پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : 63199
منبع : خبرگزاری فارس
توسط یک جوان طلبه رقم خورد

از شیراز تا قم برای اهدای خون نادر

قم نيوز : جوان شیرازی که به تازگی مطلع شده است دارای گروه خونی نادر است از نحوه چگونگی اطلاع یافتن از این قضیه و تلاش‌هایش برای رساندن خون خود به سازمان انتقال خون قم پس از دریافت تقاضا از سوی یک پزشک سخن گفت.
از شیراز تا قم برای اهدای خون نادر
از شیراز تا قم برای اهدای خون نادر
به گزارش قم نیوز گروه خونی انسان‌ها محدود به گروه‌های خونی A، B، O و AB نمی‌شود هرچند این‌ها را گروه‌های اصلی خونی می‌نامند. بر اساس اطلاعات انجمن بین‌المللی انتقال خون تا کنون 31 نوع سیستم خونی شناسایی و دسته‌بندی شده است در حالی که برای انسان‌ها 360 گروه خونی شناخته شده وجود دارد.

افرادی که گروه خونی آنان در میان پنج تا 10 هزار نفر مشابهی ندارد خون آنان نادر شناخته می‌شود. افراد دارای گروه خونی نادر فقط می توانند خون خود را در اختیار فرد دارای خون مشابه خود قرار دهند و نمی‌توانند خونشان را به گروه‌های خونی شناخته شده اهدا کنند. هر چند در ایران تعداد افرادی که گروه های خونی نادر دارند بسیار کم هستند اما باید بدانند که در صورت نیاز به خون، تنها می توانند از خون خود استفاده کنند.

گروه خونی «بمبئی»، « چلانو»، « RH NULL» و « لوترن بی منفی» از جمله گروه‌های خونی نادر هستند؛ « KPB» منفی را باید نادرترین گروه خونی در کشورمان دانست. سازمان انتقال خون برای رفع مشکلات احتمالی افرادی که گروه خونی نادر دارند، بانک ملی خون‌های نادر را ایجاد کرده است که در کشورمان بیش از 700 نفر عضو این بانک شده‌اند.

هادی عبدالهی طلبه 32 ساله‌ شیرازی است که برای تحصیل به قم رفت‌ و آمد دارد. وی حدود 3 ماه است که اطلاع یافته گروه خونی‌اش جزء گروه‌های نادر است. وی درباره نحوه پی‌بردن به این قضیه چنین می‌گوید: حدودا 12 سال پیاپی است که به صورت مرتب هر 4 ماه یکبار برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنم و تا کنون نمی‌دانستم گروه خونی‌ام با بقیه فرق دارد. چند ماه پیش یک پزشک از تهران با من تماس گرفت و به من گفت:«خون شما نادر شناخته شده است، هر گاه برای اهدای خون اقدام کردید یا به من اطلاع دهید یا به همکارانم در سازمان انتقال خون اطلاع دهید که خونتان نادر است و سریع برای ما به تهران بفرستند.»

وی درباره اینکه آیا دیگر اعضای خانواده‌اش نیز دارای گروه خونی نادر هستند یا خیر، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و ادامه می‌دهد: این قضیه به تازگی برای من مشخص شده است و به جز همسرم هیچکسی از اعضای خانواده‌ام از این مسئله مطلع نیستند تا برای انجام آزمایش‌های لازم در راستای مشخص شدن گروه خونی‌شان اقدام کنند.

این جوان دارای گروه خونی نادر می‌گوید وقتی چند روز پیش دوباره برای اهدای خون به سازمان انتقال خون قم مراجعه می‌کند از مسؤولان درباره نوع گروه خونی‌‌اش و علت نادر شناخته شدن خونش می‌پرسد و پاسخی که دریافت می‌کند این است که  گروه خونی‌اش دارای خصوصیاتی است که با بقیه انواع گروه‌های خونی تفاوت دارد و مشابه آن خیلی کم وجود دارد.

عبدالهی می‌گوید: وقتی برای تعطیلات به شهرستان پدری‌اش می‌رود یا اینکه برای مسئله‌ای دیگر قم را برای مدتی ترک می‌کند، هر گاه قصد خون دادن داشته باشد صبر می‌کند تا به قم بیاید و در این شهر خون اهدا کند چون معتقد است کارکنان سازمان انتقال خون این استان در کار خود دقت نظر دارند و دارای رفتاری مناسب و درخور در ارتباط با مراجعه‌کنندگان هستند.

وی ادامه می‌دهد: برای تعطیلات عید نوروز امسال که به شیراز رفته بودم، پزشکی با من تماس گرفت و به من گفت:« به خون شما نیاز پیدا شده است، اگر می‌توانید سریعتر خود را به قم برسانید و خون بدهید.» من هم پس از مدت کوتاه خود را برای اهدای خون به قم رساندم.

این جوان دارای گروه خونی نادر عنوان می‌کند: اهدای خون به همنوعانم را به منزله تداوم حیات آنان می‌دانم از این رو تا جایی که توان دارم همانند گذشته این کار را ادامه خواهم داد.

عبدالهی با بیان اینکه در برخی از کشورهای دنیا به اهداکنندگان خون هدایایی مادی اعطا می‌شود می‌گوید: اهدای خون یعنی اهدای زندگی به همنوع؛ افرادی که برای اهدای خون اقدام می‌کنند باید فقط با هدف یاری رساندن به همنوع خود پیش روند و چشم‌داشت‌های مادی در این راه نداشته باشند.

وی بیان می‌کند: تا کنون بجز یک مورد برای دریافت خونم تقاضایی صورت نگرفته است ولی اگر برای دریافت خون من به دلیل نادر بودن نوعش تقاضاهای بیشتری صورت گیرد هرگز این امر نیک و حیات‌بخش را آلوده به مادیات نمی‌کنم و فقط برای کسب رضایت الهی اقدام به اهدای خون می‌کنم.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط متخصصان امر، اهدای خون موجب کاهش امکان ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و ... در انسان می‌شود؛ علاوه بر در نظر داشتن جنبه‌های معنوی اهدای خون، جنبه‌های سلامتی‌بخش این امر انگیزه آدمی را برای قدم گذاشتن در این راه خیر تقویت می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchwzn-.23nxwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما