چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : 65367
منبع : خبرگزاری مهر

برخی مدیران به اهمیت اقتصاد مقاومتی پی نبرده‌اند/ رشد صادرات قم

قم نيوز : مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با بیان اینکه برخی مدیران قم به اهمیت اقتصاد مقاومتی پی نبرده‌اند، گفت: هر فعالیتی نمی‌تواند به اسم اقتصاد مقاومتی تمام شود.
برخی مدیران به اهمیت اقتصاد مقاومتی پی نبرده‌اند/ رشد صادرات قم
برخی مدیران به اهمیت اقتصاد مقاومتی پی نبرده‌اند/ رشد صادرات قم
به گزارش قم نیوز مجید آوری فرد با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی نیاز به همت و غیرت تمام ایرانیان دارد، گفت: بدون همکاری و همدلی مضاعف ملت و دولت هیچ اتفاقی در حمایت از تولید ملی نمی‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید فداکارانه و بزرگ منشی با خرید کالای ایرانی از تولید کننده حمایت کنند، گفت: از لحاظ کیفیت تولید بسیاری از کالاهای ایرانی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند اما برگ برنده اجناس خارجی در نوع خدمات دهی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم افزود: توان و حجم تولید، گستردگی بازار عرضه و فروش و تجربه بالای تولید و فروش برگ برنده شرکت‌های خارجی است.

وی با اعلام این خبر که شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی استان قم در انتقال تکنولوژی و الگوگیری از برندهای معتبر خارجی بسیار موفق عمل کرده‌اند، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان استان محصولات خوب و با کیفیتی را در به بازار عرضه می‌کنند.

آسیب‌های جدی تولید ملی

آوری فرد در خصوص موانع اجرایی شدن شعار حمایت از کالای ایرانی، گفت: محدود بودن حجم و تیراژ تولید، بالا بودن قیمت تمام شده کالا و نبود فرهنگ سازی در خصوص استفاده از کالای بومی از آسیب‌های جدی تولید ملی است.

وی در ادامه با اشاره به نوسان بی رویه ارز و طلا در حوزه تولید و صنعت، ادامه داد: فارغ از خساراتی که این نوع افزایش‌ها برای مردم دارد به نوعی به نفع بخش صادراتی است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم، گرانی ارز را سبب بالا رفتن قیمت کالاهای خارجی اعلام کرد و گفت: هرچند افزایش قیمت ضررهای کم و بیشی دارد اما در نوع خود سبب افزایش عرضه کالاهای ایرانی و بالا رفتن ضریب صادراتی آن‌ها می‌شود.

رشد ۲۰ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی قم

وی پایین آوردن ارزش پول در مقابل ارزهای خارجی را یکی از شگردهای کشورهای آسیای شرقی توصیف کرد و گفت: آن‌ها با این ترفند به دنبال ارزش یابی کالاهای بومی و به حاشیه راندن مصرف اجناس خارجی هستند.

آوری فرد همچنین از رشد ۲۰ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی استان قم طی سال ۹۶ خبر داد و گفت: مشکل اصلی بازار صادراتی استان محدودیت تنوع کالاها و بازارهای صادراتی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کالاهای استان قم به کشور عراق صادر می‌شود، گفت: هرگونه نوسان سیاسی و اقتصادی در این نوع ارتباط تجاری اقتصاد استان را دچار مشکل می‌کند.

آن اقتصادی مقاوم و توانمند است که بتواند در بحران‌های مختلف داخلی و خارجی کمترین اثرپذیری را داشته باشد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با ابراز نارضایتی از رویکرد برخی از مدیران استان درخصوص اقتصاد مقاومتی، گفت: متأسفانه در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی برخی از دستگاه‌ها تنها گزارش عملکردهای جاری اقتصادی خود را مطرح می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های جاری و روزانه نمی‌تواند شاخص رشد و ارتقا در اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: آن اقتصادی مقاوم و توانمند است که بتواند در بحران‌های مختلف داخلی و خارجی کمترین اثرپذیری را داشته باشد.

آوری فرد با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط با اتکا به توان داخلی و مردم تداوم می‌یابد افزود: اقتصادی خوب است که بتواند با اقتصادهای معتبر جهانی تنیده و همراه شود.

آینده روشنی در انتظار تجارت خارجی قم است

وی حضور شریک‌های خارجی در برنامه‌های اقتصادی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: وقتی ارتباط اقتصادی در مرحله برنده – برنده باشد شریک خارجی در سود و زیان طرف قرارداد سهیم خواهد بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با ارزیابی مثبت اقتصاد استان قم گفت: هرچند کنش و واکنش کشوری و جهانی در رشد و رکود اقتصادی تأثیر مستقیم دارد اما با توجه زیرساخت‌های خوب اقتصادی استان آینده روشنی در انتظار تجارت خارجی قم است.

آوری فرد در پایان از اولویت‌بندی برنامه‌های اقتصادی با تمرکز به مسئله صادرات استان در سال ۹۷ خبر داد و گفت: بر این اساس حوزه گردشگری، توسعه واحدهای صنعتی و برنامه‌ریزی برای حوزه کشاورزی از جمله برنامه‌های استان است.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcguw93.ak9n34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما