شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 62941
منبع : خبرگزاری فارس
سرپرست معاونت بازسازي بنياد مسکن استان قم خبر داد

مقاوم‌‌سازي 7400 واحد مسکوني روستايي در قم

قم نيوز : سرپرست معاونت بازسازي بنياد مسکن استان قم گفت: مقاوم‌سازي تعداد 7 هزار و 400 واحد انجام شده و پايان کار دريافت کرده‌اند و هنوز حدود 11 هزار واحد مسکوني غير مقاوم در روستاها وجود دارد.
مقاوم‌‌سازي 7400 واحد مسکوني روستايي در قم
مقاوم‌‌سازي 7400 واحد مسکوني روستايي در قم
به گزاری قم نیوز با توجه به  اینکه استان قم در پهنه‌بندی لرزه‌خیزی کشور از مناطق با خطر نسبی زیاد است و همچنین گسل‌های فراوان در تمام استان وجود دارد بنابراین مصونیت و امنیت روستاییان به وجود واحدهای مسکونی مقاوم و امن در مقابل این خطر طبیعی بستگی دارد.

تشکیل یک نظام کنترلی در ساخت‌وسازهای روستایی برای دستیابی به مسکن روستایی مقاوم ضرورتی حیاتی است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آغاز برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، موضوع بهسازی را در دستور کار خود قرار داده و این امر از سال 74 با اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد و طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال 1384 در هیأت دولت مطرح شد و به تصویب رسید و به دلیل بالا بودن آمار واحدهای مسکونی کم‌دوام و بی‌دوام در روستاها طرح اقدام ویژه مسکن روستایی با هدف قرار دادن سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی مطرح شد و در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای در دفتر مسکن روستایی انجام شده است.

به منظور بررسی بیشتر اقدامات انجام شده در حوزه بازسازی مسکن روستایی با محمد ملااسماعیلی، سرپرست معاونت بازسازی بنیاد مسکن استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

 

* دفتر مسکن روستایی چه فعالیت‌هایی تاکنون انجام داده است؟

منشور اهداف طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی، طرح سیستم اطلاعات مسکن روستایی، طرح تأسیس و سازماندهی دفاتر خدمات فنی و طراحی در نقاط روستایی، طرح تأسیس و سازماندهی ناظران نظام فنی روستایی و ‌طرح جست‌وجوی خانه به خانه بررسی کیفی واحدهای روستایی انجام شده است.

 

* چه شرایطی برای تسهیلات و وام کم‌بهره طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی تعیین شده است؟

به منظور احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی، تأمین مسکن متناسب با نیاز روستایی، تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی، تأمین بهداشت محیط روستایی با تولید مسکن روستایی و ترویج فرهنگ بیمه و الگوهای منتخب برجسته معماری روستایی در سال 95 سهمیه استان هزار واحد است که آخرین سهمیه ابلاغی تا کنون محسوب می‌شود.

میزان اعتبار اختصاص داده شده به هر واحد مسکونی احداثی جدید 180 میلیون ریال و همچنین مبلغ 200 میلیون ریال به متقاضیان تخریب و نوسازی(در جا سازی) با رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان با کارمزد 5% و با ضمانت سفته زنجیره‌ای و مدت بازپرداخت وام با احتساب 3 سال دوران مشارکت مدنی و 12 سال دوران فروش اقساطی، 15 سال است که اصل، مابه التفاوت سود و مانده مطالبات معوق تسهیلات پرداختی توسط دولت تضمین شده است.

 

* تاکنون چه تعداد مسکن روستایی وام دریافت کرده‌اند و چه تعداد مسکن هنوز مقاوم نشده‌اند؟

با توجه به نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 تعداد خانوارهای روستایی ساکن در استان قم 15 هزار و 378 خانوار و تعداد واحدهای فصلی و غیر فصلی حدود 20 هزار واحد مسکونی است که  از سال 1384 تا کنون 9 هزار متقاضی احداث مسکن روستایی به بانک‌های عامل معرفی و مقاوم‌سازی 7 هزار و 400 واحد انجام شده و پایان کار دریافت کرده‌اند و هنوز حدود 11 هزار واحد مسکونی غیر مقاوم در روستاها وجود دارد که نشان از درجه اهمیت موضوع می‌دهد.

 

* اجرای طرح بازسازی از چه محورهای ضروری تشکیل شده است؟

این طرح دارای سه حلقه است که مانند یک زنجیر واحد عمل می‌کنند که یکی از حلقه‌ها مردم هستند که اطلاع‌رسانی کافی انجام شده و در این زمینه آگاه هستند و درخواست می‌کنیم که با مراجعه به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مستقر در مراکز بخش‌ها نسبت به تشکیل پرونده و مقاوم‌سازی واحدهای خود اقدام کنند.

 بانک‌ها از دیگر محورها محسوب می‌شوند با توجه به تضمین اصل، مابه التفاوت سود و مانده مطالبات معوق تسهیلات پرداختی توسط دولت خواهشمند است نسبت به ارائه تسهیلات به صورت سهل الوصول و پذیرش ضمانت زنجیره‌ای ادامه همکاری کنند.

بنیاد مسکن را می‌توان به عنوان حلقه سوم در نظر گرفت که نسبت به اجرای زیرساخت‌های لازم در این خصوص از جمله تأسیس نظام فنی روستایی، دفاتر مهندسی روستایی، ترویج و اطلاع‌رسانی کافی و تأسیس دفاتر نمایندگی در مراکز بخش‌ها برای جلوگیری از رفت و آمد روستاییان به شهر اقدام کرده است.

 

* برای تسهیل و اطلاع‌رسانی در زمینه ساخت‌وسازهای غیر مجاز و مقاوم‌سازی بافت فرسوده چه اقداماتی انجام شده است؟

جلسه‌ای با بخشداری‌ها، دهیاری و شوراهای اسلامی روستا در خصوص نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده روستایی با استفاده از تسهیلات طرح ویژه و پرداخت کمک بلاعوض و قرض الحسنه برای تکمیل واحد مسکونی و جلوگیری از ساخت‌وساز غیر مجاز در روستاها با توجه به گزارشات ارسالی از طرف ناظر نظام فنی روستایی به صورت ماهانه به فرمانداری و بخشداری‌ها تشکیل شده است.

انیمیشن با موضوع مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده روستایی و پخش از صدا و سیمای استان برنامه‌ریزی و تهیه شده است.

همچنین آموزش‌های لازم به استاد کاران و کارگران متخصص در حرفه ساخت‌وساز روستایی بر اساس لیست اعلام شده از طرف شورای اسلامی روستا با هماهنگی اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان ارائه شده است.  

 

* طرح نظام فنی روستایی به چه صورت اجرا می‌شود؟

طرح نظام فنی روستایی از دیگر برنامه‌های استان است که پایانه‌ریزی سامانه‌ای به منظور رعایت اصول فنی در ساختمان‌سازی و رشد آگاهی عمومی در این زمینه در سطح روستاها بر اساس قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان به صورت بازدیدهای مستمر ومرحله‌ای از ابتدای شروع عملیات اجرایی تا پایان کار  را دربرمی‌گیرد.

به این صورت که یک نفر ناظر دارای پروانه اشتغال به کار نظارت مسؤولیت آن را به عهده می‌گیرد و طبق بازدیدهای مرحله‌ای گزارش کیفی ساختمان را به دفتر نمایندگی بنیاد مستقر در بخش‌ها تسلیم می‌کند.

در حال حاضر در سطح استان 32  ناظر فعالیت دارند و پنج دفتر طراحی در دفاتر نمایندگی بنیاد مستقر هستند.

 

* چه اقدامی در زمینه مسکن اقشارکم درآمد روستایی انجام می‌شود؟   

بنیاد مسکن از محل حساب 100 حضرت امام بابت کمک به تأمین مسکن اقشار کم درآمد روستایی و با هدف تکمیل واحدهای نیمه‌تمام روستایی احداث شده در قالب طرح ویژه بهسازی و نوسازی با دارا بودن شرایط مبلغ 40 تا 80 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند که در این خصوص در سال گذشته به 55 خانوار مبلغ 2 هزار و 600 میلیون ریال پرداخت شده و در سال 97 تعداد 100 خانوار برای پرداخت کمک بلاعوض پیش‌بینی شده است.

پرداخت مبلغ 5 هزار میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه در راستای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از محل حساب 100 حضرت امام و بانک قرض الحسنه مهر ایران، برای کمک به احداث و تکمیل واحدهای مسکن روستایی با سقف فردی 80 میلیون ریال از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

جلسه‌‌ای با سازمان بهزیستی در خصوص اعطای تسهیلات به متقاضیان زیر پوشش، برای احداث واحد مسکونی مقاوم در روستاها در قالب تفاهمنامه‌های منعقده فیمابین برگزار شده و 10 واحد مسکونی از واحدهای ساخته شده توسط این بنیاد به مددجویان بهزیستی تک معلول در روستاهای استان واگذار شده است.

 

*  چه اقداماتی ویژه خانواده‌های دارای دو عضو معلول و بیشتر انجام شده است؟

دو واحد مسکونی روستایی از واحدهای ساخته شده توسط این بنیاد، 14 قطعه زمین به صورت رایگان به خانوارهای دارای 2 عضو معلول و بیشتر واگذار شده سهمیه 19 نفری برای متقاضیان و معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات طرح ویژه 95 و انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی با استفاده از اسکلت پیچ و مهره‌ای 60 متری و پرداخت 180 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای این منظور در نظر گرفته شده است.     

 

* چه خدماتی به حوزویان ارائه می‌شود؟

تفاهمنامه سه جانبه همکاری مشترک بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور در خصوص کمک به تأمین واحد مسکونی برای طلاب فاقد مسکن در مناطق روستایی با شرایط پرداخت تسهیلات طرح ویژه به علاوه 30 میلیون ریال کمک بلاعوض از محل حساب 100 امام و به علاوه 30 میلیون ریال کمک بلاعوض سهم بنیاد مستضعفان و  50 میلیون ریال بلاعوض سهم مرکز خدمات حوزه منعقد شده است.

 

* آیا اعتباری برای پرداخت تسهیلات به خسارت‌دیدگان سیل و حوادث غیرمترقبه در نظر گرفته شده است؟

ابلاغ اعتبار و برگزاری جلسه با بانک‌های عامل در خصوص پرداخت تسهیلات به خسارت‌دیدگان از سیل و حوادث غیر مترقبه استان( بارندگی فروردین ماه 95 ) در مجموع  به مبلغ 123 هزار و 860 میلیون ریال در قالب اعتبار بلاعوض و تسهیلات بانکی برای بازسازی 40 واحد احداثی (20 واحد شهری: 300 میلیون ریال وام + 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض  و 20 واحد روستایی: 200میلیون ریال وام + 50 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض) و تسهیلات بانکی برای تعمیر 768 واحد مسکونی شهری و روستایی با سقف 120 میلیون ریال صورت گرفته است.

بنیاد در کارگروه‌های تخصصی 14 گانه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و به عنوان رئیس کارگروه تخصصی تامین مسکن شرکت مستمر داشته است.

 

* چه اقداماتی برای کمک به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه انجام شد؟

تشکیل ستاد معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه برای ساماندهی اسکان موقت شهرستان سرپل ذهاب، مسؤولیت هماهنگی و توزیع اسکان موقت در روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه و اعزام ماشین‌آلات به تعداد هفت دستگاه کامیون و یک دستگاه لودر به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه برای آواربرداری و مشارکت در بازسازی از جمله اقدامات است.

========================

مصاحبه: ایمن سادات موسوی نژاد

========================

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcb89b0.rhb5apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما