کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌ خواهران :

ناظران و شاهدان اعمال ما چه کسانی هستند ؟

خبرگزاری حوزه نیوز , 23 خرداد 1397 ساعت 12:45

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی با بیان اینکه خداوند در این عالم هستی، تدابیری اندیشیده که ما همواره تحت کنترل و نظارت هستیم، به معرفی ناظران و شاهدان بر اعمال انسان‌ها اشاره کرد.


به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول عبداللهی در مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در کمال انسان مؤثر و در سیر و سلوک و مراقبت انسان کارامد است، توجه به این نکته است که خداوند در این عالم هستی و نظام آفرینش، تدابیری اندیشیده که ما همواره تحت کنترل و نظارت هستیم.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: با توجه به روایاتی از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام، خداوند در نظام هستی برای اعمال ما ناظرانی قرار داده که در روز قیامت به اعمال ما شهادت می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره توبه که خداوند می‌فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ؛ بگو عمل کنید! خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را می‌بینند»، افزود: اولین ناظر بر اعمال ما خداوند متعال است که در روز قیامت حکم خواهد کرد.

وی در این باره به روایتی اشاره کرد که مردی به نزد امام حسین علیه‌السلام آمد و گفت: من مردی هستم اهل گناه، و توانائی شکیبائیِ گذشت از معصیت را ندارم؛ پس شما مرا موعظه کنید؛ حضرت در پاسخ فرمودند: پنج کار بجای بیاور، و سپس هر گناهی بخواهی بکن؛ از روزیِ خدا مخور، و هر گناهی بخواهی بکن؛ از تحت ولایت خدا خارج‏ شو و هر گناهی بخواهی بکن؛ برای گناه جائی را بطلب که خدا در آن تو را نبیند و هر گناهی بخواهی بکن؛ چون مَلک الموت برای گرفتن جان تو آید او را از خود دور گردان و هر گناهی بخواهی بکن و پنجم آنکه چون فرشته پاسدار دوزخ بخواهد تو را در آتش بیفکند تو در آتش داخل مشو و هر گناهی بخواهی بکن.

اعمال ما همواره تحت نظارت است

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه اعمال ما همواره تحت نظارت است، گفت: دومین ناظر بر اعمال ما در این دنیا، پیامبر خدا و پیامبران الهی هستند که اعمال ما را می‌بینند و روز قیامت شهادت خواهند داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی با اشاره به اینکه اهل‌بیت علیهم‌السلام سومین شاهدان اعمال ما هستند، ادامه داد: علاوه بر اینکه اعمال ما هر هفته تقدیم حضرت ولیّ‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه می‌شود، اما ائمه معصومین علیهم‌السلام همواره ناظر بر اعمال ما هستند و روز قیامت جزو شهود خواهند بود.

وی با بیان اینکه گروهی از ملائکه ناظر بر اعمال ما هستند، یادآور شد: دو نقش اصلی به ملائکه واگذار شده است؛ از جمله گروهی از ملائکه زندگی مادی و معنوی انسان را اداره می‌کنند و واسطه فیض و حیات هستند، اما گروهی از ملائکه ناظر بر اعمال ما هستند و روز قیامت شهادت می‌دهند.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: خداوند در آیه ۲۱ سوره یونس می‌فرماید: «إِنَّ رُسُلَنا يَکْتُبُونَ ما تَمْکُرُونَ؛ و فرشتگان ما آنچه نقشه می‌کشید، می‌نویسند»؛ همچنین خداوند در آیه ۱۰ و ۱۱ سوره انفطار می‌فرماید: «وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ كِرَامًا كَاتِبِينَ؛ و بی‌شک نگاهبانانی بر شما گمارده شده که آنها نویسندگان اعمال شما و فرشته مقرب خدایند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی اضافه کرد: بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله، هر انسانی دو فرشته در یمین و یسار خود دارد که مأمور نوشتن حسنات و سیئات انسان هستند.

همه ذرات و موجودات عالم، جزو شهود هستند

وی با بیان اینکه زمان و مکان هم ناظر اعمال ما هستند و روز قیامت شهادت می‌دهند، گفت: به همین خاطر در روایات توصیه شده که نماز را در مکان‌های مختلف بخوانید که روز قیامت گواهی دهند.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: امواج از دیگر ناظران بر اعمال ما است، همچنین اعضا و جوارح انسان در روز قیامت شهادت می‌دهند؛ چنانچه خداوند در آیه ۶۵ سوره یس می‌فرماید: « وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ؛ و دستهایشان با ما سخن گوید و پاهایشان به آنچه می‌کردند گواهی دهد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی یادآور شد: این عالم از هوشمندی برخوردار است که همه ذرات و موجودات عالم، اعمال ما را می‌بینند و جزو شهود هستند.

وی در پایان، تجسم اعمال را از دیگر دوربین‌های نظارتی بر اعمال ما معرفی کرد که روز قیامت، خود اعمال مجسم می‌شوند و به عنوان شهود در صحنه قیامت حاضر می‌شوند.

انتهای پیام/ 138


کد مطلب: 65160

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/65160/ناظران-شاهدان-اعمال-کسانی-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir