سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب : 65316
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس شورای اسلامی استان قم:

لایحه مالیات بر ارزش افزوده بساط شوراهای شهر را در کشور برمی‌چیند

قم نيوز : رئیس شورای اسلامی استان قم گفت: دولت اخیرا لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده با عنوان لایحه مالیات بر ارزش افزوده که اگر تصویب و اجرایی شود باید اعضای شورا خیلی سنگین و رنگین بساط خود را جمع کرده و شورا را ترک کنند و دیگر حضورشان کارآیی نخواهد داشت.
لایحه مالیات بر ارزش افزوده بساط شوراهای شهر را در کشور برمی‌چیند
لایحه مالیات بر ارزش افزوده بساط شوراهای شهر را در کشور برمی‌چیند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر در نطق پیش از دستور پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست عبدالله جلالی و با حضور سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با بیان اینکه در سال 62 قانون خودکفایی شهرداری‌ها مصوب شد اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که کشور در جنگ تحمیلی داشت شهرداری‌ها را مکلف کردند که خودشان درآمد کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه قانون پنجم توسعه دولت را موظف کرد که لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها را تدوین کند تصریح کرد: در سال 87 دولت قانون مالیات بر ارزش افزوده را مورد تدوین و تصویب قرار داد و استنباط دولت بر این بود که کمکی به شهرداری‌ها داشته باشد تا از اصناف و صنایع مالیات کمک به شهرداری‌ها دریافت شود.

رئیس شورای استان با بیان اینکه با این قانون 25 مورد از عوارض شهرداری‌ها حذف شد تصریح کرد: مقرر شد که این قانون 70 درصد درآمد شهرداری‌ها را تامین کند در حالی که در بهترین‌ حالت این قانون حدود 20 درصد و هم‌اکنون کمتر از 10 درصد درآمد شهرداری‌ها را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: دولت اخیرا لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده با عنوان لایحه مالیات بر ارزش افزوده که اگر تصویب و اجرایی شود باید اعضای شورا خیلی سنگین و رنگین بساط خود را جمع کرده و شورا را ترک کنند و دیگر حضورشان کارآیی نخواهد داشت.

آتش‌زر با اشاره به سبقه کاری شهرداری‌ها و قانون آنها اظهار کرد: روح قانون تاکید بر استقلال شهرداری‌ها دارد و حتی در دوران صفویه هم مدیریت شهری مستقل بوده و دولت مجزای از مدیریت شهر بوده است اما با این قانون مد نظر دولت بودجه‌ای که باید توسط مالیات بر ارزش افزوده تامین شود 90 هزار میلیارد تومان است تا هزار و 260 شهر و 35 هزار دهیاری را تامین مالی کند.

وی گفت: اگر این لایحه اجرایی شود درآمدی که باید این دهیاری‌ها و شهرداری‌ها را تامین کند کمتر از 10 هزار میلیارد می‌شود که کمتر از درآمد شهرداری تهران است.

رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان اینکه در لایحه دولت عنوان عوارض حذف شده و مالیات جایگزین آن شده است تصریح کرد: در این لایحه عوارض آلایندگی به مالیات آلایندگی خودرو، عوارض فضای سبز به مالیات فضای سبز و... تبدیل شده است؛ مالیات طبق قانون باید به صندوق ذخیره ارزی واریز شود و دیوان محاسبات رسیدگی به آن را بر عهده داشته باشد و اگر قرار به انجام این کار باشد دیگر شوراها از دور خارج شده و اعتبارات شهرداری‌ها دولتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: دولت اگر امروز شهرداری را از پروژه‌های شهری حذف کند مگر توان این حجم کار را دارد. رهبری در دیدار با اعضای شوراها همیشه بر این تاکید داشته‌اند که مدیریت شهری از دولت جداست؛ رهبری فرموده‌اند که دولت در امور مدیریت شهری دخالت نکند بلکه دولت وظیفه‌اش حمایت، هدایت و نظارت است و همین دولت امروز دست و پای شهرداری‌ها را بسته و عوارض را حذف می‌کند.

آتش‌زر گفت: براساس قانون تمام نهادها و ادارات باید عوارض و بهای خدمات را به شهرداری می‌پرداختند اما در لایحه دولت تمام این عوارض و بهای خدمات حذف شده و بار هزینه‌های شهری تنها بر دوش مردم افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه مگر می‌شود شهرها را نظافت نکرد و توسعه نداد اظهار کرد: نحوه توزیع مالیات بر ارزش افزوده در این لایحه جالب است؛ مجلس قانونی تصویب کرده که دولت سالانه 15 درصد از حجم هزینه‌هایش کاهش دهد که دولت با این لایحه تلاش دارد این صرفه‌جویی را از جیب شهرداری‌ها انجام دهد.

رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان اینکه طبق این لایحه 40 درصد مالیات بر ارزش افزوده باید به راه و شهرسازی پرداخته شود گفت: این در حالی است که راه و شهرسازی زمین‌های شهرداری را به آن تحویل نمی‌دهد و می‌تواند با آن کار سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات لایحه دولت در خصوص مالیات بر ارزش افزوده اضافه کرد: خطاب به رئیس مجلس و نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی تاکید داریم که این لایحه اگر تصویب و اجرایی شود شهرداری‌ها قطعا به زمین خواهند خورد؛ دل مردم به کارهای شهرداری‌ها خوش است و اگر این لایحه اجرایی شود یقینا شهرداری‌ها هم قادر به خدمت‌رسانی به مردم نبوده و شوراها هم زاید خواهد بود و بهتر است که تعطیل شوند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcaieni.49nm615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما