کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازيكن با سابقه ايثار قم

چشم طمع را به روی بازیکنان به ظاهر آماده ببندیم/قم ظرفیت صادرات بسکتبالیست دارد

خبرگزاری فارس , 1 خرداد 1397 ساعت 10:10

بازيكن با سابقه تيم بسكتبال با ويلچر ايثار قم گفت: نباید نگاه‌مان به عملکرد دیگران باشد و چشم طمع را باید از بازیکنان به ظاهر آماده اما در باطن ناآماده ببندیم و بازیکن‌سازی کنیم تا آینده بسکتبال با ویلچر استان قم را بسازیم نه اینکه آینده این رشته را با جذب بازیکنان غیر بومی، بخریم.



بازيكن با سابقه ايثار قم
چشم طمع را به روی بازیکنان به ظاهر آماده ببندیم/قم ظرفیت صادرات بسکتبالیست دارد
بازيكن با سابقه تيم بسكتبال با ويلچر ايثار قم گفت: نباید نگاه‌مان به عملکرد دیگران باشد و چشم طمع را باید از بازیکنان به ظاهر آماده اما در باطن ناآماده ببندیم و بازیکن‌سازی کنیم تا آینده بسکتبال با ویلچر استان قم را بسازیم نه اینکه آینده این رشته را با جذب بازیکنان غیر بومی، بخریم.

به گزارش قم نیوز حضور بازیکن موفق‌ترین تیم باشگاهی ورزشی جانبازان و معلولین استان قم در اردوی تیم اعزامی ایران به رقابت‌های جهانی 2018 بسکتبال با ویلچر و بازی‌های پاراآسیایی سال جاری فرصت بسیار خوبی شد تا به وضعیت این رشته ورزشی در قم بپردازیم.

این در حالی است که ایثار از آغاز دهه 1390 نماینده قم در مسابقات لیگ برتر بسکتبال با ویلچر باشگا‌ه‌های کشور است و با اینکه نخستین فصل حضور خود در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی این رشته در ایران را با کسب مقام پنجم سپری کرد اما در فصول بعد دو قهرمانی و دو نایب‌قهرمانی متوالی به دست آورد.

این تیم در سال‌های اخیر با بازیکنان متعددی در لیگ‌های مختلف باشگاهی بسکتبال با ویلچر کشور به میدان رفته اما بارزترین شاخص عملکرد تیم جانبازان و معلولین ایثار قم، اعتماد به بازیکنان بومی و پرورش استعدادهای آنها بوده، به طوری که اکنون یکی از این بازیکنان مستعد به نام محمد محمدنژاد عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران است.

این بازیکن از تیم ملی جوانان و عضویت این تیم در بازی‌های پاراآسیایی سال 2013 نگاه‌ها را به خود معطوف کرد و در تیم ملی ایران نماینده بسکتبالیست‌های توانمند معلول استان قم است، بازیکنی که اکنون در آستانه دو اعزام برون‌مرزی یعنی بازی‌های پاراآسیایی و قهرمانی جهان قرار دارد.

از سوی دیگر پیگیری برنامه‌های ایثار قم برای حضور موفق در دوره جدید رقابت‌های باشگاهی بسکتبال با ویلچر ایران بهانه‌ای شد تا  در گفت‌وگو با یکی از چهره‌های با تجربه این باشگاه که سابقه مربیگری، عضویت در هیات مدیره و بازی کردن در زمین مسابقه برای تیم ایثار را دارد، راجع به این رشته و این باشگاه به گفت‌وگو بنشیند:


* از فضای ایثار برای ما بگویید.

دوستان خوبی که در تیم بسکتبال با ویلچر باشگاه فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولین ایثار قم بازی می‌کنند از جنبه اخلاقی جزو چهره‌های خوب این رشته در سطح کشور به شمار می روند و از نظر فنی نیز شایستگی آنها با توجه به قهرمانی در فصل 1396 مسابقات باشگاه‌های کشور به اثبات رسیده است.

نظرم این است که در سال جاری رقابت‌های لیگ ایران، مسوولان باشگاه فرهنگی ورزشی ایثار این نگرش را در سرلوحه کار قرار دهند که افراد مستعد و آینده‌دار را برای این رشته از سطح شهر قم و از بین نفراتی که مانند خودمان دچار مشکلاتی هستند به تیم ایثار دعوت کنند.

با این اتفاق برای باشگاه فرهنگی ورزشی جانبازان و معلولین ایثار قم فضایی رو به رشد را ایجاد می‌کنیم، ضمن اینکه اگر این مهم محقق شود هم به هم‌نوع خود خدمت کرده‌ایم و هم اینکه باشگاه ایثار و و بسکتبال با ویلچر کشور از این اتفاق سودمند خواهند شد.

 

* چرا بر استفاده از بازیکنان بومی تاکید دارید؟

در احادیث و روایات معصومین داریم اگر یک نفر را احیا کنید مثل این است که همه جامعه را احیا کرده‌اید، ضمن اینکه اگر باشگاه ایثار مانند چشمه نباشد خشک خواهد شد، بنابراین باید بازیکنان و نیروهای بومی دائما به تیم تزریق شده و بازیکن‌سازی صورت بگیرد تا این نفرات در خدمت خودشان و کشور باشند.

 

* مگر استفاده از بازیکنان غیر بومی مشکلی دارد؟

همه ما تیم صبای قم را به یاد داریم که آن را برای لیگ برتر به قم آوردند، در حالی که این تیم در تهران تمرین می‌کرد و در قم مانند یک میهمان به بازی می‌پرداخت اما اکنون این تیم نه تنها چه جایگاهی در لیگ‌های کشور ندارد بلکه از لیگ برتر به دسته دوم سقوط کرده است و سال به سال یک دسته پایین‌تر می‌رود، در حالی که در مقایسه با فوتسال استان قم که بازیکنان بومی دارد خیلی ضعیف کار شده و روز به روز دریغ از دیروز.

باید بیاییم و دست از قهرمانی با بازیکنان غیر بومی برداریم، قهرمانی خوب است ولی در سطح حرفه‌ای بسیار نامرد است زیرا برای قهرمانی باید دوستی‌ها و رفاقت‌ها و روحیه پهلوانی را کنار بزنیم و پا روی اصول و احساسات بگذاریم و رد شویم.

 

* از ثمرات توجه به بازیکنان بومی بگویید.

سختی‌های که باشگاه برای تامین منابع مالی متحمل می‌شود باید در همین استان و برای بازیکنان بومی هزینه کند، حق هم همین است و راه اشتباه دیگران را نباید طی کنیم، باید به خودمان برگردیم و به استعدادهای شهرمان اعتماد کنیم چون قطعا نتیجه خواهیم گرفت، همان‌گونه که در سال 96 نتیجه گرفتیم و قهرمان شدیم.

 

 * توجه به بومی‌ها چگونه امکان‌پذیر است؟

باید اقتصاد مقاومتی را در ورزش پیاده کنیم و شعار سال جاری ما نیز این باشد، همه باید کمک کنیم تا یک تیم خوب قوی و منسجم با تکیه بر توان و استعداد نفرات بومی در لیگ بسکتبال با ویلچر باشگاه‌های کشور داشته باشیم و به هیچ عنوان به خود اجازه ندهیم به غیر از این فکر کنیم، باید اجازه دهیم ما هم بازیکنانی در سطح ملی و بین‌المللی پرورش دهیم و به سطح اول بسکتبال با ویلچر ایران معرفی کنیم.

 

* الگوی موفقی هم برای این کار دارید؟

بله، تیم‌هایی مانند شهرداری اراک و هیأت زنجان در سال‌های اخیر برگزاری مسابقات لیگ برتر بسکتبال با ویلچر ایران با سرمایه‌گذاری روی استعدادهای بومی خود یک الگوی مناسب برای ما هستند، نباید تیمی مانند آمل را الگو قرار دهیم که کلا یک تیم غیر بومی شده است.

باید اجازه دهیم بازیکنانی مانند محمد محمدنژاد که استعدادها و نخبه‌های بسکتبال با ویلچر این شهر هستند با اعتماد مدیران باشگاه در تیم ایثار قم بیشتر شوند، ما تجربه کم نداریم و بازیکنان با تجربه در تیم ما زیاد هستند، باید از آنها کمک بگیریم و به جوان‌ها نیز میدان بدهیم.

 
*  چرا بر استفاده از بازیکنان بومی تاکید دارید؟

باید فکر بازیکن غیربومی را در هر شرایطی از سرمان بیرون کنیم، زیرا با نگرش استفاده از بازیکنان غیر بومی چهره‌های با تجربه و مستعد خودمان نظیر علی کارچانی و اسماعیل ابو طالبی را مورد توجه قرار ندادیم.

مرتب به ما می‌گفتند اگر می‌خواهید به لیگ برتر بروید باید از بازیکنان غیر بومی استفاده کنید، در حالی که این نگرش القایی موجب شد با وجود برخورداری از بازیکنان خوب و ارزشمند در قم، در سطح پایین‌تر از بازیکنان خودی، نفرات غیربومی جذب کردیم، خوب پول دادیم اما نتیجه نگرفتیم، ولی تجربه نشان داد اعتماد درست به بازیکنان بومی نتیجه‌اش قهرمانی است که سال گذشته رقم خورد.

 

*  ایثار امسال هم قهرمان ایران می‌شود؟

قطعا، شعار سال جدید ما قهرمانی با تیم تمام بومی است و از مربی تا بازیکن همه و همه یک صدا و یک دست با وحدت و قدرت کامل به دنبال تحقق این مهم هستیم، ما باید در سال‌های آینده به دیگر استان‌ها بازیکن صادر کنیم و این مهم اگر بخواهیم و همت کنیم قطعا محقق می‌شود.

باز هم می‌گویم که نباید نگاه‌مان به عملکرد دیگران باشد و چشم طمع را باید از بازیکنان به ظاهر آماده اما در باطن ناآماده ببندیم و بازیکن‌سازی کنیم تا آینده بسکتبال با ویلچر استان قم را بسازیم نه اینکه آینده این رشته را با جذب بازیکنان غیر بومی، بخریم.

در کنار تلاشی که دوستان ما در مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی ایثار برای تامین منابع مالی و مدیریت صحیح تیم دارند، خوب است به کارهای زیر بنایی و اساسی تیم نیز توجه شود، تصور می‌کنم قهرمانی به اندازه لازم در پرونده باشگاه وجود دارد و اکنون باید برای ساختن آینده ایثار تلاش کنیم.

انتهای پیام /138


کد مطلب: 64334

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/64334/چشم-طمع-روی-بازیکنان-ظاهر-آماده-ببندیم-قم-ظرفیت-صادرات-بسکتبالیست

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir