جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : 64492
منبع : خبرگزاری فارس

گفت وگو با مردی که 261 فرزند دارد/وقتی هزینه تحصیل از کانادا تامین می‌شود

قم نيوز : روزانه شاهد کودکانی هستیم که ساعات روز خود را به جای مدرسه در خیابان‌ها سپری می‌کنند تا منبع درآمدی داشته و به معیشت خانواده خود کمک کنند اینگونه کودکان به دلیل نیاز و فقر از تحصیل فاصله می‌گیرند در حالی که بسیاری از آنها از استعداد فراوانی در امر تحصیل برخوردار هستند.
گفت وگو با مردی که 261 فرزند دارد/وقتی هزینه تحصیل از کانادا تامین می‌شود
گفت وگو با مردی که 261 فرزند دارد/وقتی هزینه تحصیل از کانادا تامین می‌شود
به گزارش قم نیوز کنار پیاده‌رو چمباتمه زده بود، دستانش را دور صورتش قاب کرده و روی زانوانش قرار داده بود. ترازویی جلوی خود داشت. چشمانش نظاره‌گر کفش‌های عابران پیاده بود. برخی از عابران از مقابلش عبور می‌کردند، برخی در ازای رفتن روی ترازو و برخی از روی دلسوزی پولی به او کمک می‌کردند.
روزهای عمر خود را در دوران کودکی مجبور بود در کنار پیاده‌رو سپری کند تا بتواند بخشی از هزینه‌های خانواده خود را تأمین کند و دیگر زمان و انرژی برای تحصیل برای او باقی نمی‌ماند در حالی که تحصیل آرزوی دیرینه‌اش بود.
تعداد چنین کودکانی کم نیست. آنها مجبور هستند برای گذران زندگی و سیر کردن شکم خود به فال‌فروشی، گل‌فروشی، پاک کردن شیشه خودروها و... پشت چراغ قرمز بپردازند و واحدهای درسی خود را به جای مدرسه در خیابان پاس کنند.
مؤسسه دارالاکرام برای تحقق آرزوی این کودکان در مسیر تحصیل با «شعار تحصیل حق همه کودکان است» تأسیس شده  است. یکی از هشت شعبه این مؤسسه در قم واقع شده و به تأمین هزینه‌های تحصیل فرزندان بی‌سرپرست و نیازمند از دوره ابتدایی تا سطوح عالی می‌پردازد تا به دلیل نیازهای اقتصادی مجبور به ترک تحصیل نباشند.
دهشیری می گوید: شعبه قم این مؤسسه از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون 261 دانش‌آموز که همه مانند فرزندان خودم هستند در سال تحصیلی 96ـ95 بورسیه موسسه شده اند که بر اساس تفاهم‌نامه با بهزیستی و کمیته امداد 177 نفر از مددجویان کمیته امداد و 23 نفر از بهزیستی زیر پوشش قرار گرفته اند.
بر اساس ارزیابی صورت گرفته 66 نفر از دانش‌آموزان این مؤسسه بیش از 50 درصد پیشرفت تحصیلی داشتند و 19 نفر از دانش‌آموزان نفرات برتر مدرسه و استان و 11 نفر از دانش آموزان در رشته‌های ورزشی دارای حکم قهرمانی هستند و 6 نفر از دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی با معدل بالای 19 قبول شده‌اند.
به گفته منوچهر دهشیری، مدیر مؤسسه دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس شعبه قم کمترین حقوق ماهیانه هر دانش‌آموز 110 هزار تومان است و حداکثری برای آن تعیین نشده است. دانش‌آموز بر اساس پیشرفت تحصیلی حقوق بیشتری دریافت می‌کند اکنون آخرین واریزی حقوق برای کل دانش‌آموزان 38 میلیون تومان در ماه بوده است.
آنچه مشاهده می‌شود همکاری بانیان، حامیان و همیاران در این مؤسسه است و همه آمده‌اند تا مانند فرشتگانی زمینه تحصیل این دانش‌آموزان را فراهم کنند.

 
می‌خواهم حامی باشم
«سیده ریحانه»، هفتم متوسطه، معدل 15.29، 70 هزار تومان باقی مانده....
این نمونه اطلاعاتی است که در سایت به مهربانی در اختیار متقاضیان حامی قرار می‌گیرد به طوری که در صورت موافقت حامی، مبلغ واریزی هر حامی به حساب دانش‌آموزان واریز و گزارش آن برای حامی ارسال می‌شود.
می‌خواهم دانش‌آموزی معرفی کنم و می‌خواهم بانی باشم از دیگر امکانات سایت به مهربانی است. دانش‌آموزان زیر پوشش علاوه بر بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی در هر ماه از پرداخت‌های تشویقی، خدماتی مانند سبد کالا، لوازم التحریر، کیف و کفش و کلاس‌های درسی و تقویتی بهره‌مند می‌شوند.
دهشیری می‌گوید: حامیان از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی به مهربانی و به صورت مستقیم حامی‌دار می‌شوند مراحل حامی‌دار شدن دانش‌آموزان به این صورت است که پس از تأیید وضعیت، دانش‌آموز منتظر بورسیه است تا حامی عهده‌دار هزینه‌هایش شود.
وی ادامه می‌دهد: زمانی که 70 درصد پول مورد نیاز تأمین شد دانش‌آموز در سیستم قرار می‌گیرد تا خدمات مورد نیاز به او ارائه شود.
به دانش‌آموزان برتر جایزه‌ای اهدا و همچنین کارگاه‌هایی برای مادران به صورت هر ماه دو جلسه و جلسات مشاوره فردی و تحصیلی و خانوادگی به در خواست مددکاران برای کل خانواده برگزار می‌شود.
 
همکاری 50 همیار با مؤسسه دارالاکرام
مدیر مؤسسه دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس شعبه قم با بیان اینکه دو کارمند در مؤسسه دارالاکرام مشغول فعالیت هستند می‌گوید: 50 نفر همیار در قالب پزشک، راننده و معلمان، مشاور و 77 نفر مددکار با مؤسسه به صورت افتخاری همکاری دارند که حتی یک ریال نیز از مؤسسه دریافت نمی‌کنند. مددکاران گزارشاتی از وضعیت دانش‌آموزان زیر پوشش ارائه می‌دهند.
به گفته وی بیش از 40 نفر معلم با مؤسسه همکاری دارند و نسبت به برگزاری کلاس‌ها ویژه دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند.
دهشیری خاطرنشان می‌کند: همیاران پزشک خوبی با مؤسسه همکاری دارند. در صورتی که دانش‌آموزان بیمار شوند دکتر همیار برای ارائه خدمات وجود دارد. از دیگر همیاران می‌توان به آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها اشاره کرد که در صورت نیاز دانش‌آموزان از خدمات رایگان آنها استفاده می‌کنند.
وی در زمینه شرایط مؤسسه این مطلب را عنوان می‌کند که هیچ معلم، وکیل و مشاوری به منازل دانش‌آموزان زیر پوشش فرستاده نمی‌شود بلکه شرایط دریافت خدمات در مؤسسه یا مکان دیگر فراهم می‌شود.
به گفته مدیر مؤسسه دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس شعبه قم 70 تا 80 نفر از دانش‌آموزان شعبه قم از ایرانیان مقیم کانادا حمایت می‌شوند و حامیان به طور مستقیم پول به حساب خانواده‌ها واریز می‌کنند.

 
نحوه شناسایی و تأیید دانش‌آموزان
هر فردی که دانش‌آموز بازمانده از تحصیل، یتیم یا بدسرپرست را به مؤسسه معرفی کند، گروه شناسایی به منزل این دانش‌‌آموزان اعزام می‌شوند در صورتی که نتواند ادامه تحصیل دهد با مادر و فرزند قراردادی برای دریافت حقوق ماهیانه منعقد می‌شود.
دانش‌آموزان در صورت دستیابی به پیشرفت تحصیلی حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و حتی دانش‌آموزان زیر پوشش کمیته امداد نیز بر اساس تحقیق پذیرش می‌شوند.
حامیان تنها دانش‌آموز را از روی اسم، عکس، سن و معدل انتخاب می‌کنند و به هیچ یک از آنها اجازه داده نمی‌شود به خانه آنها برود؛ حتی حامیانی که در امر حمایت 20 تا 30 دانش‌آموز همکاری دارند. دهشیری معتقد است هر کسی بداند پول‌ها در چه بخشی هزینه می‌شود کمک می‌کند و اکنون 150 نفر حامی با مؤسسه همکاری دارند.
بانیان در زمینه هزینه‌های مؤسسه همکاری می‌کنند و خیرانی در تأمین هزینه‌هایی مانند افطاری و سبد کالا مشارکت دارند.
برگزاری کلاس قرآن در دارالقرآن‌های معتبر، تهیه 28 جهیزیه برای خانواده‌های زیر پوشش، تامین هشت مورد رهن منزل، تامین کمک هزینه اشتغال برای 21 خانواده، توانمندسازی 27 خانواده، معرفی به پزشکان عمومی، متخصص، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی و دندانپزشکی، عمل جراحی، تهیه دارو برای نیازمندان، تهیه 37 دستگاه بخاری، آبگرمکن و یخچال برای خانواده‌های نیازمند، برپایی اردوهای یک روزه شهری برای مادران و فرزندان، اعزام 27 نفر به مشهد مقدس و چهار نفر به کربلا و عیادت از بیماران هر خانواده از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه است.
با توجه به فرارسیدن ایام رمضان توزیع سبد کالا به ارزش 150 هزار تومان در قالب برنج ایرانی مرغوب، یک بسته خرما، پنیر، روغن و مرغ صورت می‌گیرد. طرح سفره‌های اطعام در پنج نوبت با شرکت هزار و 100 نفر از خانواده‌های دانش‌آموزان زیر پوشش اجرا شده است.
کودکان کار و نیازمند در سنین پایین زندگی در کنار خیابان را تجربه می‌کنند و با وجود تمایل شخصی و  استعداد از تحصیل باز می‌مانند در حالی که تحصیل حق همه کودکان است بنابراین فعالیت چنین مؤسساتی می‌توانند زمینه تحصیل را برای کودکان فراهم کنند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcewe8p.jh8eoi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما