پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : 62879
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

جواهر الکلام افتخار بزرگ شیعیان و سرآمد کتب فقهی است

قم نيوز : حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پیام خود به همایش نکوداشت صاحب جواهر این کتاب را سرآمد کتب فقهی وارثان علوم وحیانی اهل بیت(ع) دانستند.
جواهر الکلام افتخار بزرگ شیعیان و سرآمد کتب فقهی است
جواهر الکلام افتخار بزرگ شیعیان و سرآمد کتب فقهی است
به گزارش قم نیوز متن پیام حضرت آیت‎الله‎العظمی صافی گلپایگانی به همایش نکوداشت مرحوم صاحب جواهر با عنوان «عیار فقاهت» که امروز در این همایش در قم قرائت شد به شرح زیر است.

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمين و الصلوة و السلام علی سيّدنا و نبيّنا حبيب إله العالمين أبي القاسم محمّد و آله الطاهرين سيّما بقية الله في الأرضين.

«الفقهاء حصون الإسلام»
السلام عليکم و رحمةالله
سخن درباره شخصيّتي است که صاحب معجزه بزرگ قرن سيزدهم است؛ بزرگ مردي که سي سال از عمر با برکت خویش را براي نوشتن دائرة المعارف فقه شيعي گذراند و يکي از عظيم ترين کتاب هاي فقهي مسلمانان را خلق نمود.
بيش از بيست هزار صفحه دُرّ و ياقوت را کنار هم گذاشت و اقيانوسي از جواهر را به گوهرشناسان تقديم نمود. او به حقّ، غوّاصي بزرگ در درياي بي کران فقاهت بود که ساليان زياد در آن غوص نموده و گنجينه بزرگ علمي را اصطياد کرد.
بي شک مي توان کتاب «جواهر الکلام» را از نظر جامع بودن فروع فقهي که با احاطه کامل بر نظرات و اقوال فقها و استناد به آيات و روايات در کمال دقّت بررسي نموده و مسائل و موضوعات متنوع را براي انديشمندان و مجتهدين تبيين کرده، در نوع خود، بي نظير خواند. به جرأت مي توان گفت که هيچ فقيه و مجتهدي از کتاب شريف جواهر،
بي نياز نيست.
اين کتاب، افتخار بزرگ جهان تشيع و سرآمد کتاب هاي فقهي وارثان علوم وحياني اهل البيت عليهم السلام است.
بعد از قرن يازدهم و دوازدهم هجري قمري که تحوّلي عظيم در فقه و اصول به وسيله علامه وحيد بهبهاني از کربلا شروع شد و توسط شاگردانش، همچون علامه بحر العلوم و کاشف الغطاء در نجف اشرف ادامه يافت، حوزه فقهي صاحب جواهر از بهترين حوزه هاي درسي در نجف اشرف شد و صدها نفر از علماء و فضلاء در درس ايشان شرکت
مي کردند.
توصيه حقير به فضلاء و محققّان محترم اين است که اگر مي خواهيد از معارف نوراني علوم آل محمد عليهم السلام بيشتر بهره ببريد، خودتان را از برکات اين کتاب گرانسنگ محروم نکنيد و در مقابل اين کتاب فقهي ارزشمند، زانوي تواضع زده و با استعانت از حضرت وليّ عصر عجل الله فرجه الشريف، روش فقهي جواهري و علماء سلف را دنبال کنيد.
بزرگداشت اين فقيه عالي مقام، بزرگداشت فقه و تعظيم شعائر و تکريم علم است.
اينجانب، از مسئولان برگزارکننده اين اجلاس مقدّس و از عموم عالمان ديني که در اين همايش تشريف دارند، تشکّر نموده و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر عظمت و عزّت حوزه هاي علميه تحت عنايت صاحب اصلي آنها حضرت بقية الله الاعظم ارواح العالمين له الفداء بيفزايد.

والسلام عليکم و رحمةالله
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb9wb0.rhb5zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما