چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۲
کد مطلب : 65386
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه:

تربیت و اخلاق، شاخصه اصلی حوزه‌های علمیه است

قم نيوز : طرح جامع تربیتی حوزه‌های عملیه برای رشد اخلاق و تربیت در مدارس علمیه طراحی شد و کار از سال قبل آغاز گردید و تاکنون شاهد آثار خوبی در مدارس علمیه از لحاظ تربیتی و اخلاقی بوده ایم.
تربیت و اخلاق، شاخصه اصلی حوزه‌های علمیه است/حوزه دنبال طلبه اخلاقی و معنوی است
تربیت و اخلاق، شاخصه اصلی حوزه‌های علمیه است/حوزه دنبال طلبه اخلاقی و معنوی است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام حمید ملکی در هفدمین نشست هم اندیشی و هم افزایی معاونان تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه درقم برگزار شد، با بیان این که برنامه تربیتی را نباید جدای از برنامه آموزشی تصور کرد، گفت: برنامه تربیتی، فصل حوزه‌های علمیه از سایر مراکز علمی است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه افزود: معنای سخن این است که مباحث آموزشی در همه مراکز علمی وجود دارد، ولی این تربیت و اخلاق است که حوزه و روحانیت را از سایر مراکز علمی جدا و ممتاز کرده است.

طرح جامع تربیتی

وی عنوان کرد: برای همین منظور طرح جامع تربیتی حوزه‌های عملیه برای رشد اخلاق و تربیت در مدارس علمیه طراحی شده و کار از سال قبل آغاز شد و تاکنون شاهد آثار خوبی در مدارس علمیه از لحاظ تربیتی و اخلاقی بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه طرح جامع تربیتی، برای شکوفا شدن در مدارس علمیه نیازمند به همکاری معاونان تهذیب مدارس علمیه است، عنوان کرد: معاونان تهذیب با کارشناسی و نقد این طرح، بهتر می توانند حوزه را در رشد تربیت و اخلاق طلاب کمک کنند.

نقش شورای تهذیب

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه شورای تهذیب در مدارس علمیه و شکل گیری آن، نقش بسیار جدی در احیاء تربیت و رشد اخلاق و حتی اجرای قوی تر طرح جامع تربیتی دارند، افزود: شورای تهذیب اجازه نمی دهد، طلبه و مدرسه علمیه از مسیر تربیت و اخلاق خارج شود، این شورای پی گیر کارها و فعالیت های تربیتی است.

وی با بیان اینکه شورای تهذیب، اتاق فکر مدرسه عملیه در بحث رشد و اجرای اخلاق و تربیت خواهد بود، تاکید کرد: اگر این اتاق فکر باشد و معاونان تهذیب، آن را جدی بگیرند و اهمیت دهند، قطعا شاهد رشد مباحث اخلاقی طلاب و حوزه‌های علمیه خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به این که طرح شورای تهذیبی استانی هم به زودی راه اندازی می شود، اظهار داشت: در این شورا، مدیران استان و معاونان تهذیب استانی عضو خواهند بود و باید هدف آنها نگاه کلان به اجرای درست طرح جامع تربیتی باشد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان این که عدم شکل گیری و عدم جدی گرفتن به مسئله شورای تهذیب در مدارس علمیه، آسیب های جدی در بعضی مدارس علمیه ایجاد کرده، خاطرنشان کرد: نقش شورای تهذیب در بحث شکل گیری تربیت بسیار مهم است و اگر این بحث جدی گرفته نشود، نمی توان شاهد شکوفایی اخلاقی بود.

وی بابیان اینکه اگر می خواهیم شاهد آثار خوبی در رشد مسئله تربیت در مدارس علمیه باشیم، لازم است کارهای تربیتی در بلند مدت پی گیری مستمر شود، گفت: تجربه نشان داده هر مدرسه علمیه به این صورت عمل کرده، طلبه های خوبی در آن مدرسه علمیه تربیت شدند.

نقش محوری استاد در تربیت طلاب

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تاکید بر اینکه از جمله عوامل اثر گذار تربیتی در مدارس علمیه، مدیر و استاد خوب است، گفت: به همین دلیل نقش استاد در موضوع تربیت بسیار مهم است. استاد می تواند نقش تربیتی مفیدی در مدرسه علمیه داشته باشد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه افزود: استاد موفق کسی است که دارای شاخصه هایی چون مربی، استاد و پدر باشد. یعنی به تربیت طلاب و رشد اخلاقی آنها اهمیت دهد، تنها به فکر تدریس و ارائه چند بحث نباشد.

وی عنوان کرد: در احوالات علمای گذشته می بینیم بسیاری از کسانی که به درجات عالی اخلاقی و نفسانی رسیدند چون دغدغه تربیت درحوزه را داشتند و به همین دلیل به دنبال آن می رفتند و استاد هم نقش مربی و پدر را برای تربیت آن طلبه به درستی ایفاء می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تاکید براینکه اجرای مباحث تربیتی نیازی به زیر ساخت ندارد، گفت: تربیت حتی با یک لبخند، نگاه پدرانه داشتن، محبت، شرکت کردن در شادی و غم طلبه ها از سوی استاد شکل می گیرد و حتی این تربیت نیاز به برقرار کردن اردو درمنطقه ای هم ندارد.

شاخصه های راه اندازی مدارس علمیه

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در تأسیس مدارس علمیه که درتربیت طلاب نقش اساسی دارند، نیازمند توجه به حد نصاب رسیدن زیر ساخت های تربیتی و آموزشی است، اظهار داشت: گاهی عدم توجه به زیر ساخت های آموزشی و تربیتی، عدم تأمین استاد و مدیر خوب، خسارت جدی به طلبه زده است.

وی بابیان اینکه نگاه معاونت تهذیب به طرح میثاق طلبگی، ارائه نگاه اخلاقی و معنوی به طلاب جدید الورود به حوزه خواهد بود، گفت: منظور این است در این طرح میثاق، لازم است نگاه اخلاقی و معنوی را به طلبه جدید الورود به قبولانیم و بگویم حوزه یعنی اخلاق، تربیت و معنویت. حوزه دنبال طلبه اخلاقی و معنوی است و به موضوع تربیت و اخلاق و آموزش توجه جدی دارد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdch-xn-.23nm6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما