يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : 64567
منبع : خبرگزاری ايرنا

تالار مرکزی قم، فرصتها و چالش های پس از بهره برداری

قم نيوز : بی توجهی به فرصت ها و چالش های پیش روی تالار مرکزی شهر قم، می تواند این مجموعه جامع هنری را از یک موقیعت ممتاز و جریان ساز فرهنگی به یک مجموعه بزرگ ولی متروکه تبدیل کند.
تالار مرکزی قم، فرصتها و چالش های پس از بهره برداری
تالار مرکزی قم، فرصتها و چالش های پس از بهره برداری
به گزارش قم نیوز 30 ماه از افتتاح تالار مرکزی شهر قم در بهمن ماه 1394 توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذرد و همچنان هنرمندان چشم به راه بهره برداری کامل از این مجموعه مهم فرهنگی هستند.

عملیات احداث تالاری مرکزی شهر قم در زمینی به مساحت حدود هشت هزار متر مربع و با زیربنای 11 هزار متر مربع با اعتبارات ملی، از سال 88 آغاز شد و 6 سال بعد به بهره برداری رسید؛ این مجموعه دارای بخش هایی چون 2 سالن 650 نفره و 220 نفره آمفی تئاتر، سالن های تمرین تئاتر و اجرای تعزیه، گالری، نگارخانه و کتابخانه است.

عملیات فعالسازی این تالار پس از وقفه ای بیش از یکسال، از شهریور ماه گذشته آغاز شده و قرار است تا شهریور ماه امسال با رفع نواقص بخش های مختلف آن به طور کامل مورد استفاده هنرمندان قرار گیرد. موضوعی که برنامه ریزی برای بهره برداری مناسب از این مجموعه جامع فرهنگی را ضروری تر از همیشه کرده است.

تالار مرکزی شهر قم که در در حاشیه میدان شهید نواب صفوی احداث شده، قرار است به کانون اصلی فعالیت های فرهنگی قم تبدیل شود و بخش مهمی از کمبود زیرساخت های فرهنگی تخصصی و استاندارد این شهر را برطرف کند.

نگاه اقتصادی و بی توجهی به برنامه ریزی راهبردی برای استفاده از ظرفیت های تالار مرکزی شهر، چالش هایی است که می تواند این مجموعه را از یک موقیعت ممتاز و جریان ساز فرهنگی به یک مجموعه بزرگ متروکه تبدیل کند، که باید پیش از بهره برداری کامل از این مجموعه مورد توجه قرار گیرد.

** تالار مرکزی شهر، شهریورماه امسال به بهره برداری می رسد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم  با بیان این که چرخه آزمایشی فعال کردن تالار مرکزی شهر از شهریورماه سال گذشته آغاز شده و این روند یکسال به طول می انجامد گفت: این مجموعه تا شهریورماه سال جاری به طور کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد.
سید موسی حسینی کاشانی افزود: به منظور تکمیل تجهیزات و رفع نواقص این مجموعه مهم فرهنگی، به تدریج بخش های مختلف آن مورد استفاده قرار می گیرد و این روند تا بهره برداری کامل ادامه خواهد داشت.

وی برخی نواقص ساختمانی و کمبود تجهیزات را از جمله موانع راه اندازی کامل تالار مرکزی شهر دانست و گفت: با قرار گرفتن تالار مرکزی شهر در چرخه آزمایشی برنامه های فرهنگی، نقص های فنی آن شناسایی شد و نیازهای آن در حال برطرف شدن است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: تاکنون برنامه های مختلف تئاتر و تعزیه خوانی در این مجتمع فرهنگی برگزار و کتابخانه تخصصی در آن مستقر شده و بخش سینمایی آن نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
وی در پاسخ به احتمال واگذاری مدیریت این تالار، گفت: برنامه ای برای واگذاری مدیریت این تالار وجود ندارد و قرار است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا رفع نواقص و بهره برداری کامل، برنامه ریزی مناسب برای مدیریت آن را به عهده داشته باشد، در ضمن اگر در صورتی که تالار مرکزی شهر به مرحله ای برسد که امکان واگذاری آن وجود داشته باشد، اطلاع رسانی لازم صورت می گیرد.

** نگاه اقتصادی، مهمترین چالش تالار مرکزی قم
رئیس حوزه هنری قم نیز توسعه زیرساخت های فرهنگی را اقدامی شایسته و مورد تقدیر دانست و گفت: یکی از مهمترین و بی بدیل ترین نیازها برای توسعه فعالیت های فرهنگی، وجود زیرساخت های مناسب برای فعالیت های هنری است و تا زمانی که زیرساخت مناسبی وجود نداشته باشد، حمایت های مالی و نیز وجود هنرمندان خلاق و مستعد در توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری نمی تواند اثرگذار باشد.

مجدالدین معلمی با بیان این که قم در زیرساخت های فرهنگی از استان های دیگر کمتر مشکل دارد به گونه ای که در تمام مناطق این شهر، مکان هایی برای فعالیت فرهنگی و هنری وجود دارد اظهار داشت: مدیریت فضاهایی فرهنگی موجود، مهمترین چالش فرهنگی استان است.
وی فاصله زمانی طولانی بین افتتاح تالار مرکزی شهر و اجرای اولین فعالیت هنری در این مجموعه هنری را موجب دلسردی هنرمندان استان دانست و تصریح کرد: بهره برداری از این تالار در سال 1394 این امید را در هنرمندان زنده کرده بود که پایگاه و مرکز مهمی برای تمرکز فعالیت های فرهنگی در قم ایجاد شده که متاسفانه تاخیر طولانی برای اجرای برنامه های فرهنگی در این مجموعه، موجب دلسردی هنرمندان شد.
رئیس حوزه هنری قم، نگاه درآمدزایی به تالار مرکزی شهر توسط دستگاه های نظارتی را مهمترین چالش این مجموعه پس از بهره برداری کامل دانست و ادامه داد: انتظار هنرمندان از مدیریت عالی استان و دستگاه های نظارتی قم این است که به تالار مرکزی شهر دست کم در سال های اولیه فعالیت، به عنوان منبع درآمد نگاه نکنند.

معلمی با اشاره به تعدد سالن ها و مکان های طراحی شده در تالار مرکزی شهر گفت: این مجموعه باید در اختیار هنرمندان استان قرار گرفته و زمینه مناسبی برای حضور و فعالیت تمام انجمن ها و نهادهای فرهنگی و هنری فراهم شود.
وی با اشاره به این که مدیریت فرهنگی و دستگاه های نظارتی استان نباید مدیریت مجموعه را مکلف به درآمدزایی کنند گفت: برای تبدیل تالار مرکزی شهر به کانون اصلی فعالیت های فرهنگی و هنری قم نیاز است تمام مسئولان فرهنگی از آن حمایت کرده تا این مجموعه قوام یابد که در صورت تحقق این امر، در سالهای آینده این مجموعه قابلیت درآمدزایی قابل توجهی را نیز پیدا خواهد کرد.

معلمی با تقدیر از رویکرد جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص راه اندازی تالار مرکزی شهر ادامه داد: راه اندازی برخی فعالیت های تالار مرکزی شهر، رویکرد بسیار خوب این اداره کل است که باید مدیران عالی فرهنگی استان از این رویکرد حمایت کنند.

** نداشتن برنامه بلند مدت، چالش مهم پس از راه اندازی تالار مرکزی شهر
کارگردان انیمیشن در قم نیز با اشاره به احتمال راه اندازی کامل تالار مرکزی شهر تا شهریو ماه امسال گفت: بی توجهی به تدوین برنامه جامع بلند مدت برای استفاده صحیح از این تالار، می تواند کارکرد این مجموعه مهم فرهنگی را با چالش مواجه کند.
محمد گایینی ادامه داد: احداث مکان مناسب با امکانات استاندارد به منظور تجمیع انجمن های مختلف هنری از جمله آرزوهای همه انجمن های هنری قم است ولی مهمتر از آن، ایجاد برنامه ریزی و راهبرد برای استفاده مناسب از این زیرساخت است.
وی با بیان این که باید تالار مرکزی شهر به مکانی برای برگزاری هدفمند برنامه های فرهنگی اثرگذار تبدیل شود افزود: با توجه به این که انجمن های هنری قم برای تامین هزینه های خود تنها به برگزارکننده کلاس های آموزشی و آن هم با کیفیت پایین تبدیل شده اند، به همین دلیل استقرار انجمن های هنری در این تالار بدون اتخاذ راهبرد بلند مدت، جایگاه تالار مرکزی شهر را به یک مجموعه آموزشی تقلیل می دهد.
این کارگردان انیمیشن با تاکید بر این که باید از امروز و پیش از راه انداری کامل تالار مرکزی شهر به فکر تدوین برنامه راهبردی برای استفاده مناسب از این مکان مهم فرهنگی بود اظهار داشت: باید از ظرفیت های تالار مرکزی شهر برای انجام برنامه های مهم و با کیفیت فرهنگی استفاده شود.

** سالن و نگارخانه، دغدغه مشترک همه انجمن های هنری قم است
رئیس انجمن خوشنویسی قم با تاکید بر اهمیت راه اندازی این مجموعه مهم فرهنگی گفت: سالن و نگارخانه، دغدغه مشترک همه انجمن های هنری قم بوده که بهره برداری کامل از تالار مرکزی شهر بخشی از نیازهای قم به زیرساخت های فرهنگی را برطرف می کند.
احسان پورنعمان با بیان این که انجمن های هنری قم برای تامین مکان مناسب برای برگزاری کلاس های آموزشی دچار مشکل هستند اظهار داشت: با پیگیری های مدیرکل ارشاد قم قرار است همه انجمن های هنری در این تالار مستقر و تالار مرکزی شهر تبدیل به یک مجموعه کامل فرهنگی شود.
وی همچنین با اشاره به محل احداث تالار مرکزی شهر ادامه داد: با توجه به این که در آن نقطه از شهر، هیچگونه زیرساخت فرهنگی از جمله سالن نمایش، سینما، نگارخانه و گالری وجود ندارد، به نظر می رسد که مکان تعیین شده برای احداث این تالار به درستی انتخاب شده است.

** ویژگی شاخص تالار مرکزی شهر، امکانات و فضای تخصصی است
رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان قم نیز تالار مرکزی شهر را ضرورت مهم فرهنگی در قم دانست و اظهار داشت: تجمیع انجمن های هنری در این مجموعه، اتفاق مهمی است که با بهره برداری از آن رقم می خورد.
محسن مقدادی ادامه داد: انجمن های فرهنگی قم هم اکنون به صورت پراکنده در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند و برخی انجمن ها نیز به سختی توان پرداخت هزینه های دفتر استیجاری خود را دارند که با تجمیع آنها در تالار مرکزی، این تالار به کانون مهم فرهنگی در شهر تبدیل می شود.

وی امکانات و فضای تخصصی را از جمله ویژگی های شاخص در طراحی تالار مرکزی شهر دانست و افزود: با توجه به طراحی خاص این تالار، تمام بخش های آن از جمله نگارخانه، گالری، سینما، سالن تئاتر و کتابخانه به صورت تخصصی طراحی و فضای استاندارد برای ارائه قالب های مختلف هنری فراهم شده است.

وی با اشاره به این که هیچ یک از نگارخانه های فعلی استان قم به صورت تخصصی برای برپایی نگارخانه طراحی نشده است اضافه کرد: فضای تخصصی طراحی شده در تالار مرکزی شهر به طور قطع در ارتقای سطح کیفی نمایشگاه های هنری اثرگذار است.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdchqmn-.23nk-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما