سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 63125
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد

کاهش اراضی زیر کشت یونجه

قم نيوز : رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: هر سال کاهش اراضی زیر کشت یونجه را در استان شاهد هستیم و اکنون هفت هزار و 826 هکتار کاشت یونجه در قم داریم.
کاهش اراضی زیر کشت یونجه
کاهش اراضی زیر کشت یونجه
به گزارش قم نیوز محمد رضا طلایی ظهر امروز در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم با اشاره به وضعیت فضای سبز استان قم اظهار کرد: بسیاری از دستگاه‌ها و دانشگاه‌های استان از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند که باید تمهیداتی برای تغییر آب مورد استفاده در این فضاها گرفته شود.

وی ادامه داد: یونجه یک علوفه حجیم است که واردات آن به کشور امکان پذیر نیست، در داخل کشور هم جابه جایی یونجه سخت است، در گذشته، ظرفیت دامداری در استان قم به وجود آمد و 60 درصد دام استان پروار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: اراضی یونجه کم بازده استان باید حذف و همچنین سیستم‌های نوین برای کاشت یونجه وارد قم شود. هر سال کاهش اراضی زیر کشت یونجه را در استان شاهد هستیم. اکنون هفت هزار و 826 هکتار کاشت یونجه در قم داریم، بخشی از زمین‌های یونجه استان را با مزارع گل محمدی و باغات پسته جایگزین کردیم.

طلایی با اشاره به کاشت گل محمدی در استان قم اظهار کرد: این کشت را به صورت گسترده در استان شاهد هستیم و مصرف آب گل محمدی بسیار کمتر از کشت یونجه است، همچنین دیگر خدمات دولتی برای گسترش باغ‌های پسته در قم ارائه نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: یونجه از جمله محصولاتی است که هر 40 روز برای کشاورز نقدینگی دارد، برای کاشت یونجه سیستم‌های نوین در کشور اجرا نشده است، براساس برنامه در طول پنج سال باید 60 درصد کشت یونجه با سیستم‌های نوین اجرا شود، همچنین 30 درصد کاشت این محصول کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: اساسا منابع آب زیرزمینی کافی در استان وجود ندارد، به همین دلیل گسترش کشاورزی در قم وجود ندارد.

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در بخش دیگری از جلسه با اشاره به لزوم مشارکت شهرداری قم در ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در شهر قم خاطرنشان کرد: باید مشوق‌های خاصی برای شهرداری در نظر گرفته شود تا به عنوان مثال این نهاد در پردیسان تصفیه خانه فاضلاب بزند و از پساب این تصفیه خانه در تامین آب فضای سبز پردیسان استفاده کند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgnq93.ak9wx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما