پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : 65397
منبع : خبرگزاری ايرنا

اتصال سرچشمه های اقتصاد قم به راه آهن سراسری

قم نيوز : یکی از مهمترین پیش نیازهای توسعه در هر منطقه ای، دسترسی آسان آن به زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل است و در همین رابطه طرح اتصال گمرکات قم به عنوان سرچشمه های اقتصاد استان به شبکه ریلی کشور در مرحله اجرا و آماده سازی می باشد.
اتصال سرچشمه های اقتصاد قم به راه آهن سراسری
اتصال سرچشمه های اقتصاد قم به راه آهن سراسری
به گزارش قم نیوز رساندن سریع و مطمئن کالا به بازارهای هدف، یکی از مهمترین دغدغه های فعالان اقتصادی است، حال اگر این کالاهای صادراتی و جهت ارسال به بازارهای بین المللی باشد که اهمیت موضوع دوچندان نیز می شود، در همین رابطه استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی با قابلیت ارسال و دریافت کالا در مناطق مرزی کشور، مطمئن ترین راه برای ارسال و دریافت کالاهای ترخیص شده از گمرکات و رساندن آن به دست مشتریان است.

با توجه به مزایای یاد شده در خصوص انتقال کالا از طریق شبکه ریلی کشور، مسئولان استان، بر اساس برنامه ای از پیش تعیین شده به منظور افزایش حجم ترانزیت کالاهای ساخته شده در قم، اتصال گمرکات استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را به خط راه آهن سراسری دنبال می کنند و این طرح در مرحله عملیاتی شدن قرار دارد.

در همین راستا مدیر کل راه آهن قم به ایرنا، گفت: اتصال چشمه های مهم بار استان از جمله منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، شهرک شکوهیه و اداره کل گمرک به شبکه ریلی ، حمایت از کالای ایرانی است.

محسن اعتماد افزود: اتصال مناطقی از استان که دارای کارخانه ها و کارگاه های تولیدی هستند به شبکه ریلی، از نظر هزینه جابه جایی بار مقرون به صرفه خواهد بود و نوعی حمایت عملی از تولید داخل می باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تعهد این سه منطقه باری مهم قم، قرار است سالانه هشت میلیون تن بار شامل سه میلیون از شهرک شکوهیه، سه میلیون از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و 2 میلیون نیز از اداره کل گمرک توسط شبکه ریلی کشور جابه جا شود.

وی اضافه کرد: جابه جایی این میزان بار توسط شبکه ریلی، در کاهش مصرف سوخت و هزینه تمام شده کالا موثر می باشد.

اعتماد بیان کرد: مطالعات و طراحی مسیر اتصال شهرک شکوهیه به ریل راه آهن با هزینه یک میلیارد و 600 میلیون ریال انجام شده است و پیش بینی می شود 11 کیلومتر اتصال ریلی این شهرک 200 میلیارد ریال هزینه داشته باشد.

وی ادامه داد: زیرسازی این طرح بر عهده شهرک شکوهیه و روسازی نیز توسط راه آهن انجام می شود و راه آهن آمادگی دارد هر زمانی که این اعتبار تخصیص پیدا کرد، طرح را آغاز نماید.

وی گفت: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به شبکه ریلی نیز به طول 14 کیلومتر است که بیش از 60 درصد این طرح عملیاتی شده و برای اتمام آن 270 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه آهن قم افزود: امسال 50 میلیارد ریال از اعتبارات ملی به این طرح اختصاص پیدا کرده و پیگیر هستیم تا مابقی اعتبارات به صورت صددرصد تخصیص یابد.

وی خاطرنشان کرد: برای اتصال اداره کل گمرک قم به شبکه راه آهن باید سه کیلومتر ریل گذاری شود که 90 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته وی، کار مطالعاتی و طراحی مسیر این شبکه ریلی انجام شده و پیش بینی می شود در صورتی که مشکلی بر سر راه این طرح به وجود نیاید، اتصال اداره کل گمرک قم به شبکه ریلی در سال جاری به اتمام برسد.

اعتماد افزود: مشکل اعتباری این طرح حل شده است و تاکنون 30 میلیارد ریال برای این طرح اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: برای خرید ریل راه آهن، ساخت لوکوموتیو و واگن های باری نیز از ظرفیت شرکت های داخلی استفاده شده است.

اعتماد از شناسایی هشت چشمه بار ریل پسند در استان قم خبر داد و تصریح کرد: برخی از این چشمه ها در حال حاضر ازشبکه ریلی برای انتقال بار خود بهره می برند و برخی نیز زمینه سرمایه گذاری و جذب به شبکه ریلی را دارند.

وی همچنین با بیان این که صنعت حمل و نقل ریلی در قم مغفول مانده است، گفت: راه آهن این استان ظرفیت جابه جایی سالانه 17 میلیون تن بار به تمام نقاط کشور را دارد، ولی هم اکنون کمتر از 10 درصد آن مورد استفاده قرار می گیرد.

اعتماد، افزود: راه آهن قم با توجه به موقعیت جغرافیایی، ظرفیت های بالقوه بسیاری در زمینه حمل بار دارد، ولی در حال حاضر سالانه کمتر از 2 میلیون تن بار از طریق ریل راه آهن قم جا به جا می شود.

عملیات اتصال راه آهن فرعی منطقه ویژه سلفچگان به راه آهن سراسری در زمینی به مساحت دو‌هزار هکتار و به طول 5/8 کیلومتر خردادماه سال 88 آغاز شد.

**اعتبار لازم برای اتصال خط راه آهن به مناطق اقتصادی قم تخصیص می یابد
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم نیز پیرامون وضعیت اتصال شبکه راه آهن سراسری به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در گفت و گویی، بیان کرد: طبق پیگیری های صورت گرفته، اعتبار لازم برای طرح اتصال خط آهن منطقه اقتصادی به راه آهن سراسری، در سال 97 به راه آهن کشور تخصیص داده می شود.

سید حسن رضوی افزود: در صورت قطعی شدن تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اتصال خط راه آهن سراسری به این منطقه ، پیش بینی می شود تا پایان سال 97 زیرسازی طرح به اتمام برسد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری شهر قم، به عنوان مهم ترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران است و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز دارد و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.
موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد منطقه در شاهراه ترانزیتی کشور و مجاورت با حدود 60 درصد از صنایع و تراکم جمعیتی و دسترسی آسان به آن و همچنین وجود آب و هوای متعادل، امتیازهای مضاعفی را جهت منطقه نسبت به جایگاه های مشابه ایجاد کرده است.

هم اکنون سرمایه گذارانی از کشورهای ایتالیا، چین و هند منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان فعالیت می کنند و بخشی از قطعات مورد نیاز در صنعت نفت به واسطه این سرمایه گذاری ها در این منطقه ویژه اقتصادی تولید می شود.

پروانه بهره برداری برای 117 واحد تولیدی در این منطقه صادر شده است که از این تعداد بیش از 100 واحد مشغول فعالیت هستند.

راه آهن قم در حال حاضر 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است.

اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی های راه آهن قم می باشد.

**افزایش حجم ظرفیت های اقتصادی قم با اتصال گمرکات به راه آهن
مدیرکل گمرکات قم نیز در این رابطه با اشاره به امضا تفاهم نامه با اداره کل راه آهن قم برای اتصال خط راه آهن به گمرکات استان، به ایرنا، گفت: بر اساس طرح جامع توسعه گمرکات قم، این خط راه آهن در طی چهارماه احداث می شود که این امر نقش موثری در گسترش فعالیت های گمرکات قم به عنوان استان مجاور پایتخت، خواهد داشت.

محمد خلیلی بیان کرد: گمرکات استان قم تلاش می کند به طور میانگین کار ترخیص کالاهای صادراتی را در مدت سه ساعت و کالاهای وارداتی را در مدت 72 ساعت به انجام رساند که در این زمینه استفاده از خطوط ریلی برای انتقال کالا می تواند نقش موثری در کاهش فرآیند ترخیص داشته باشد.

وی با اشاره به مزایای اتصال خطوط ریلی به گمرکات، افزود: با این کار حمل و نقل کالا در شرایط ایمن تری انجام می شود و صاحبان سرمایه آرامش خاطر بیشتری برای آسیب ندیدن کالای خود دارند.

وی همچنین اتصال گمرکات قم به راه آهن سراسری را عامل مهمی برای افزایش ظرفیت های اقتصادی استان دانست و بیان کرد: با این کار روزانه تعداد بسیار زیادی از کالاهای ترخیص شده از گمرکات استان به مرزهای کشور می رسد و فرآیند صادارت استان با رشد خوبی مواجه خواهد شد.

**ارتقاء خطوط ریلی استان مورد توجه قرار گیرد
استاندار قم نیز در گفت و گویی با اشاره به نقش راه آهن در توسعه حمل و نقل، افزود: ارتقاء خطوط ریلی استان بر اساس نیازهای آینده باید مورد توجه قرار بگیرد.

سید مهدی صادقی در جلسه شورای هماهنگی مدیران راه آهن کشور در قم با اشاره به موقعیت این استان، افزود: با توجه به تردد روزانه پنج هزار و 500 تن به واسطه زیرساخت های ریلی قم، باید با بررسی دقیق نیازهای آینده استان، برنامه ریزی لازم برای افزایش خطوط ریلی صورت بگیرد.
وی همچنین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را مورد توجه قرار داد و با اشاره به آینده روشن این منطقه برای تبدیل شدن به یکی از مهم ترین بنادر خشک کشور، خواستار تسریع در روند اتصال راه آهن سراسری به این بخش شد.

وی خاطرنشان کرد: اتصال راه آهن به گمرک قم نیز در راستای توسعه و رونق اقتصاد استان حائز اهمیت می باشد.

استاندار قم، اجرایی شدن اتصال خطوط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را خواستار شد و گفت: منطقه ویژه سلفچگان یکی از جایگاه های مهم اقتصادی درکشور است که می تواند به عنوان یک بندر خشک در کشور مطرح شود.

صادقی افزود: این منطقه در مرکز چهار راه مواصلاتی کشور واقع شده است و تاثیر بیشتری برای توسعه بخش باری دارد، اگر اتصال راه آهن به منطقه صورت گیرد، می توانیم ترانزیت بار را به کل کشور داشته باشیم.

وی اتصال ایستگاه های جدید به شبکه ریلی استان را نشان از اهمیت بخش ریلی دانست و بیان داشت: اتصال راه آهن قم به گمرک یکی از اقدامات ویژه است که باید این اتصال را نیز به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان دنبال کرد تا از ظرفیت و توانمندی این منطقه استفاده شود.
وی با اشاره به این موضوع که راه آهن یکی از محورهای توسعه هر کشوری است، گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی که کشور ایران در منطقه دارد، اهتمام به بخش ریلی و گسترش این شبکه باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشور می شود.

صادقی گسترش بخش ریلی را برای توسعه کشور و استان مفید دانست و افزود: در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در راستای گسترش شبکه ریلی صورت گرفته است و اکنون شاهد افزایش آمار جابجایی بار با استفاده از قطار هستیم.

وی مساله حمل و نقل را مساله حساس و مهمی برشمرد و گفت: توجه به بخش ریلی موجب رشد اقتصادی در کشور می شود و کاهش هزینه های حمل بار را به دنبال دارد، همچنین با استفاده از این روش، قیمت تمام شده محصول کارخانه های استان کاهش می یابد.


انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcjatem.uqeihzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما