دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : 65078
منبع : خبرگزاری فارس

درخشش ستاره كاراته قم در آسمان جهان

قم نيوز : ستاره ملي‌پوش كاراته استان قم در سال پيكارهاي آسيايي و جهاني مدال طلاي ديگري از پيكارهاي ليگ جهاني اين رشته به ويترين افتخارات خود افزود.
درخشش ستاره كاراته قم در آسمان جهان
درخشش ستاره كاراته قم در آسمان جهان
به گزارش قم نیوز کاراته به عنوان ورزش اول قمی‌ها در بین رشته‌های رزمی بار دیگر با درخشش یکی از ستاره‌های درخشان خود در سطح جهان افتخار آفرین شد، افتخاری که امیر مهدی‌زاده کاراته‌کای بی‌بدیل و نخبه استان قم آن را به ارمغان آورد.

این رشته ورزشی در سال‌های پیروزی انقلاب تا کنون پرافتخارترین رشته ورزشی برای قمی‌ها بوده و از نکات جالب توجه آن می‌توان به سلطه قمی‌ها بر تیم ملی کاراته بزرگسالان ایران در دهه 1370 و اوایل دهه 1380 اشاره کرد، به طوری که سرمربی تیم ملی و تقریبا ترکیب ثابت اوزان مختلف تیم ملی بزرگسالان ایران را قمی‌ها تشکیل می‌دادند.

 

* تیم ملی کاراته در انحصار قمی‌ها

پر سابقه‌ترین مربی تاریخ کاراته قم و تیم‌های ملی ایران یعنی غلامرضا دباغیان از استان قم، در مقطعی به شکل ثابت 15 سال هدایت تیم ملی کاراته را بر عهده داشت و بعد از آن نیز بارها این مسوولیت را تجربه کرد و مدیر فنی تیم‌های ملی کاراته ایران نیز محسوب می‌شد.

همچنین در سال‌های سرمربیگری دباغیان در تیم ملی ایران، چهره‌های مطرحی همانند علیرضا کتیرایی، مهدی جعفری، سعید آشتیان و مهدی عموزاده همراه با مجید عبدالحسینی به عنوان ستاره‌های پرفروغ کاراته قم عضو ثابت تیم ملی ایران بوده و انواع و اقسام افتخارات بین‌المللی، آسیایی و جهانی حاصل درخشش آنها است.

 

* اهتزاز پرچم کاراته قم در میادین برون‌مرزی

بعد از پایان دوران افتخار آفرینی این نسل از کاراته قم، ستاره‌های دهه 70 و 80 کاراته قم رو به فعالیت در عرصه مربیگری این رشته پرمدال آورده و تجربیات سال‌ها حضور در میادین کشوری، بین‌المللی، آسیایی، جهانی، جام جهانی و بازی‌های آسیایی را به استعدادهای این رشته انتقال می‌دهند.

حاصل تلاش این نسل از کاراته قم، پرورش استعدادها و نخبه‌هایی این رشته پرمدال است، استعدادهایی نظیر امیر مهدی‌زاده که اکنون سند افتخار ورزش قم قم هستند وارد عرصه قهرمانی کاراته شدند و پرچم قم به واسطه درخشش آنها در سطح ایران، آسیا و جهان همچنان در اهتزاز است.

 

* مهدی‌زاده امید اول قمی‌ها برای کسب نخستین سهمیه المپیک

در این سال‌ها کاراته‌کاهای زیادی پا به عرصه قهرمانی این رشته گذاشته‌اند ولی یکی از ثابت‌قدم‌ترین آنها امیر مهدی‌زاده است که از رده سنی جوانان که عضو تیم ملی کاراته ایران شد تا کنون نزدیک به یک دهه است که در میادین کشوری، بین‌المللی، آسیایی، جهانی، جام جهانی، دانشجویان دنیا و بازی‌های آسیایی می‌درخشد.

مهدی‌زاده در کنار تمام افتخاراتی که در سال‌های اخیر برای خود، ورزش قم و ایران به ارمغان آورده، به واسطه راهیابی کاراته به بازی‌های المپیک 2020، اکنون امید اول ورزش قم و خانواده بزرگ کاراته برای به دست آوردن نخستین جواز حضور یک ورزشکار قمی در بزرگترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک به شمار می‌رود.

 

* ستاره کاراته قم پرافتخارترین ملی‌پوش مسابقات جهانی

مهدی‌زاده به واسطه کسب دو مدال طلا و یک برنز، درخشان‌ترین ستاره کاراته قم در ادوار مختلف مسابقات جهانی این رشته محسوب می‌شود، کاراته‌کایی که در ویترین افتخارات خود دو مدال طلای پیکارهای قهرمانی جهان در سال‌های 2012 و 2016، دو طلای قهرمانی آسیا در سال‌های 2015 و 2017 و همچنین طلای دانشجویان جهان و طلای بازی‌های آسیایی 2014 را در کارنامه دارد.

این کاراته‌کا برنز مسابقات جهانی سال 2014 و برنز پیکارهای قهرمانی آسیا در سال 2011 را نیز کسب کرده و مدال‌های متنوع دیگری از رقابت‌های بین‌المللی و همچنین رقابت‌های معتبری همچون لیگ جهانی کاراته‌وان را برای ورزش قم در این سال‌ها به ارمغان آورده است.

 

* ثبت قهرمانی لیگ جهانی 2018 در ویترین افتخارات مهدی‌زاده

جدیدترین موفقیت پرافتخارترین کاراته‌کای استان قم در ادوار مختلف مسابقات جهانی این رشته، کسب مدال طلای پیکارهای لیگ جهانی کاراته‌وان است، در حالی که مهدی‌زاده به عنوان عضو تیم ملی بزرگسالان ایران به این رقابت‌ها اعزام شد و با عبور از سد تمامی رقبای مطرح و سرشناس خود به عنوان قهرمانی دست یافت.

 

* رقابت کاراته‌کاهای 43 کشور دنیا در مرحله پنجم لیگ جهانی

امیر مهدی‌زاده در مرحله پنجم پیکارهای لیگ ‌جهانی کاراته‌وان در سال 2018 به میدان رفت، رقابت‌هایی که با حضور 607 کاراته‌کا از 43 کشور دنیا به میزبانی شهر استانبول ترکیه به انجام رسید و کاراته‌کای شاخص قم و کشورمان در این مسابقات با کسب پنج پیروزی به مقام قهرمانی وزن منهای 60 کیلوگرم رسید.

 

* پیروزی‌های‌ قاطع ملی‌پوش کاراته قم برابر قهرمانان اروپا و جهان

مهدی‌زاده در استانبول، نخستین پیروزی خود را مقابل اولگ ملخین از بلاروس با نتیجه چهار بر صفر به دست آورد، سپس استپان افمنکو از روسیه را با نتیجه برد چهار بر صفر برد و در سومین مسابقه خود نناد دلوویچ از مونته‌نگرو را با نتیجه دو بر یک از پیش‌رو برداشت، در شرایطی که کاراته‌کای مونته‌نگرویی نایب‌قهرمان مسابقات امیدهای اروپا در سال ۲۰۱۷ بود و نقره مسابقات کاراته‌وان ۲۰۱۸ در اتریش را به دست آورده بود.

مهدی‌زاده در چهارمین و سخت‌ترین مسابقه خود از پنجمین مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان ۲۰۱۸ در شهر استانبول ترکیه برابر آنجلو کریسچنزو از ایتالیا نایب‌قهرمان مسابقات اروپایی سال ۲۰۱۸ با نتیجه یک بر صفر پیروز شد و جواز حضور در دیدار نهایی وزن منهای 60 کیلوگرم را کسب کرد.

 

* طلای مهدی‌زاده با عبور از سد کاراته‌کای ترک

مهدی‌زاده که شاخص‌ترین کاراته‌کای وزن منهای 60 کیلوگرم ایران در یک دهه اخیر بوده، در سالی که پیکارهای قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، مرحله دیگری از لیگ جهانی کاراته‌وان و همچنین مسابقات 2018 قهرمانی جهان را پیش‌رو دارد، در فینال لیگ جهانی کاراته‌وان به مصاف آرای سمدان از ترکیه رفت.

مهدی‌زاده در دیدار پایانی مسابقات وزن منهای 60 کیلوگرم بخش مردان پنجمین مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان در استانبول ترکیه، مقابل تماشاگران ترک‌تبار حاضر در سالن برگزاری رقابت‌ها، آرای سمدان از کشور میزبان را با نتیجه سه بر یک برد و مدال طلا را از آن خود کرد.

 

* 4 مدال آسیایی و جهانی در انتظار ستاره کاراته قم

افتخار قهرمانی در این مرحله از رقابت‌های لیگ جهانی کاراته‌وان در شرایطی به امیر مهدی‌زاده اختصاص یافت که این کاراته‌کای مشهور امسال میادین بسیار مهمی پیش‌رو دارد و به ترتیب باید در مسابقات کاراته قهرمانی آسیا به میزبانی اردن، پیکارهای کاراته بازی‌های آسیایی 2018 در جاکارتای اندونزی، مرحله بعدی لیگ جهانی کاراته‌وان در کشور ژاپن و مهمتر از تمامی این میادین در مسابقات جهانی مادرید اسپانیا به میدان برود.

 

* قهرمانی ایران بالاتر از تمام قدرت‌های کاراته دنیا

ملی‌پوش کاراته استان قم در حالی موفق به کسب مقام قهرمانی و نشان طلا پنجمین مرحله لیگ جهانی کاراته‌وان شد که تیم ملی ایران در این رقابت‌ها با کسب 12 مدال شامل دو طلا، سه نقره و هفت برنز بالاتر از 42 کشور شرکت کننده دیگر در این جام، رتبه نخست بخش تیمی را نصیب خود کرد.

گزارش از رضا جعفری

انتهای پیام / 138
https://qomnews.ir/vdcfcxdv.w6dteagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما