سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : 6290

انتقاد آیت‌الله استادی از بی‌توجهی برخی افراد به نماز اول وقت

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: نماز اول وقت از نشانه‌های ایمان است اما جای این سوال وجود دارد که چرا برخی مساجد در کشور ما خالی از نمازگزار بوده و کسبه اطراف مساجد نسبت به شرکت در نماز جماعت اول وقت سستی می‌کنند.
انتقاد آیت‌الله استادی از بی‌توجهی برخی افراد به نماز اول وقت
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله رضا استادی در مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) که دوشنبه شب در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس روایات اسلامی تنها با اطاعت از خداوند می‌توان به قرب الهی دست یافت به طوریکه حتی معصومین (ع) نیز این مسئله را رعایت می‌کردند.

وی با بیان اینکه انسان نباید خود را فریب دهد، افزود: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند «کسانی هستند که به زبان اظهار تشیع می‌کنند اما در عمل به مخالفت با ما برمی‌خیزند».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر رعایت عفاف و حجاب توسط بانوان جامعه اسلامی گفت: زنانی که دوستدار فاطمه زهرا (س) هستند باید در مسیر این بانوی بزرگوار گام بردارند در غیر اینصورت محبت آنها تنها در حد محبت زبانی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: صداقت، امانت‌داری، احترام و نیز حفظ آبروی مومن از نشانه‌های شیعیان است و موادی چون غیبت و خیانت در حق دیگران با تشیع منافات دارد.

استادی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) افزود: در کلام این امام همام، توجه به نماز اول وقت از جمله نشانه‌های ایمان است اما جای این سوال وجود دارد که چرا برخی مساجد در کشور ما خالی از نمازگزار بوده و کسبه اطراف مساجد نسبت به شرکت در نماز جماعت اول وقت سستی می‌کنند.

این استاد برجسته حوزوی با تاکید بر حضور نیافتن شیعیان در محافل معصیت و گناه گفت: روایات اسلامی ناظر به تاکیدات فراوانی بر حضور شیعیان در مساجد و خانه‌ها برای اقامه نماز اول وقت بوده و پیروان واقعی مکتب اهل بیت (ع) باید به این مهم توجه کنند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از خواسته‌های خداوند و معصومین (ع) از مومنان واقعی این است که افراد متمکن، نیازهای معیشتی نیازمندان را تامین کنند در غیر این صورت اظهار تشیع آنها با واقعیت منافات خواهد داشت.

استادی به ویژگی‌های شیعیان در روایات به جا مانده از اهل بیت (ع) اشاره کرد و افزود: تقوا، امانت‌داری و اجتهاد در عبادت از جمله این موارد هستند ضمن اینکه قرائت قرآن و اقامه نماز نیز از جمله وظایف مومنان و شیعیان واقعی است زیرا نمی‌توان شیعه بود و نسبت به قرآن بی‌اهمیت بود در حالی ‌که قرآن کتاب زندگی بوده و با وجود چاپ‌های گوناگونی که از این کتاب آسمانی وجود دارد توجه به آن امری ضروری محسوب می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به مسئله محبت صادقانه نسبت به ائمه معصومین (ع) اشاره کرد و عنوان داشت: این امر موجب می‌شود که آنان نیز در صورت نیاز انسان به کمک، دست آدمی را بگیرند.

وی با بیان اینکه اطاعت در پی محبت صادقانه محقق می‌شود، گفت: دلیل تاکید فراوان بر شناخت صحیح خداوند و اولیای دین نیز همین مسئله بوده و معرفت به آنها سبب دوستی همراه با صدق می‌شود که این امر نیز به نوبه خود عمل صحیح را در پی دارد.

استادی بیان کرد: امامان معصوم از ما خواسته‌اند که زینت آنها باشیم و موجبات ننگشان را فراهم نکنیم به همین دلیل با توجه به مطرح بودن ایران اسلامی به عنوان کشوری شیعی در جهان، توقعی که از مردم این کشور می‌رود این است که طوری زندگی و رفتار کنند که سبب زینت اهل بیت (ع) شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رنج زیادی که حضرت فاطمه (س) و سایر امامان معصوم (ع) پس از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) متحمل شدند، افزود: فداکاری اهل بیت تنها برای سعادت شیعیان صورت گرفت و این امر تا آنجا ادامه یافت که جان خویش را نیز در این راه فدا کردند.

وی تصریح کرد: فلسفه رسالت پیامبر (ص) و امامان (ع) سعادت انسان‌هاست بنابراین توجه نکردن به خواسته‌های آنها بی‌انصافی بزرگی محسوب می‌شود و خود آن بزرگواران نیز تاکید کرده‌اند که تنها کسانی شیعه هستند که مطیع اوامر الهی بوده و تقوا پیشه کنند و دارای خصوصیاتی چون امانت‌داری و تواضع باشند.

استادی تواضع را دارای مصادیقی دانست که یکی از آنها حق‌پذیر بودن است و اظهار کرد: بسیاری از مواقع برای انسان حالتی به وجود می‌آید که به صدق سخن دیگران پی می‌برد اما تکبر ورزیده و حرف آنها را قبول نمی‌کند.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر یاد خداوند به عنوان عامل دوری از گناهان گفت: عمل به سفارشات اهل بیت (ع) به نفع شیعیان است و توجه به خواسته‌های آنها ما را به سعادت رهنمون می‌سازد.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdci.3aqct1arubc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما