کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دونده‌هاي قم در فكر سفر به جاكارتا

خبرگزاری فارس , 22 خرداد 1397 ساعت 10:06

دووميداني به عنوان يكي از هيات‌هاي موفق ورزش قم با هفت دووميداني‌كار مطرح در انتخابي تيم ملي براي كسب سهميه بازي‌هاي آسيايي 2018 جاكارتا رقابت مي‌كند.


به گزارش قم نیوز پیکارهای دوومیدانی قهرمانی کشور جنبه انتخابی برای شناخت برترین‌ها به منظور اعزام تیم ملی به مهمترین رویداد ورزشی سال جاری قاره یعنی بازی‌های آسیایی 2018 به میزبانی شهر جاکارتای اندونزی را دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

دوومیدانی قم در سال‌های گذشته دو بار سهمیه بازی‌های آسیایی را کسب کرده و اکنون در آستانه دوره دیگری از این رویداد مهم قرار دارد و هیأت دوومیدانی استان قم به عنوان یکی از هیات‌های موفق سال‌های اخیر ورزش قم بهترین‌های این رشته در مواد مختلف را برای کسب سهمیه بازی‌های آسیایی برگزیده است.

 

* زارعی: ربانی نخستین ملی‌پوش دوومیدانی قم در بازی‌های آسیایی است

رئیس سابق هیأت دوومیدانی استان قم بیان کرد: دوومیدانی قم نخستین‌ بار در سال 2006 یعنی مهر ماه سال 1385 حضور در بازی‌های آسیایی را تجربه کرد، سالی که پانزدهمین دوره این بازی‌ها به مدت 15 روز در شهر دوحه قطر به انجام رسید و بعد از بازی‌های آسیایی 1974 تهران، دومین بار بازی‌های آسیایی در منطقه غرب قاره کهن برگزار شد و ورزشکاران شرکت کننده در ۳۹ رشته به رقابت پرداختند.

مهدی زارعی عنوان کرد: در آن سال که مشعل بازی‌های آسیایی شانزدهم مهر ماه در دوحه روشن شد و با سفر به 15 کشور آسیایی، ۲۲ شهر و سپری کردن مسافت 50 هزار کیلومتری از سه شهر مشهد، اصفهان و تهران نیز عبور کرد، محمدمحسن ربانی ورزشکار رشته پرش با نیزه دوومیدانی تنها نماینده ایران بود.

 

* تجربه تلخ ربانی از حضور در بازی‌های آسیایی دوحه

در بازی‌های آسیایی سال 2006 دوحه، کاروان ایران مجموعا 48 مدال شامل 11 طلا، 15 نقره و 22 برنز به دست آورد و بین 36 کشور آسیایی شرکت کننده در این بازی‌ها بعد از کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، قزاقستان و تایلند در جایگاه پنجم قاره کهن جای گرفت.

در این بازی‌ها محمدمحسن ربانی در رشته پرش با نیزه با حریفان خود به رقابت پرداخت و با وجود اینکه تلاش زیادی برای کسب مدال و رفتن روی یکی از سکوهای اول تا سوم داشت اما سرانجام به مقام چهارم دست یافت و با بداقبالی فرصت کسب مدال را از دست داد.

 

* دومین اعزام ربانی به بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌ژو

چهار سال بعد که برای دومین بار یک شهر از کشور چین میزبانی بازی‌های آسیایی را بر عهده گرفت، در سال 2010 این بازی‌ها در شهر گوانگ‌ژو چین به انجام رسید در حالی که قبلا در سال 1990 شهر پکن چین میزبانی این رویداد مهم آسیایی را تجربه کرده بود.

بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌ژو چین در ۴۱ رشته ورزشی برنامه‌ریزی و برگزار شد تا از این نظیر در تمام ادوار بازی‌های آسیایی رکوردشکنی شود، ضمن اینکه تعداد تعداد ورزشکاران حاضر در این دوره بیشترین از دوره‌های قبلی این رویداد مهم قاره کهن بود.

مجموعا تعداد 9704 ورزشکار در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو به میدان رفتند، در حالی که نزدیک به 200 نفر بیشتر از دوره قبلی آن بود و بار دیگر محمدمحسن ربانی به عنوان تنها نماینده ورزش قم در ترکیب تیم دوومیدانی ایران به عنوان ورزشکار رشته پرش با نیزه عضو کاروان ورزشی کشورمان بود اما باز هم از کسب مدال بازماند.

 

* 2 طلای ورزش قم از بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 2014

در بازی‌های آسیایی سال 2014 که به میزبانی شهر اینچئون کره‌جنوبی به انجام رسید، این بار خبری از ملی‌پوش دوومیدانی قم نبود و امیر مهدی‌زاده در رشته کاراته تنها نماینده ورزش قم در این رویداد قاره‌ای بود که در وزن منهای 60 کیلوگرم با شکست تمامی حریفان خود به مقام قهرمانی و نشان طلا دست یافت.

این در حالی است که در بازی‌های پاراآسیایی همان سال نیز حسین گلستانی ملی‌پوش والیبال نشسته استان قم در ترکیب تیم ملی ایران برای نخستین‌بار حضور در این رخداد قاره کهن را تجربه کرده و به عنوان یکی از مهره‌های تاثیرگذار تیم ملی، نقش مهمی در قهرمانی ایران ایفا کرد تا طلای بازی‌های پاراآسیایی نصیب ورزش قم شود.

 

* بازگشت ستاره دوومیدانی قم برای گرفتن سهمیه 2018

اکنون زمان تلاش برای کسب سهمیه بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی رسیده و محمدمحسن ربانی که در سال 2015 با خداحافظی رسمی از تیم ملی دوومیدانی ایران وارد عرصه مربیگری این رشته شد و مسوولیت مربیگری تیم پرش‌های دوومیدانی ایران را پذیرفت بار دیگر قصد بازگشت به عرصه ملی را دارد.

ستاره دوومیدانی قم که در سال 1394 از فعالیت حرفه‌ای در این رشته کناره‌گیری کرده، اکنون نامش در لیست نفرات اعزامی هیأت دوومیدانی قم به پیکارهای دوومیدانی سال 1397 قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی به چشم می‌خورد، اتفاقی که بار دیگر انگیزه بالای ربانی برای گرفتن سهمیه این بازی‌ها و درخشش در جاکارتا را نشان می‌دهد.

 

* رضایی: ربانی یک دهه رکورددار پرش با نیزه ایران است

رئیس هیأت دوومیدانی استان قم اظهار کرد: ربانی به عنوان پرافتخارترین دوومیدانی‌کار قم در پیکارهای مختلف داخلی نظیر قهرمانی کشور، جایزه بزرگ‌ها، لیگ دوومیدانی و دیگر میادین، بعد از خداحافظی خود هیچ رقیبی نداشته و یک دهه است که هیچ پرنده‌ای نتوانسته رکورد پنج متر و 36 سانتیمتر وی را ارتقاء دهد.

علی رضایی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی فدراسیون دوومیدانی، مسابقات دوومیدانی قهرمانی مردان و بانوان کشور اواخر خردادماه به میزبانی هیأت دوومیدانی استان خراسان رضوی در شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود و از قم هفت دوومیدانی‌کار به این پیکارها اعزام می‌شوند.

وی یاد آور شد: در این دوره از مسابقات دوومیدانی قهرمانی مردان ایران ورزشکارانی از استان‌های سراسر کشور روزهای شنبه و یکشنبه 26 و 27 خردادماه به میزبانی ورزشگاه امام رضا (ع) شهر مشهد مقدس رقابت می‌کنند، مسابقاتی که جنبه ارزیابی عملکرد دوومیدانی‌کاران برای انتخاب ترکیب نهایی تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا را دارد.

 

* اسحاقی: 7 دوومیدانی‌کار قم به انتخابی تیم ملی اعزام می‌شوند

سرمربی تیم منتخب هیأت دوومیدانی استان قم نیز گفت: ترکیب تیم قم به منظور حضور در این پیکارها مشخص شده و تیم هیأت قم با هفت دوومیدانی‌کار در مواد 100 متر، 200 متر، 110 متر با مانع، پرتاب وزنه و 400 متر با مانع برای کسب رتبه‌های برتر و سهمیه تیم ملی به رقابت می‌پردازد.

محمدرضا اسحاقی عنوان کرد: در این تیم محمدمحسن ربانی در رشته پرش با نیزه، مهدی رضایی و علی قاسم‌بابایی در رشته ۱۰۰ متر، رضا ملک‌پور در رشته 400 متر با مانع، محمدحسین اسکندری در رشته پرتاب وزنه، محمدرضا فریدی همراه با علی قاسم‌بابایی در رشته 200 متر و علی کشاورز در رشته 110 متر با مانع به میدان می‌روند.

==============

گزارش از رضا جعفری

==============

انتهای پیام / 138


کد مطلب: 65124

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/65124/دونده-هاي-قم-فكر-سفر-جاكارتا

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir