چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : 64388
منبع : خبرگزاری تسنیم

نخستین قدم برای رعایت عدالت و انصاف مقابله با هوای نفس است

قم نيوز : رئیس موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه نخستین قدم برای رعایت عدالت و انصاف این است که انسان هوای نفس را کنار بگذارد گفت: انسان برای رسیدن به موفقیت و خواسته‌های خداپسند باید راحت طلبی و تنبلی را کنار بگذارد و خود را باید به تحمل سختی‌ها عادت دهد.
نخستین قدم برای رعایت عدالت و انصاف مقابله با هوای نفس است
نخستین قدم برای رعایت عدالت و انصاف مقابله با هوای نفس است
به گزارش قم نیوز آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه سه‌شنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، با بیان اینکه وقتی انسان تابع هوای نفس شد کوردل می‌شود و حقایق را نمی‌بیند اظهار داشت: انسان باید نفس خود را دشمنی بداند که می‌خواهد او را فریب دهد و باید با آن مبارزه و جهاد کند.

وی با بیان اینکه مخالفت با هوای نفس سبب رسیدن انسان به حق می‌شود، افزود: گاهی کسانی که سطحی‌نگر هستند دچار افراط و تفریط می‌شوند و در دام فرقه‌ها می‌افتند می‌گویند چون مخالفت نفس سبب قرب به خداوند می‌شود و گفته می‌شود مسائل لذت بخش را باید ترک کرد در حالی که این سخن درست نیست.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) بیان کرد: در زمان امام علی(ع) کسانی بودند که این روش را در پیش گرفتند و زمانی که امام(ع) متوجه شدند که افرادی این گونه زندگی می‌کنند به شدت برخورد کردند و فرمودند که باید دید که خدا از انسان چه می‌خواهد و بر اساس همان باید عمل کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از اهل بیت(ع) عنوان کرد: مؤمن هیچگاه به نفس خود اطمینان نمی‌کند و با سوء ظن به خواسته‌های نفسانی نگاه می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: بهترین عبادت‌ها کاری است که انسان بر نفس خود تحمیل کند اگر ملاک هوای نفس باشد پایه همه ظلم‌ها است چون در ابتدا حق خداوند تضییع می‌شود.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) خاطرنشان کرد: سزاوار است که انسان با نفس و دلخواه خود مخالفت کند یعنی خود مخالفت نفس سبب قرب الهی و دوری از شیطان می‌شود.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) گفت: انسان باید مراقب باشد تا فریب خواسته‌های نفسانی را نخورد، پیامبر(ص) فرمود که برای امت خود نسبت به پیروی از هوای نفس و آرزوهای دور و دراز نگران هستم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) بیان کرد: نخستین قدم برای رعایت عدالت و انصاف این است که انسان هوای نفس را کنار بگذارد، انسان برای رسیدن به موفقیت و خواسته‌های خداپسند باید راحت طلبی و تنبلی را کنار بگذارد و خود را باید به تحمل سختی‌ها عادت دهد.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcivpaq.t1a5v2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما