید و خرید کالاهای ایرانی نقش ایفا کنند.


* واحدهای تولیدی با چه مشکلاتی در کشورمان مواجه هستند؟

این واحدها اکنون در زمینه تامین سرمایه در گردش مشکل دارد، طی سال‌های اخیر برخی از واحدهای تولیدی به عدم توانایی در پرداخت جرایم تسهیلات بانکی مجبور به تعطیلی شدند که این مساله به بیکارشدن کارگران زیادی انجامید.

 

* با وجود تاکید بر ارتباط صنعت با دانشگاه، چه حلقه مفقوده ای در این زمینه وجود دارد؟

حلقه مفقوده در این زمینه هم به صنعت و هم به دانشگاه برمی‌گردد، به عنوان مثال هم اکنون عامل ارتقای درجه علمی یک استاد در فضای دانشگاهی، تعداد مقالات و نه حل مشکلات کشور است، در حالی که ما باید از اساتید دانشگاه‌ها مقالاتی را بخواهیم که در حل مشکلات کشور موثر است.

از سوی دیگر در بخش صنعت نیز شاهد هستیم که بخش حرفه ای کار بر بخش دانشگاهی آن غلبه دارد، صنعت باید به صورت نهادینه به سراغ بخش دانشگاهی برود، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها می‌توانند به بخش صنعت کمک کنند تا پویایی داشته باشد و بتواند هزینه‌های خود را کم کند.

 

* واردات بی رویه چه مشکلاتی را برای بخش تولید در کشورمان به وجود آورده است؟

در زمینه واردات ساماندهی منظم دولتی نداریم، هر کسی می‌تواند با اندک تلاشی واردات انجام بدهد، عدم ساماندهی واردات به بخش تولید ضربه می‌زند.

دولت به جای اینکه روی نرخ ارز کار کند، تعرفه واردات را بالا می‌برد که این مساله موجب می‌شود برخی از افراد با توجه به ثبات ارز و وجود تقاضا به سراغ قاچاق کالا بروند، باید نرخ ارز از حالت تثبیت شده و بخشنامه ای خارج شده، ولی مهار و کنترل شود و این مساله موجب کاهش ورود کالای قاچاق به کشورمان می‌شود.

نگه داشتن نرخ ارز به صورت بخشنامه ای موجب می‌شود که تولیدکننده داخلی نتواند با تولیدکننده خارجی در زمینه قیمت رقابت کند، باید قیمت ارز به صورت واقعی و شناور باشد و این مساله به بخش تولید کمک می‌کند.

 

* چه اقداماتی باید در زمینه کاهش بروکراسی برای بخش تولید در کشور انجام شود؟

باید مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانینی تولید کالا و واردات مواد خام به کشور را تسهیل کند، البته در این زمینه علاوه بر تصویب قانون اجرای آن نیز اهمیت زیادی دارد، اکنون با ایجاد پنجره واحد در گمرک شاهد کاهش بروکراسی در این نهاد هستیم.

 

* دولت چه راهبردی باید داشته باشد تا رقیب بخش خصوصی نشود؟

بخش دولتی در کشورمان از ابتدای انقلاب به بخش فربهی تبدیل شد، دولت‌های مختلف نیز نتوانستند که با فربه شدن بخش دولتی مقابل کنند، بزرگ بودن بخش دولتی به جای اینکه تولید را تسهیل کند، به مانعی برای تقویت بخش تولید تبدیل شده است، برای حل این مشکلات باید دولت را کوچک کنیم.

برخی از کشورها با وجودی این که دو برابر ایران جمعیت دارند، اما حجم دولتشان نصف حجم دولت ایران است، کوچک شدن دولت یک ضرورت است که البته هزینه اجتماعی دارد، اما هر چه که دیرتر این کار انجام شود، هزینه اجتماعی آن بالاتر خواهد رفت، متاسفانه خصوصی سازی در کشورمان به خوبی انجام نشد.

انتهای پیام/138


کد مطلب: 62657

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/62657/راه-ارتقاء-ایران-خرید-کالای-داخلی-بزرگ-بودن-دولت-مانع-تقویت-بخش-تولید

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir