شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۹
کد مطلب : 62978
منبع : خبرگزاری فارس
پژوهشگر مسائل سیاسی مطرح کرد

ارتباط جریان‌های فکری در کشورهای عربی با غرب

قم نيوز : پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: بسیاری از جریان‌های فکری در کشورهای عربی با آشنایی با مغرب زمین شکل گرفتند.
ارتباط جریان‌های فکری در کشورهای عربی با غرب
ارتباط جریان‌های فکری در کشورهای عربی با غرب
به گزارش قم نیوز حسن علی پور وحید ظهر امروز در کمیسیون علمی همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل در مجتمع عالی امام خمینی(ره) با اشاره به جریان‌های فکری جهان عرب اظهار کرد: آشنایی با غرب نقطه مشترک این جریان‌ها است و بسیاری از جریان‌های فکری در کشورهای عربی با آشنایی با مغرب زمین شکل گرفتند.

وی ادامه داد: به صورت کلی ارتباط با فرهنگ غرب، سه واکنش کلی را در جهان عرب داشت. نخستین واکنش، پذیرش کامل، دومین واکنش رد کامل و سومین واکنش هم تلفیق واکنش‌های نخست و دوم بود، هر مکتب و مرامی در جهان عرب به دلیل یک چالش به وجود آمده است.

پژوهشگر مسائل سیاسی افزود: یک مولفه مشترک فکری در جهان عرب، بن‌بست‌ها و تولد مکتب‌ها است، زمانی که یک اندیشه در جهان عرب شکست می‌خورد، یک اندیشه دیگر شکل می‌گیرد، همچنین سیر از اعتدال به افراط را در جهان عرب شاهد هستیم.

علی پور وحید با اشاره به ویژگی‌های جهان عرب اظهار کرد: جهان عرب در مقایسه با ایران زودتر با تمدن غرب تماس و ارتباط داشت، البته تولید اندیشه در دنیای عرب به صورت یکسان نیست و کشورهای عربی حاشیه دنیای مدیترانه بیشتر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تولید علم داشتند.

وی ادامه داد: شناخت روحیات کلان فکری و فرهنگی مشترک در جوامع عربی می‌تواند از پیش‌نیازهای مطالعات جهان عرب باشد، جهان عرب با همه تنوع جغرافیایی و تکثر ملی و جمعیتی، از نوعی هویت و عواطف مشترک و احساس همگونی و هم سرنوشتی نیرومندی برخوردار است.

پژوهشگر مسائل سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: اصرار و تفاخر بر واگرایی به ویژه در تعامل با ایران، نظام سیاسی قبیله ای و بافت اجتماعی طایفه ای و کشش‌های نیرومند ملی گرایی از موثرترین مختصات مشترک عربی است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcbw9b0.rhb5zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما