سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : 64379
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

اصلاح فرد و جامعه؛ دستاورد معنویت حاصل از رمضان

قم نيوز : بی شک اصلاح فرد به برکت معنویت حاصل از ماه مبارک رمضان در اصلاح جامعه بسیار موثر است، خصوصاً این که فراتر از این ماه در دیگر ایام سال نیز این مساله بسط و تعمیم پیدا کند.
اصلاح فرد و جامعه؛ دستاورد معنویت حاصل از رمضان
اصلاح فرد و جامعه؛ دستاورد معنویت حاصل از رمضان
به گزارش قم نیوز ماه مبارک رمضان در میان دیگر ماه های سال، به سان فرصت بسیار نیکو، برجسته و در عین حال بی نظیری است که با اندک نگاهی به بیانات گهربار حضرات معصومین(ع) در این باره پی به آثار و برکات بی شمار آن می بریم؛ بدین جهت هم است که مشاهده می کنیم گرایش به معنویت و پاکی و درست زندگی کردن در طول این ماه بیشتر از سایر ماه هاست و به تبع آن ، میزان مفاسد و بزهکاری ها در این مدت، کاهش قابل توجه و معناداری پیدا می کند.

به تعبیر شهید مطهری ، اساس برنامه ماه رمضان، انسان سازی است تا انسان های معیوب در این ماه خود را تبدیل به انسان های سالم و انسان های سالم خود را تبدیل به انسان های کامل کنند.

از سویی در طول ماه رمضان علاوه بر اتمسفر معنوی خاصی که در این ماه بر وجود افراد حاکم است، حضور آنان در جمع های مذهبی طبعاً بیشتر و مشهودتر است، چه آن که برگزاری برنامه هایی همچون مناجات خوانی و قرآن خوانی و برپایی محافل دینی و سخنرانی افزون تر از دیگر ایام سال است.

این مساله به خصوص در زمینه اصلاح فرهنگ عمومی جامعه به برکت معنویت حاصل از ماه مبارک رمضان دارای اهمیتی فراوان است، چنان که برای مسئولان و متولیان اداره جامعه نیز این حس و حال خاص ، دارای برکاتی است که نمی توان از کنار آن به راحتی گذشت.

در واقع چنان چه بتوان این معنویت و آرامش را در دیگر ایام سال به نوعی برقرار ساخت و یا دست کم بخش هایی از آن را متاثر از این جریان کرد، قطعاً قدمی در جهت اصلاح جامعه به سمت بایسته های مورد نظر برداشته شده است.

به دیگر سخن، چنانچه ما بتوانیم در ایامی به جز شب ها و روزهای این ماه مبارک نیز تحمل گرسنگی و تشنگی را در خود تمرین کرده و نسبت به این قضیه جدیت و ممارست درونی داشته باشیم، از لحاظ روحی و روانی این روش به ما کمک می کند که در مناسبات اجتماعی و حوزه ی شهروندی، در مواجهه با مشکلات و تنش ها ، آستانه تحمل و سعه صدر خود را ارتقاء ببخشیم و لاجرم وقتی این گونه شد، در مقیاس کلان جامعه نیز شاهد فروکش کردن قابل توجه رفتارهای عصبی، نابردبارانه و پرخاشگرایانه خواهیم بود.

از این نکته نیز نباید غافل شد که به هر حال یکی از برنامه های بسیار اثرگذار در ماه رمضان، مجالس قرائت قرآن و ترتیل خوانی است که به لطف الهی چند سالی است در بسیاری از اماکن مقدس به یک امر فراگیر تبدیل شده؛ لذا چنانچه همین برنامه را ما بتوانیم به بهانه های مختلف در دیگر ایام سال داشته باشیم، این مساله نیز خود در امر تهذیب نفس و خودسازی فرد و به تبع آن جامعه بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود.

از دیگر سو، همچنین در راستای مبارزه با معضلات و آسیب های اجتماعی و نیز ارتقای سطح همدلی و همزبانی ملی ما به شدت نیازمند تداوم آثار معنوی و فرهنگی ماه مبارک رمضان هستیم، ضمن آن که برای تقویت عدالت اجتماعی و کاهش شکاف میان فقیر و غنی همچنان که در رمضان این امر حادث می شود در دیگر ایام سال نیز می بایست بکوشیم که چنین فرهنگ و رویکردی لزوماً مدنظر قرار گیرد.

تلاش در راستای تداوم برکات خاص رمضان در ماه های دیگر سال وقتی به ثمر مطلوب می نشیند که در این حیطه، نقش آفرینی فعالانه رسانه های جمعی خصوصاً رسانه ملی نیز بیش از پیش به کمک آید، چه آن که به ویژه در دنیای کنونی، رسانه ها، کارکردهای ممتازی در فرهنگ سازی و بسط آن به همه اقشار و ابعاد جامعه انسانی دارند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdci3paq.t1a5y2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما