شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 64817
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

گزارشی از دومین جلسه کارگروه «حوزه انقلابی»

قم نيوز : دومین کارگروه «حوزه انقلابی» با حضور نهادها و تشکل های حوزوی در محل مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.
گزارشی از دومین جلسه کارگروه «حوزه انقلابی»
گزارشی از دومین جلسه کارگروه «حوزه انقلابی»
به گزارش قم نیوز دومین کارگروه حوزه انقلابی با حضور نهادها و تشکل های حوزوی در محل مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این جلسه حجج اسلام و المسلمین حسینی نژاد  رئیس مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه قم، محمدباقر ولدان، مهدوی مهر  جانشین جامعه المصطفی العالمیه، عراقی  رئیس اداره همکاری های علمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، طیبی فر، فرمانده تیپ مستقل تبلیغی رزمی امام صادق، محمدحسن زمانی مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه، سیدمحسن صالح، سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، رجبی نیا مدیر کل امورنخبگان واستعدادهای برتر حوزه های علمیه، رحیمی نیا معاون برنامه ریزی بسیج اساتید و نخبگان، سلمه ای مدیرمدرسه علمیه سفیران هدایت حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ضمن خیرمقدم به اعضا جهت حضور در جلسه کارگروه حوزه انقلابی گفت: الحمدلله جلسه دوم از نظر کمی و کیفی بهتر از جلسه قبل برگزار می شود و هدف از تشکیل این کارگروه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در موضوع حوزه انقلابی است.

وی افزود: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به عنوان مجمع مطالبه گر طبق مصوبه شورای عالی پیگیری حوزه انقلابی است و مجمع از اینکه چرا این مصوبه روی زمینه مانده وارد کار شده که الحمدلله استقبالی که توسط مدیر انقلابی حوزه علمیه صورت گرفت، جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تصریح کرد: مصوبه شورای عالی در موضوع حوزه انقلابی سند بالادستی بسیار قوی است که باید این سند عملیاتی شود.

 وی ادامه داد: علت گردهم آمدن در این جلسه این است که از ظرفیت های مختلف نهادهای حوزوی در زمینه حوزه انقلاب اطلاع پیدا کنیم و اینکه هر کدام از ما چه بخشی از کار را می تواند عهده دار شود و انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد خاطر نشان کرد: همچنین در این کارگروه به دنبال هم افزایی هستیم تا با کمترین آسیب  ودر کمترین زمان بشود کارهای مهمی را انجام داد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مهدوی مهر، جانشین جامعه المصطفی العالمیه گفت: هیچ مرکزی بهتر از حوزه نمی تواند متولی در حفظ و نشر انقلاب باشد، لکن در مفهوم حوزه انقلابی باید به تفاهم رسید.

 وی افزود: امام خمینی(ره) وقتی برای پیروزی انقلاب اسلامی اقدام کردند، کشور را دگرگون کردند و فرمودند، نگذازید این انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و این زمانی است که کسانی در حوزه نقش آفرین باشند که در گفتمان امام و رهبری نیستند و این یک زنگ خطر است.

  بدنه جوان حوزه با روحیه انقلابی همخوانی خوبی دارند

همچنین حجت الاسلام و المسلمین طیبی فر، فرمانده تیپ مستقل تبلیغی رزمی امام صادق در این جلسه گفت: در محافل مختلف موضوع حوزه انقلابی بحث و جلسات گوناگونی گرفته و کارهای انجام می شود؛ ولی ارزیابی میدانی در برخی موارد کم اثر یا حتی در برخی موارد بی اثر است.

وی افزود: امام راحل در منشور روحانیت و مقام معظم رهبری در کنار مضجع شریف حضرت امام خمینی(ره) شاخصه های انقلابی گری را بیان کردند؛ بدنه جوان حوزه معمولا با روحیه انقلابی همخوانی خوبی دارند و در برخی جاها میدان داری می کنند، لکن در برخی گروه ها که نقش کلید دارند، متاسفانه این روحیه انقلابی کم رنگ است.

حجت الاسلام و المسلمین طیبی فر خاطر نشان کرد: اگر روحیه مطالبه گری در حوزه احیا شود می تواند موتور محرک انقلابی گری در حوزه باشد، موضوع اقتصاد مقاومتی، سند 2030 و برجام از موضوعاتی است که حوزه باید به صورت انقلابی وارد میدان عمل شود.

رصدخانه دائمی  ستاد فعال شود

همچنین حجت الاسلام ولدان در این جلسه گفت:  باید رصدخانه دائمی در این ستاد فعال شود و آخرین خبرها که در حوزه اتفاق می افتد را داشته باشیم  تا مصوبات عملیاتی شوند.

وی افزود: هم اینک مناسبت های مختلفی همانند تعطیلات تابستان، محرم، اربعین، رمضان داریم که می شود در این مناسبت های کارکرد و برای آن 3 کمیته برنامه، محتوی، سازمان پیشنهاد می کنیم تا جلسه خروجی محور پیش برود.

برخی مدیران انقلابی نیستند

حجت الاسلام سلمه ای، مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت قم در این جلسه گفت: برخی مدیران انقلابی نیستند و به طور طبیعی استاد انقلابی هم به آن مدرسه راه پیدا نخواهد کرد و طلبه انقلابی نیز تربیت نخواهد شد.

مساله اصلی در حوزه انقلابی احیای اجتهاد پویا و فقه جواهری  است

همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن صالح، مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم در این جلسه گفت : اینکه حوزه انقلابی چیست؟ باید تبیین شود تا به وحدت رویه برسیم. مساله اصلی در حوزه انقلابی احیای اجتهاد پویا و فقه جواهری در مقابل فقه سنتی است.

منظومه فکری امام، رهبری، شهید مطهری تبیین شود

همچنین حجت الاسلام رجبی نیا مدیر کل امورنخبگان واستعدادهای برتر حوزه های علمیه در این جلسه گفت: اگر در حوزه متصدیان شاخصه های انقلابی را نداشته باشند نمی شود توقع کرد که طلاب انقلابی باشند در حوزه باید منظومه فکری امام، رهبری، شهید مطهری تبیین شود چون این بزرگان از پیشتازان انقلاب هستند. باید در متون آموزشی معارف انقلاب گنجانده شود.

باید به صورت گروهی کار کرد

در ادامه حجت الاسلام رحیمی نیا معاون برنامه ریزی بسیج اساتید و نخبگان، گفت: در کلیات سخن گفتن خوب است، لکن باید به صورت کارگروهی کار کرد در بسیج و سپاه ما گروه های مختلفی داریم، آموزشی، اعزام، پژوهش حداقل تمام مراکز سپاه متقاصضی این طرح و مبلغ انقلاب هستند، حوزه باید به نیازهای نظام پاسخ بدهد تا حوزه انقلابی  شکل بگیرد.

سندراهبری کلان در حوزه انقلابی تدوین شود

حجت الاسلام  عراقی  رئیس اداره همکاری های علمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در این جلسه گفت: با تبیین مفهوم حوزه انقلابی موافقم، حفظ جایگاه حوزه برای رفع نیازهای نظام وانقلاب است.

وی افزود: تقویت بنیه علمی، پرهیز از افراط و تفریط، عدم انزوا گفتمان مداری باید در دستور کار گروه باشد. باید سندراهبری کلان در حوزه انقلابی تدوین شود تا راهگشا باشد.

 حجت الاسلام و المسلمین زمانی مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه گفت: جایگاه این کارگروه اجرایی نیست، بلکه در این کارگروه هم افزایی و هم اندیشی می شود و کارهای اجرایی را باید به نهادهای مربوطه ارجاع داد و مطالبه کرد.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfecdv.w6djyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما