سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : 64900
منبع : خبرگزاری ايرنا

قیام 15خرداد سرآغاز حمایت علنی مردم از نهضت امام

قم نيوز :  قیام خونین و حماسی 15خرداد سال 1342به رهبری حضرت امام راحل درحقیقت سرآغازی برای بیداری و آگاهی ملت مسلمان ایران در برابر طاغوت، منشاء مبارزات علنی و حمایت جدی آنها از نهضت حضرت امام راحل ، پیوند عمیق دین و سیاست و در نهایت شکستن استخوان های پوسیده نظام دیکتاتوری و چراغ راهی برای حرکت به سمت آینده ای پرامید بود.
قیام 15خرداد سرآغاز حمایت علنی مردم از نهضت امام
قیام 15خرداد سرآغاز حمایت علنی مردم از نهضت امام
به گزارش قم نیوز  مردم در حماسه خونین 15 خرداد 42 پیوند خود را با روحانیت و مرجعیت به صورت عمیق تر گره کرده و در برابر لیبرال ها، کمونیست ها و روشنفکران غرب زده، منش امام راحل را برای مبارزه علیه رژیم انتخاب کرده و تا صبح پیروزی نیز در این خط و مسیر، ثابت قدم ماندند.
تبلیغ تز جدایی دین از سیاست، ارائه مکتب های پوشالی برای کوبیدن اسلام، روحیه خودباختگی فرهنگی و ناامیدی از فرهنگ اسلامی، معنویت گریزی، سلطه فرهنگی و رونق باورهای غربی، گسترش روشنفکری غرب زده، پاشیدن بذر نفاق بین مسلمانان جهان و نبود وحدت بین حوزه و دانشگاه و ترویج فساد اخلاقی، حکایت ایران آن روز و قبل از قیام 15 خرداد بود و امام راحل برای از بین بردن همه این نابسامانی ها، دست به قیام زده و فریاد دفاع از 'اسلام' را سردادند و قیام 15 خرداد نیز در همین امتداد بود.
آشکارشدن ماهیت ضد اسلامی شاه، تقویت روحیه دینی و دفاع مذهبی مردم، افزایش رشد سیاسی روحانیت و توده‌های مردم، قرار گرفتن علما و مراجع در سطح رهبری و پیشتازان نهضت، تعمیق پیوند روحانیت با اقشار مختلف بویژه دانشجویان، افشای چهره ریاکارانه شاه، شکل‌گیری جدّی اندیشه براندازی رژیم، رشد آگاهی و تفکر انقلابی مردم و فروپاشی تز جدایی دین از سیاست و مهمتر از همه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 از مهمترین دستاوردهای قیام خونین 15خرداد سال 42 بود. 
قیام 15 خرداد و نقطه آغاز نهضت بازگشت به خویشتن در ایران شد به گونه ای که پس از آن حادثه انجمن‌های اسلامی در نقاط مختلف پدید آ‌مده و جو غیر اسلامی در دانشگاه ها و دیگر مجامع به آرامی شکسته شده و طلاب، دانشجویان و مردم وارد عرصه جدی با رژیم شدند. و خواهان براندازی آن شدند. 

*نگاهی به پیشینه قیام 15 خرداد 
سخنرانی تاریخی امام در 13 خرداد 1342 که منجر به دستگیری ایشان توسط رژیم و قیام تاریخی 15 خرداد شد، بسیار کوبنده و به عبارت دیگر اولین رویارویی مستقیم امام را شخص شاه بود. 
امام راحل در 13 خرداد 42 که منجر به تظاهرات و قیام خونین مردم قم در سال 42 شد،فرمودند:امروز به من اطلاع دادند که بعضی از اهل منبر را برده اند در سازمان امنیت و گفته اند شما سه چیز را کار نداشته باشید، دیگر هر چه می خواهید بگویید، یکی شاه را کار نداشته باشید، یکی هم اسرائیل را کار نداشته باشید، یکی هم نگویید دین در خطر است. این سه تا امر را کار نداشته باشید، هر چه می خواهید بگویید. خوب اگر این سه تا امر را ما کنار بگذاریم، دیگر چه بگوییم؟! ما هر چه گرفتاری داریم ازاین سه تاست. 
حضرت امام راحل در این سخنرانی شخص شاه را به خاطر مخالفت با روحانیت و مردم به شدت مورد سرزنش قرار دادند و به وی هشدار دادند از سرنوشت رضاه شاه پهلوی عبرت بگیرد. 
بعد از این سخنرانی حماسی، ماموران رژیم احساس خطر کرده ، ساعت 3 بامداد 15خرداد، چند مأمور در تاریکی شب و پس از محاصرهٔ بیت حضرت امام ، به درون خانه ریختند و ایشان را دستگیر کرده و ابتدا به بازداشتگاه باشگاه افسران و س‍پس غروب روز بعد، به زندان قصر واقع در تهران بردند.

*واکنش مردم قم به دستگیری امام راحل 
پس از انتشار خبر دستگیری حضرت امام ، بسیاری از مردم قم، به منزل ایشان رفتند و به اتفاق فرزندشان، حاج آقا مصطفی، ساعت شش بامداد، به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حرکت کردند. پس از مدتی، صحن حرم مطهر حضرت معصومه (س) و خیابان های اطراف، لبریز از جمعیّت شد که شعارِ ' یا مرگ یا خمینی 'را با هیجان شدیدی تکرار می کردند. در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بیانیه هایی، خواستار آزادی فوری حضرت امام شدند. در حدود ساعت 10 صبح، با ورود نیروهای مسلح برای تقویت نیروهای شهربانی قم، تیراندازی و رگبار مسلسل ها شروع و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند. شدت تیراندازی به حدی بود که امکان انتقال زخمی ها و اجساد شهیدان نبود و این کشتار، تا ساعت پنج عصر ادامه یافت. 

*دیدگاه شخصیت های حوزوی و سیاسی در مورد قیام 15 خرداد
آیت الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگفت وگو با ایرنا گفت: امام راحل از آخر سال 40 و اول سال 41 مبارزات انقلابی خود علیه رژیم را به صورت جدی آغاز کرده و قیام 15 خرداد نقطه عطف این مبارزات و حرکت های انقلابی بود.
وی ادامه داد: قیام 15خرداد از آن جهت حائز اهمیت است که پیروزی انقلاب اسلامی بعد از آن حادثه، قطعی شده و مردم نیز به ادامه مبارزه و همراهی با نهضت امام راحل امیدوارتر وآگاه شده بودند.
وی بیان داشت: هر کدام از حوادث انقلاب یک نقطه عطف بزرگ بود ولی قیام 15 خرداد در حقیقت زیربنا وشالوده انقلاب است، امام در زمانی حرکت خود را آغاز کرده که شاه و اربابان خود، در حال عربده کشی و قلدرمابی بودند و برای فریب مردم، اصلاحات ارضی، انجمن های ایالتی و ولایتی و ... درست کرده بودند.
آیت الله مسعودی خمینی تصریح کرد: امام راحل با یک سخنرانی تمام این توطئه ها و نقشه های رژیم را بر هم زده و آنهادر 15 خرداد خشم و عصبانیت خود را از امام راحل و مردم انقلابی نشان دادند. 
وی اظهار داشت: حوزه های علمیه باید حوادث 15 خرداد را برای نسل دوم و سوم انقلاب به خوبی تبیین کنند، عده ای برای این انقلاب جوانان خود را تقدیم کرده و سال ها شکنجه، زندان و آواره شدن را به جان خریدند، شخصیت هایی مانند شهیدان غفاری و سعیدی توسط ساواک زیر شکنجه به شهادت رسیدند.
وی خاطرنشان کرد: مراسم و برنامه های 15 خرداد باید به صورت باشکوه برگزار و شعاع انقلاب از آن زمان تا پیروزی، برای نسل جوان تبیین شود.

**عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه های علمیه گفت: قیام خونین 15 خرداد نقطه عطفی در انقلاب اسلامی، آغاز قیام مردم در حمایت از امام راحل و به نمایش گذاشتن عزم و اراده ملت ایران برای مقابله با رژیم طاغوت بود.
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا فاطمی نیا در گفت وگو با ایرنا افزود: تا زمان حیات آیت الله بروجردی، پرچم امت اسلام در دست ایشان بود و امام راحل بنا بر ولایتمداری خود، هیچ حرکتی انجام نمی دادند ولی بعد از رحلت ایشان، قیام امام علیه رژیم آغاز شده و ادامه پیدا کرد.
وی گفت: در روز 15 خرداد هر چند خون های زیادی بر زمین ریخته شده و امام راحل آن روز را عزای عمومی اعلام کردند ولی شاکله انقلاب در این روز بنا نهاده شده و رژیم در سراشیبی سقوط قرار گرفت.
فاطمی نیا خاطرنشان کرد: قیام 15 خرداد به نام اسلام و روحانیت بوجود آمد تا پایان لیبرال ها و مارکسیت ها نتوانستند نهضت را از مسیر خود منحرف کنند.
وی گفت: در آن زمان لیبرال منش ها، مارکسیست ها و جناح های چپ و افراطی دنبال این بودند که حرکت های انقلابی را به نام خود ثبت کنند و حتی در زمان پیروزی هر کدام نام خاصی را مطرح می کردند ولی امام راحل بر 'جمهوری اسلامی' تاکید داشتند.
فاطمی نیا با اشاره به دستاوردهای قیام 15 خرداد اظهار داشت: برای قیام 15 خرداد آثار فراوانی می توان شمرد که مهمترین آن تاکید بر 'اسلامیت مبارزات' بود و حرکت ها و مبارزه بر اساس آموزه های اسلامی دنبال می شد.

**محمد عرب از فعالان سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز به ایرنا گفت: قیام خونین 15 خرداد ، اسلام واقعی را بعد از 1400 سال زنده کرده و آنچه که ائمه اطهار (ع) انتظار داشتند توسط امام راحل در مسیر انقلاب دنبال شد.
وی با اشاره به شجاعت امام راحل مقابل طاغوت و دشمنان اسلام اظهار داشت: ایشان قبل و بعد از 15 خرداد با شجاعت و شهامت مثال زدنی، نهضت را به پیش برده و تا 22 بهمن 57 لحظه ای آرام نگرفتند و در نهایت انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.
عرب ادامه داد: نباید اجازه دهیم حماسه خونین و تاریخی 15 خرداد رنگ فراموشی به خود بگیرد بلکه باید هر سال این روز مهم به صورت باشکوه تر برگزار و این حماسه گرامی داشته شود.
وی با ذکر خاطراتی از حادثه 15 خرداد گفت: در آن روز وقتی امام راحل را دستگیر کردند، برخی علمای بلاد در تهران تحصن کرده و حرکت های عظیمی در قم و ورامین و سایر شهرهای ایران شکل گرفت و هواپیماهای رژیم در قم، دیوارهای صوتی را شکستند.
عرب گفت: رژیم همان جنایاتی که در فروردین ماه 1342 در مدرسه فیضیه رقم زده را در حادثه 15 خرداد مرتکب ولی این حرکت نقطه آغاز انقلاب اسلامی ایران شد.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdciu3aq.t1a5u2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما