چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۲۰
کد مطلب : 64031
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
نیم نگاهی به مواضع محافظه کارانه سه کشور اروپایی؛

سران اروپا و آبروی برباد رفته برجامی!

قم نيوز : سران سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به جای آن که موضعی واقع بینانه در برابر رفتارهای غیر اصولی ترامپ اتخاذ کرده و به او نشان دهند که عدم پایبندی به توافقات بین المللی حیثیت و اعتبار بین المللی شان را از بین خواهد بُرد، گویا همچنان در مسیر دلجویی از رییس جمهور خودسر ایالات متحده هستند.
سران اروپا و آبروی برباد رفته برجامی!
سران اروپا و آبروی برباد رفته برجامی!
به گزارش قم نیوز گرچه وزیر خارجه آمریکا پس از چند روز از ژست و عمل قلدرمآبانه رییسش در خروج یکجانبه از برجام، خبر از همکاری با اروپا برای دست یابی به توافقی دیگر با ایران داده اما رویکرد اصلی کاخ سفید را باید در کلام جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید جستجو کرده که گفته:" احتمال اعمال تحریم علیه شرکت های اروپایی ای که قراردادهای تجاری خود با ایران را حفظ کنند وجود دارد".

چندی پیش "استفان والت"، استاد دانشگاه هاروارد و یکی از نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی طی تحلیلی در مجله معتبر "فارن پالیسی" به نکته‌ای اشاره کرد که آن را می توان از جهاتی یک تحلیل درست و واقع بینانه در پرونده برجام توصیف کرد.

وی برخلاف برخی تحلیل‌ها که عامل اصلی فروپاشی برجام را شخص دونالد ترامپ با لابی اسرائیل و عربستان عنوان می‌کنند، معتقد است عامل اصلی فرو‌پاشی برجام را باید رهبران اروپا دانست.

"والت" که نویسنده کتاب مشهور «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» است، در این تحلیل، استراتژی‌های نامناسب اروپا و عجز رهبرانش در مواجهه با آمریکا و در واقع عدم استقلال آنان در برابر نظر واشنگتن را عامل اصلی برهم خوردن برجام برشمرده و ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف سران اروپا در برابر ترامپ می‌نویسد: "از بین رفتن برجام توسط آمریکا را نمی‌توان تنها یکی از اشتباهات بزرگ ترامپ یا حاصل اثرگذاری لابی‌های قدرتمند اسرائیل و عربستان سعودی دانست. چنین اقدامی حاصل استراتژی‌های نامناسب اروپا و ناتوانی جمعی رهبرانش در مواجهه با آمریکا یا تغییر دادن موضع ایالات ‌متحده در موضوعی با این درجه از اهمیت نیز هست. رهبران اروپایی به‌ جای آنکه موضعی سرسختانه در برابر ترامپ اتخاذ کنند و به او هشدار دهند که اروپا بر سر تعهدات خود باقی خواهد ماند و با اعمال تحریم‌های ثانویه از سوی آمریکا مخالفت کنند، مسیر دلجویی و تملق‌گویی از ترامپ را در پیش گرفتند".

به موجب برجام که توافقی چند جانبه میان ایران، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا بوده، مقرر شده بود که در ازای اعمال محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شوند اما در این تعهدنامه به اذعان تمام ناظران و کارشناسان بین‌المللی تنها ایران به طور یک جانبه به تعهدات خود عمل کرد و طرف مقابل به خصوص ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف اصلی این پیمان هرگز به تعهداتش عمل نکرد و همواره مانع از دستیابی ایران به منافع اقتصادی برجام شد تا در نهایت خروج خود را از این پیمان اعلام نمود.

تا پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، رهبران اروپایی یعنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان سیاست مماشات ناشیانه با ترامپ را در پیش گرفته و کوشیدند تا ترامپ را متقاعد کنند که لااقل در ظاهر هم که شده خروج آمریکا از برجام را اعلام نکند، با این حال رئیس جمهور آمریکا که نمی‌خواست هیچ وقعی به درخواست‌های مکرر رهبران اروپا بگذارد تصمیم ناشیانه خود را عملی ساخت.

در این مدت البته سران اروپا مماشات با ترامپ را به حدی رساندند که هر گونه توهین و تحقیر وی را به جان خریدند تا مبادا او را آزرده خاطر سازند! آنان به‌ جای آنکه موضعی واقع بینانه در برابر رفتارهای غیر اصولی ترامپ اتخاذ نموده و به او نشان دهند که عدم پایبندی به توافقات بین المللی حیثیت و اعتبار بین المللی آنان را از بین خواهد برد، مسیر دلجویی از ترامپ را در پیش گرفتند و تملق را به حدی رساندند که دیدگاه دولت ترامپ را در خصوص ناکافی بودن توافق برجام تایید نموده و خواستار تکمیل یا جایگزینی آن با توافقی دیگر شدند.

 با این وجود نیز وقتی در همین حد هم ترامپ با آنان همراهی نکرد و بر خواسته خود مبنی بر اعلام خروج از برجام پافشاری کرد، هر سه رهبر اروپایی تنها بر سر تشکیل جبهه‌ای برای دفاع از برجام، توافق نموده و در عین حال قرار گذاشتند این حمایت به‌گونه‌ای نباشد که به منزوی کردن ترامپ منجر شود!
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdfz09.yt0os6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما