چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : 65375
منبع : خبرگزاری فارس

جام جهاني و حسرت قمي‌ها در اوج هيجان‌ فوتبال

قم نيوز : مردم استان قم به ويژه علاقمندان به ورزش در هيجان‌ اين روزهاي جام جهاني فوتبال بيشتر از هر زمان ديگري به نابودي تفريح 90 دقيقه‌اي‌شان به نام صباي قم پي مي‌برند.
جام جهاني و حسرت قمي‌ها در اوج هيجان‌ فوتبال / 9 ماه بي‌تدبيري و مرگ 90 دقيقه التهاب
جام جهاني و حسرت قمي‌ها در اوج هيجان‌ فوتبال / 9 ماه بي‌تدبيري و مرگ 90 دقيقه التهاب
به گزارش قم نیوز فوتبال به عنوان پرمخاطب‌ترین رشته ورزشی این روزها با برگزاری بزرگترین فستیوال جهانی خود، موجی از هیجان و هیاهو را به تمام نقاط دنیا آورده و جذابیت‌های آن آنقدر بالا است که حتی سایر عرصه‌های مهم اجتماع را مورد تاثیر خود قرار داده است.

این روزها کمتر کسی است که از جذابیت‌های فوتبال و هیجان‌های جام جهانی این رشته ورزشی پرطرفدار نگوید، بازی‌های این جام را نبیند، جامی که با حضور تیم ملی کشورمان به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال قاره کهن، برای ایرانی‌ها رنگ و بو و جذابیت‌های متفاوتی دارد.

بسیاری از رشته‌های ورزشی جذاب و تماشایی هستند، اما بدون تردید هیچ یک از آنها هیجان و هیاهوی فوتبال را دارند، فوتبال قدم‌ها را از جنبه ورزشی فراتر گذاشته و در کشورهای پیشرفته دنیا از آن به عنوان یک صنعت یاد می‌شود، صنعتی که روز به روز در حال پیشرفت است، مدرن‌تر، فنی‌تر، کارآمدتر، علمی‌تر و جذاب‌تر می‌شود.

* فوتبال و نقش تعیین کننده در عرصه‌های مختلف جامعه

فوتبال نقش تعیین کننده‌ای در سایر عرصه‌های اجتماعی نظیر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز ایفا می‌کند، آنهایی که در این عرصه‌ها فعالیت کرده‌اند هرگز نمی‌توانند نقش پررنگ فوتبال را در جامعه نادیده بگیرند، اتفاقی که نه تنها در ایران و در کشورهای پیشرفته دنیا، بلکه در دورترین و محروم‌ترین نقاط دنیا رخ داده است.

در حدود 110 سال قبل که نخستین‌بار بازی فوتبال در ایران استارت خورد و نزدیک به 80 سال قبل که برای نخستین‌بار تیم ملی ایران تشکیل شد و در یک رقابت رسمی به میدان رفت، کمتر کسی تصور داشت که این رشته ورزشی بخشی از زندگی ایرانی‌ها و سایر مردم دنیا شود و بعدها از آن به عنوان عرصه قدرت‌نمایی ملت‌ها بهره‌برداری شود.

 

* تاثیر مثبت فوتبال در همدلی ایرانی‌ها و ایجاد امید بین مردم

تمام اقشار جامعه، نسل‌ها و جنسیت‌ها با تلخی باخت‌های آن و با شیرینی پیروزی‌های آن خو گرفته‌اند، به طوری که این روزها در هیجان جام جهانی فوتبال همه ایرانی‌ها را مورد تاثیر خود قرار داده و مردم در شادی فوتبال، گویا تمام کمی‌ها و کاستی‌های زندگی خود را فراموش کرده‌اند و فوتبال تنها دلخوشی و امیدواری آنها به آینده است.

همدلی و وحدت ایرانی‌ها را می‌توان در آرزوی مشترک آنها برای موفقیت تیم کشورشان در بزرگترین رویداد ورزشی جهان به خوبی لمس کرد، بی‌گمان هیجان‌های این رشته پرطرفدار و فراتر از عرصه ورزش، در عصر تجدد و عامه پسند بودن آن به واسطه شکل و شمایل منحصر به فرد این ورزش جذاب است.

* جام جهانی الگوی وحدت، ایجاد غرور ملی و هویت ملت‌ها

فوتبال را باید یک بنیاد فرهنگی و اجتماعی دانست که بدون هزینه اقشار مختلف مردم را به هیجان و هیاهو واداشته، در واقع فوتبال نماد ارزش‌ها، فرهنگ‌، خواص اجتماعی و آداب ملت‌ها است و جایگاه فوتبال آنچنان بالا است که به بهانه جام جهانی، چندین کشور از قاره‌های گوناگون با اقوام، نژادها، مذاهب، ادیان و رسوم مختلف را در کنار هم گرد آورده و نماد همدلی، مودّت، صلح، اخلاق و حتی انسانیت است.

فوتبال با جنبه‌های هنری، صنعتی، رسانه‌ای و اقتصادی خود قدم‌ها را فراتر از عرصه ورزش گذاشته و در دنیای امروز در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کند و به عنوان یک پدیده پرقدرت، نقطه مشترک تحقق آمال و آرزوهای ملت‌ها شده است، چنانکه در رویداد بزرگی به نام جام جهانی الگوی وحدت، ایجاد غرور ملی و هویت ملت‌ها شده است.

 

* هیجان جام جهانی و حسرت بزرگ قمی‌ها

جام جهانی که از آن به عنوان همایشی با حضور بازیکنانی از رنگ‌ها، فرهنگ‌ها، مذاهب، ادیان و ملت‌های مختلف یاد می‌شود، در ایران نیز به اوج هیجان و حساسیت رسیده است، در هر کوی و برزن صحبت از تیم ملی و موفقیت آن در این آوردگاه بزرگ است و مردم با جذابیت‌های فوتبال مشکلات خود را موقتا فراموش کرده‌اند.

این روزها در قم نیز همانند سایر نقاط ایران، قمی‌ها از تیم ملی ایران می‌گویند، از هیجان جام جهانی صحبت می‌کنند و برای تیم ملی کشورمان آرزوی موفقیت می‌کنند، قمی‌هایی که مطمئنا بعد از این رخداد بزرگ جهانی خواهند فهمید که بی‌تدبیری مسوولان شهرشان چه تفریح بزرگی را از آنها سلب کرده است و به زودی حسرت آن را خواهند خورد.

* جای خالی قم بین استان‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال

آری صحبت از فوتبال است، رشته پرمخاطبی که در کشورمان از 31 استان، تنها هشت استان تهران، اصفهان، خراسان‌رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، ‌گیلان، مازندران و بوشهر در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی آن سهم دارند و مردم سایر استان‌ها در آرزوی داشتن سهمیه‌ای در لیگ برتر فوتبال کشورشان هستند.

اما استان قم که از سال 1387 تا سال 1396، 9 دوره متوالی در لیگ برتر فوتبال ایران تیم بزرگی به نام صبای قم داشت، در عرض کمتر از یک سال، بزرگترین سرمایه ورزشی خود را به دلایل مختلف از دست داد تا قمی‌ها در تب و تاب جام جهانی متوجه شوند که با تدبیر مسوولان شهرشان چه سرمایه بزرگی را از دست داده‌اند.

 

* پایان یک دهه فعالیت صبای قم در فوتبال ایران

در سال 1387 تیم بزرگ صباباتری به عنوان سهمی از بیت‌المال به نام صبای قم تغییر نام داد و قمی‌ها بدون اینکه متحمل زحمت و هزینه شوند، در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران یعنی لیگ برتر جام خلیج‌فارس، تیم‌دار شدند اما عمر فعالیت این تیم قمی در لیگ برتر به یک دهه نرسید.

در اردیبهشت ماه سال 1396 تیم بزرگ صبا از لیگ برتر فوتبال ایران به لیگ دسته اول سقوط کرد و خیلی‌ها این سقوط را به اتفاقات فوتبال ارتباط دادند، در حالی که واقعیت این نبود و نوع مدیریت این سرمایه بزرگ ورزش قم در فصل 97 – 1396 لیگ دسته اول فوتبال ایران نشان داد که سقوط صبا به حوادث فوتبال ارتباطی نداشت.

* بی‌توجهی به نقش پررنگ صبا با یک تفکر غلط

در 9 سال حرکت قطار صبای قم در لیگ برتر فوتبال، هر کسی از راه رسید سنگی به سمت آن پرتاب کرد، مسوولان استان با ایجاد تفکری غلط، صبا را عامل هدر رفتن بودجه قم می‌دانستند، هر جا پروژه‌ای روی زمین می‌ماند صبا را مقصر می‌دانستند و هر جا کم می‌آوردند، صبا را مورد هجمه قرار می‌دادند.

این در حالی است که هزاران علاقمند به فوتبال، استعدادها و نخبه‌های این رشته پرمخاطب در استان قم رویای حضور در صبا را در سر می‌پروراندند، اما آنهایی که این روزها هیجان جام جهانی را عامل شادابی و نشاط مردم و اجتماع توصیف می‌کنند و از ارزش‌های ورزش می‌گویند، نقش پررنگ صبا را در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قم نادیده گرفتند و بی‌توجهی به صبا را سرلوحه کار خود قرار دادند.

حتی صبا در مقوله اقتصادی هم می‌توانست نقش مثبتی در استان قم ایفا کند اما به دلیل اینکه هیچ‌گاه در این زمینه کار علمی و مدیریت صحیح انجام نشد، در بین قمی‌ها اینگونه جا افتاد که صبا به جای فرصت، یک تهدید است در حالی که خود مسوولان قم هم می‌دانند که اینگونه نبود.

 

* اوج هنر مسوولان قم در مدیریت صحیح یک پروژه

از سقوط صبای قم به لیگ دسته اول فوتبال کشور تا سقوط این تیم به لیگ دسته دوم ایران، می‌توان اوج بی‌تدبیری در مدیریت این تیم را به خوبی مشاهده کرد، اتفاقی که مسوولان و متولیان این تیم در 9 ماه برای نابودی 90 دقیقه تفریح سالم مردم قم رقم زدند و اوج هنر خود را در مدیریت یک پروژه ورزشی بزرگ به نام صبا به نمایش گذاشتند، جالب این است که سقوط صبا از لیگ برتر در هفته پایانی رقم خورد اما پروژه سقوط صبا از لیگ دسته اول به دسته دوم خیلی سریع و پیش از پایان 34 هفته بازی‌های لیگ در عرض کمتر از 9 ماه به سرانجام رسید.

* وقتی کسی پاسخگوی سقوط صبا نیست

قم که در میان تعجب سایر مردم ایران به عنوان یک استان مذهبی در عرصه فوتبال نیز خودنمایی می‌کرد، با این بی‌تدبیری از اسب خوشبختی چنان بر زمین افتاد که در بسیاری از نقاط کشور و در رسانه‌ها مضحکه این و آن شد، حتی کار به برنامه تلویزیونی 90 با بیننده میلیونی کشید تا مقابل دیدگان تمام ایرانی‌ها، پرده از 9 ماه بی‌تدبیری مسوولان قم برای نابودی 90 دقیقه تفریح سالم مردم قم برداشته شود، در حالی که در قم هیچ مسوولی خم به ابرو نیاورد، کسی پاسخگوی سوختن صبا نشد و اکنون همه چیز آرام است و صبا به خاطره‌ها پیوست.

* استاندار قم: هیچ اعتباری از بیت‌المال برای صبا هزینه نکردم

نگاهی به اظهارنظر سیدمهدی صادقی نماینده دولت تدبیر و امید در استان قم به عنوان استاندار و رئیس مجمع باشگاه فرهنگی ورزشی صبا و تصمیم‌گیرنده اصلی این تیم در نوع خود جالب توجه است که اردیبهشت ماه امسال در نشست با اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان استان قم بعد از دومین سقوط صبا و رفتن این تیم به پائین‌ترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران گفت: هیچ اعتباری از بیت‌المال برای صبا هزینه نکردم.

استاندار قم با اشاره به مسائل باشگاه صبای قم با بیان اینکه در دوره مدیریت خود هیچ اعتباری از بیت المال برای این تیم هزینه نکرده‌ام افزود: به دلیل بعضی از موانع در واگذاری تیم صبا به بخش خصوصی، این تیم به هیئت فوتبال قم واگذار شد.

* مقایسه مسوولان قم و سایر استان‌ها

این در شرایطی است که دولت و متولی ورزش یعنی وزارت ورزش و جوانان به فوتبال توجه ویژه‌ای دارند و اکنون تیم ملی فوتبال نماد ایران و ایرانی در بزرگترین آوردگاه فوتبال دنیاست، همچنین در استان‌هایی که نماینده در لیگ‌های برتر، دسته اول و حتی دسته دوم دارند، استانداری، شهرداری، تربیت‌بدنی و پشتیبان نماینده شهرشان هستند و نمونه آن می‌توان به مازندران و همدلی آنها برای صعود نساجی به لیگ برتر، اصفهان و دلسوزی استاندار برای حفظ سپاهان در لیگ برتر، گیلان و تلاش برای بقای سپیدرود در لیگ برتر، خوزستان و ... اشاره کرد اما در قم ...

* مردم قم منتظر تدبیر استانداری، اداره ورزش و جوانان و هیأت فوتبال

بدین‌ترتیب توپ ناکامی‌های صبا به زمین هیأت فوتبال شوت شد، در شرایطی که تمامی مسوولان قم، اهالی فوتبال و علاقمندان به این رشته ورزشی به دلایل سقوط صبا کاملا واقف هستند، حتی فراتر از سقوط صبا، پای فوتبال قم به برخی مسائل دیگر در حاشیه فوتبال نیز باز شد تا آبرو و اعتبار فوتبال قم زیر سئوال برود.

این تیم همچنان به استانداری قم تعلق دارد و با اینکه در سال 1396 بعد از سقوط از لیگ برتر به اداره کل ورزش و جوانان و توسط این اداره کل به هیأت فوتبال قم واگذار شد، اما لیگ دسته دوم فوتبال ایران در راه است و قمی‌ها منتظر تدبیری جدید برای دوره جدید رقابت‌های باشگاهی فوتبال کشور برای تیم صبا هستند، تدبیری واقعی که امید را در دل فوتبالی‌ها زنده کند، تدبیری که قمی‌ها را برای برخورداری از تفریح سالم  فوتبال در حسرت نگه ندارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcftmdv.w6dteagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما