کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازپرداخت وام ۵۰ میلیون یورویی مترو قم به چین در دوره زمانی ۴ ساله

بازپرداخت وام ۵۰ میلیون یورویی مترو قم به چین در دوره زمانی ۴ ساله

خبرگزاری تسنیم , 1 خرداد 1397 ساعت 12:52

معاون شهردار قم شرایط بازپرداخت وام ۵۰ میلیون یورویی از چین برای متروی قم را موردتوجه قرارداد و گفت: ۲۰ درصد مبلغ قرارداد در ابتدای کار و ۸۰ درصد دیگر در یک دوره چهارساله پرداخت می‌شود.


به گزارش قم نیوز علیرضا قاری‌قرآن در چهل و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: ادامه پروژه متروی قم نیازمند دریافت اعتباراتی به‌صورت نقدی است.

وی با اشاره به اخذ مجوز تفاهم‌نامه فی‌مابین شهرداری قم و شرکت نورینکو چین به‌منظور خرید تجهیزات و احداث پروژه‌های عمرانی شهرداری قم تأکید کرد: این شرکت چون در خط دو مترو قم در زمینهٔ فاینانس همکاری داشته برای خرید سه رام قطار شهری نیز در نظر گرفته‌شده است.

معاون امور زیربنایی شهرداری قم با تأکید بر روند مذاکره‌ای در دریافت فاینانس گفت: طی مذاکرات صورت گرفته فاینانس دریافتی طبق پول ملی چین پرداخت می‌شود، در مباحث فاینانس و گرفتن کمک‌های مالی از شرکت‌های خارجی کاملاً محور مذاکره‌ای انجام‌شده و بهترین شرکت در این زمینه انتخاب می‌شود.

قاری قرآن با بیان مهم‌ترین علل انتخاب شرکت چینی برای دریافت فاینانس 50 میلیون یورویی تصریح کرد: مذاکراتی با شرکت‌های روسیه‌ای برای تأمین فاینانس خط یک و دو مترو صورت گرفته بود اما چون شرکت‌های روسی منابع داخلی و نقدی برای این پروژه‌ها در اختیار نداشتن این شرکت چینی انتخاب‌شده است.

وی شرایط بازپرداخت فاینانس 50 میلیون یورویی از این شرکت چینی را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: این شرکت 20 درصد مبلغ قرارداد را در ابتدای قرارداد دریافت می‌کند و 80 درصد بعدی قرارداد را نیز پس از یک سال تنفس در بازه زمانی شش ماه طی 8 قسط با نرخ سود 16 درصد دریافت می‌کند.

معاون امور زیربنایی شهرداری قم با تأکید بر سهم 50 درصدی این شرکت در شرکت واگن سازی تهران خاطرنشان کرد: شرکت چینی موردتوافق تولید کنند واگن‌های قطار شهری است و با شرکت واگن سازی تهران نیز مشارکت داشته و 50 درصد در شرکت واگن سازی تهران سهم دارد  و از این نظر در کشور دارای پایگاه مطمئنی هستند.

قاری قرآن با اشاره به برخی از نوسانات نرخ ارز در دو کشور ایران و چین تأکید کرد: با کاهش قیمت یوان نسبت به یورو سبب شده تا مانند داخل کشور در کشور مبدأ نیز نوسانات نرخ ارز ایجاد شود که تمام این احتمالات در متن قرارداد در نظر گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: از زمان انعقاد قرارداد تا یک سال طرف چینی تمام تعهدات خود را عمل کرده و تمام تجهیزات موردنیاز را تحویل قطار شهری قم می‌دهد، تمام مفاد قرارداد شفاف و مشخص بوده و هیچ‌گونه پیچیدگی خاصی در این قرارداد وجود ندارد.

معاون امور زیربنایی شهرداری قم دریافت و هزینه‌کرد فاینانس ‌چین را مرتبط با تمام عرصه‌های مختلف مترو قم دانست و ابراز کرد: فاینانس گرفته‌شده می‌تواند شامل ساخت، خرید تجهیزات و دیگر مقتضیات ساخت مترو شود.

انتهای پیام/ 138


کد مطلب: 64352

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/64352/بازپرداخت-وام-۵۰-میلیون-یورویی-مترو-قم-چین-دوره-زمانی-۴-ساله

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir