کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازار ماه مبارک رمضان نیازمند اقدام عاجل/ دلالان اقلام گران قیمت خود به روزه داران تحمیل نکنند

خبرگزاری فارس , 28 ارديبهشت 1397 ساعت 10:01

افزایش همه ساله قیمت کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان، موجب نارضایتی مردم، به ویژه افراد کم درآمد و متوسط جامعه شده است و این امر موجب شده که سفره آنان بیش از پیش کوچک‌تر شود.


به گزارش قم نیوز امسال نیز ماه ضیافت الهی همچون سال‌های گذشته از راه رسیده و رنگ و بوی خاصی به بازار و حال و هوای فروش در شهرهای مختلف کشور داده است. طبق رسم دیرینه کشورمان، در آستانه این ماه مردم برای تهیه اقلام موردنیاز خود، از برنج و روغن و گوشت و مرغ گرفته تا نخود و لوبیا، به بازار مراجعه می‌کنند.

آری، این روزها به لطف ماه مبارک رمضان، بازار رونق خاصی به خود گرفته و تکان کوچکی به اقتصاد کشور داده است. اما متاسفانه رکود اقتصادی در کشورمان به قدری عمیق است که مردم برای تامین مایحتاج یک ماه خود که سهل است، برای یک سال خود هم خرید کنند که نمی‌توانند، ذره ای از این عمق کم نخواهد شد.

البته هدف از این گزارش، بررسی حال و هوای بازار فروش در قم در آستانه ماه مبارک رمضان است، نه رکود اقتصادی و.... به همین خاطر خبرنگار فارس سری به بازار قم زده و از حال و هوای این روزهای بازار اطلاعاتی کسب کرده و با چند تن از کاسبان و مردم کوچه و بازار قمی گفت‌وگو کرده است.

طبق بررسی‌های به عمل آمده، همچون هرساله در آستانه ماه مبارک رمضان برنج و گوشت و مرغ و... به وفور در بازار وجود دارد اما به دلیل بالا بودن نرخ برخی از این اقلام خوراکی، همه مردم توان خرید آنها را ندارند.

 

دستگاه‌های نظارتی نظارت بیشتری بر روی اصناف داشته باشند

در همین راستا، حجت رمضانی یکی از مغازه داران قمی در سه راه بازار در گفت وگو با خبرنگار فارس در خصوص بالا بودن قیمت برخی از اقلام خوراکی گفت: با فرارسیدن ماه رمضان، بازارها و میادین خرید و فروش رونق بیشتری گرفته است. به دلیل بالا بودن قیمت برخی از اقلام اساسی و خوراکی‌های ویژه این ماه، همه اقشار مردم نمی‌توانند تمام چیزهایی که لازم دارند را بخرند.

وی افزود: البته برخی از فروشندگان، به دلیل افزایش تقاضای مردم برای خرید، سوء استفاده کرده و سرخود قیمت برخی از کالاهای اساسی را بالا می‌برند. باید دستگاه‌های نظارتی این روزها نظارت بیشتری بر روی اصناف داشته باشند و مانع از سوء استفاده برخی از سودجویان شوند.

 

دلالان اقلام گران قیمت خود را بر روزه داران تحمیل می‌کنند

اسماعیل شمس آبادی از دیگر کسبه خیابان آذر در این خصوص اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان، به علت نبود نظارت‌های لازم، دلالان اقدام به خرید محصولاتی با قیمت پایین از کشاورزان می‌کنند و آن را چند برابر به مردم می‌فروشند.

وی افزود: این اقدام دلالان از یک سو موجب می‌شود تا کسانی که از درآمد پایینی برخوردارند، نتوانند اقلام موردنیاز خود در این ماه را تهیه کنند و از سویی دیگر باعث برهم خوردن تعادل بازار می‌شوند.

شمس آبادی با تاکید بر نظارت جدی بر بازار خرید و فروش در ماه مبارک رمضان ادامه داد: باید متولیان امر برای مقابله با گران‌فروشی و سودجویی دلالان در این روزها، برنامه ریزی دقیقی برای نظارت بر بازار داشته باشند و اجازه ندهند که برخی از سودجویان، اقلام گران قیمت خود را بر روزه داران تحمیل کنند.

 

روند صعودی در نرخ کالاهای اساسی

هانیه صالحی از همشهریان قمی که از راسته بازار قم اندکی مایحتاج ویژه این ایام را خریداری کرده است، درباره بازار خرید و فروش در ماه مبارک رمضان گفت: به نظر بنده، امسال اوضاع بازار خرید و فروش در آستانه ماه رمضان، به دلیل عدم توانایی مردم در خرید مایحتاج ضروری شان چندان مناسب نیست.

وی افزود: در این روزها هر وقت برای خرید اقلام موردنیاز این ماه به بازار مراجعه کردم، قیمت‌ها روندی صعودی داشته‌اند. یک روز برنج گران شد، یک روز گوشت و روز دیگر حبوبات.

این شهروند قمی علت افزایش قیمت‌ها را زیاده روی برخی از مردم در خریدهایشان دانست و بیان کرد: برخی از مردم برای برگزاری مراسم‌های ماه رمضان، خریدهای انبوهی انجام می‌دهند که همین موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود و برخی از فروشندگان نیز مقصر هستند که از این فرصت سوء استفاده می‌کنند.

 

طبقه کم درآمد و متوسط جهش قیمت‌ها را احساس می‌کند

سجاد نیکخو کارمند یکی از بانک‌های اطراف حرم مطهر نیز در خصوص گران شدن کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان گفت: متاسفانه معضل گران شدن کالاهای اساسی در ماه رمضان، اتفاق تازه ای نیست و در سال‌های گذشته نیز با این مشکل روبرو بوده‌ایم به طوری که حتی هر سال اوضاع بدتر از سال گذشته بوده است.

وی افزود: به هر حال، ماه رمضان امسال نیز از راه رسیده و مردم به هر سختی که شده برای تامین مایحتاج خود راهی بازار می‌شوند. در این بین تنها این طبقه کم درآمد و متوسط جامعه هستند که این جهش قیمت‌ها را احساس می‌کنند.

این شهروند قمی ادامه داد: البته هر ساله مسئولان وعده‌هایی را برای کنترل بازار و برخورد با گران فروشی و واحدهای صنفی که در این ماه تخلف می‌کنند را می‌دهند که گاها تاثیرگذار هم هست اما انگار گوش برخی از فروشندگان بدهکار این حرف‌ها نیست و کماکان بر گران فروشی خود اصرار دارند.

 

دولت اقدامات عاجلی برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان انجام دهد

قره جه طیار، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص بازار خرید و فروش در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: قطعا یکی از الزامات دولت است که در تمام ایام سال، به ویژ] در ایام ماه مبارک رمضان، نسبت به تنظیم بازار اقدامات عاجلی را انجام دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: این روزها با توجه به افزایشی که در قیمت‌های کالاهای اساسی مردم برای ماه رمضان همچون گوشت و مرغ و حبوبات و شیرینی جات و ... حاکم است، می‌طلبد که اقدامات اساسی از سوی مسؤولان امر صورت بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت نظارت دستگاه‌های نظارتی بر روی اصناف ادامه داد: در این ایام چون تقاضا برای خرید اقلام خوراکی بیشتر می‌شود، برخی از سودجویان از این فرصت استفاده کرده و کالاهای خود را با قیمت بالاتر به مردم عرضه می‌کنند، لذا نظارت دستگاه‌های نظارتی بر ثبات قیمت‌ها بسیار موثر است.

با توجه به افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان، باید نظارت و کنترل متولیان تنظیم بازار بر روی اصناف بیشتر شود تا هیچ یک از فروشندگان و کاسبان نتوانند از افزایش خرید مردم در این ماه، سوءاستفاده کرده و قیمت کالاهای اساسی را برای سود بیشتر بالا ببرند.

================

گزارش: سیده فاطمه حسینی

================

انتهای پیام/138


کد مطلب: 64151

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/64151/بازار-ماه-مبارک-رمضان-نیازمند-اقدام-عاجل-دلالان-اقلام-گران-قیمت-خود-روزه-داران-تحمیل-نکنند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir