دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : 63057
منبع : خبرگزاری مهر
مدیر درمان تأمین اجتماعی قم:

تقاضای مردم قم از خدمات تأمین اجتماعی بیشتر از امکانات موجود است

قم نيوز : مدیر درمان تأمین اجتماعی قم با بیان اینکه میزان ارائه خدمات این مرکز محدود و تعداد متقاضیان بالا است، گفت: نیازمند احداث یک بیمارستان تأمین اجتماعی دیگر در قم هستیم.
تقاضای مردم قم از خدمات تأمین اجتماعی بیشتر از امکانات موجود است
تقاضای مردم قم از خدمات تأمین اجتماعی بیشتر از امکانات موجود است
به گزارش قم نیوز  مدیریت درمان تأمین اجتماعی به دو بخش درمان مستقیم و درمان غیر مستقیم تقسیم می‌شود؛ درمان مستقیم به مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی ارتباط مستقیم دارد و ویزیت بیماران و درمان آنان به صورت رایگان صورت می‌گیرد.

در بخش درمان غیر مستقیم نیز مؤسساتی با مدیریت درمان تأمین اجتماعی طرف قرارداد هستند که به بیماران خدمات ارزان ارائه می‌کند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم با بیان اینکه ۷۲۵ مرکز طرف قرارداد با مدیرت درمان تأمین اجتماعی در این استان وجود دارد، گفت: سازمان تأمین اجتماعی در قسمت درمان غیر مستقیم بیشترین هزینه‌ها را دارد که بر اساس آمارها سال گذشته میانگین ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش درمان غیر مستقیم و میانگین ۷۵ میلیارد تومان در بخش درمان مستقیم هزینه شده است.

داوود علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در هر دو بخش درمان مستقیم و غیر مستقیم سعی کردیم خدمات مطلوبی را با بهره گرفتن از سیستم آی تی به مراجعین ارائه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هدف از ارائه خدمات درمانی به مراجعان با استفاده از سیستم آی تی دنبال کردن حرکت خدمات رسانی مطابق استانداردهای جهانی است، عنوان کرد: ما به دنبال ارائه خدمات در حوزه‌های بهداشت و سلامت به شیوه صحیح هستیم و قصد داریم به مراجعین بر اساس مبنای استاندارد خدمات مطلوبی ارائه بدهیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم اضافه کرد: خدمات بهداشتی درمانی استاندارد و مطلوب زمانی رخ می‌دهد که ما بتوانیم کار آماری و دقیق انجام دهیم که در این راستا سازمان تأمین اجتماعی بیشترین اولویت خود را به بحث ارائه خدمات با استفاده از سیستم آی تی قرار داده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ نسخ بیماران به مراکز درمانی تأمین اجتماعی در قم به صورت الکترونیک صورت گرفت و بیمار با مراجعه به این مراکز درمانی می‌توانست با یک کارت شناسایی معتبر و یک کد ملی خدمات درمانی مطلوبی را دریافت کند.

علی محمدی افزود: با تلاش شبانه‌روزی در راستای تحقق هدف یاد شده توانستیم در سال گذشته ۹۹ درصد این برنامه را عملیاتی کنیم و یک درصد هم مواردی است که بیمار ترخیص می‌شود و نسخه برای وی نوشته می‌شود.

وی بهره بردن از سیستم ارجاع را در اراده خدمات به بیماران را از دیگر اقدامات سال ۹۶ مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم یاد کرد و گفت: در این راستا بیمار به پزشک عمومی مراجعه می‌کرد و سپس به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شد.

حدود ۵۰ درصد زایمان‌ها در قم به صورت سزارین انجام می‌شد

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم با بیان اینکه بالا رفتن شمار سزارین یک معضل جدی محسوب می‌شود، بیان کرد: بحران سزارین به اندازه‌ای در قم جدی بود که قم حدود ۵۰ درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس استانداردهای سازمان تأمین اجتماعی باید زایمان به صورت سزارین تا سقف ۴۴ درصد صورت می‌گرفت، عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدن به میزان استانداردهای سازمانی نسبت به تشکیل پرونده برای بیماران تا پیش از هفته بیستم بارداری اقدام کردیم و به این وسیله خطرات احتمالی که در آینده مادر و فرزند را تهدید می‌کرد می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم و بهترین شرایط را برای مادر و فرزند در نظر بگیریم.

علی محمدی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته جلوی سزارین‌های بیهوده گرفته شد و میزان سزارین‌ها سال گذشته به ۴۱ درصد کاهش یافت که موفقیت بسیار بزرگی بود و توانستیم مردم را به سمت زایمان طبیعی هدایت کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه میزان عفونت در زایمان طبیعی کمتر از سزارین است هدایت مردم به سمت زایمان طبیعی با رشد فزاینده‌ای که در زایمان‌های سزارینی شاهد بودیم موفقیتی بسیار بزرگ محسوب می‌شود و در کشورهای پیشرفته دنیا نیز بیشتر زایمان‌ها به صورت طبیعی صورت می‌گیرد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم با بیان اینکه ارائه خدمات به مراجعین با استفاده از سیستم آی تی کاهش مراجعان را به مراکز درمانی به دنبال داشت، گفت: میزان مراجعه در کل مراکز درمانی تا پیش از پایان سال ۹۵ به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار مراجعه رسیده بود که این رقم در سال گذشته به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مراجعه رسید و برای سال ۹۷ نیز در تلاشیم که خدمات خود را به سمت آی تی ببریم و مراجعه مردم را کم کنیم زیرا به این شیوه می‌توانیم به مراجعه کنندگان خدمات مطلوبی را به صورت کیفی ارائه کنیم.

وی، میزان اشغال تخت در بیمارستان امام رضا(ع) را در سال گذشته مورد اشاره قرارداد و گفت: ۹۱ درصد تخت‌های بیمارستان امام رضا(ع) در سال ۹۶ تا پایان برج ۱۱ اشغال بود که نشان دهنده نبود ظرفیت است.

بیمارستان امام رضا(ع) قم جزء پنج بیمارستان نخست کشور از نظر ضریب اشغال تخت است

علی محمدی اضافه کرد: هنگامی که میزان بستری در بیمارستان به بالای ۷۵ درصد می‌رود نارضایتی مردم را به دلیل پشت نوبت قرار گرفتن به دنبال دارد.

وی افزود: بیمارستان امام رضا(ع) قم جزء پنج بیمارستان نخست کشور از نظر ضریب اشغال تخت است و ما سعی داریم در زمینه خدمات کیفی، کنترل عفونت و کاهش ضریب خطاهای پزشکی کار کنیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم گفت: سال گذشته نسبت به مسئله هتلینگ کارهای بسیاری انجام شده که به چهار مقوله مجزا در حوزه بهداشت تأسیسات کنترل عفونت توجه دارد.

علی محمدی اضافه کرد: با توجه به اینکه سال گذشته در حوزه ارتباط بخشی رتبه یک را به دست آوردیم و بیمارستان امام رضا (ع) به عنوان یک بیمارستان درجه یک شناخته شد، امسال به دنبال بالا بردن کیفیت هستیم و باید کار فرهنگی بسیاری صورت بگیرد تا بهترین کیفیت به مردم ارائه شود.

رضایتمندی ۸۳ درصدی مردم در ارائه خدمات بستری در بیمارستان امام رضا(ع)

وی تأکید کرد: دنبال ارتقاء سیستم‌های اس آی اس و نرم افزاری هستیم تا بتوانیم به جایی برسیم که اهداف سازمانی که همان ارائه خدمات مطلوب به مراجعه کننده است را اجرا کنیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به سنجش میزان رضایت مردم در سال گذشته از میزان خدمات مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم بیان کرد: از جنبه‌های گوناگون میزان رضایت مردم از خدمات درمانی تأمین اجتماعی قم مورد سنجش قرار گرفت که در بخش ارائه خدمات سرپایی در بیمارستان امام رضا(ع) به دلیل شلوغی و ازدحام میزان رضایت میانگین ۵۰ تا ۵۵ درصد و میزان رضایتمندی مردم در ارائه خدمات بستری ۸۳ درصد بود که این میزان رضایت از نظر سازمانی قابل قبول است ولی از نظر ما قابل قبول نیست.

وی افزود: نوبت دهی در بیمارستان امام رضا(ع) به شیوه‌های گوناگون موبایل، اینترنت، نرم افزاری، حضوری و تلفنی صورت می‌گیرد و برای کسانی هم که سن بالایی دارند چند نوبت فوق العاده داریم که به این صورت از همه مسیرها به مردم نوبت ویزیت پزشک داده می‌شود.

علی محمدی خاطرنشان کرد: میزان ارائه خدمات مدیریت درمان تأمین اجتماعی در قم بسیار محدود و میزان متقاضیان بالا است و زمانی که متقاضی بیشتر باشد میزان نارضایتی‌ها نیز بالا می‌رود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم با اشاره به شمار کسانی که با استفاده از بیمه تأمین اجتماعی در مراکز درمانی قم بستری شدند، گفت: بیش از ۱۲ هزار نفر در بیمارستان امام رضا(ع) و بیش از ۶۰ هزار نفر نیز در مراکز درمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی در قم بستری شدند که امیدواریم با احداث بیمارستان تأمین اجتماعی دیگر بتوانیم رضایت مردم را بیش از پیش جلب کنیم.


انتهای پیام/ 138
https://qomnews.ir/vdca0wni.49nem15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما